arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰

سکه 12000 تومان گران شد

قيمت سکه در بازار روز گذشته روند افزايشي قيمت را از سر گرفت و همراستا با بالارفتن مجدد قيمت جهاني طلا، 12هزار تومان گران شد و مجددا تا 484 هزار تومان بالارفت. در همين حال دلار آمريکا به 1170 تومان رسيد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنياي اقتصاد – روز گذشته با اوج گيري مجدد قيمت طلا، بهاي انواع سكه بهار آزادي نيز افزايش يافت؛ قيمت طلادر بازارهاي جهاني پس از چند روز روند نزولي بار ديگر افزايش يافت و از سطح 1780 دلار نيز گذشت؛ به دنبال اين افزايش قيمت هر سكه بهار آزادي نيز با 12 هزار تومان افزايش، به 485 هزار تومان رسيد. سكه طرح قديم نيز افزايش 5 هزار توماني را براي خود ثبت كرد و بار ديگر به نرخ 490 هزار تومان هفته قبل بازگشت. نيم سكه نيز با 4 هزار تومان رشد قيمت، 241 هزار تومان فروخته شد. در ميان انواع سكه، قيمت ربع با افزايش كمتري نسبت به ديگر قيمت ها روبه رو بود. روز گذشته قيمت فروش ربع بهار آزادي، 128 هزار تومان بود تا نسبت به روز ماقبل فقط هزار تومان افزايش قيمت داشته باشد.
    
قيمت سکه در بازار روز گذشته روند افزايشي قيمت را از سر گرفت و همراستا با بالارفتن مجدد قيمت جهاني طلا، 12هزار تومان گران شد و مجددا تا 484 هزار تومان بالارفت. در همين حال دلار آمريکا به 1170 تومان رسيد.

    بنابر گزارش دنياي اقتصاد سکه بار ديگر در کانون توجه خريداران قرار گرفت. سکه طرح قديم نيز 5000 تومان گران شد و به نرخ 490 هزار تومان هفته گذشته بازگشت. ديروز نيم سکه 4000 تومان و ربع سکه 1000 تومان گران شدند وبه ترتيب 241 هزار تومان و 128 هزار تومان فروخته شدند.

    قيمت مثقال طلاي 17 عيار هم ديروز با 3000 تومان افزايش، قيمت 212 هزار توماني هفته گذشته را مجددا کسب کرد. بر اين اساس هر گرم طلاي 18 عيار ديروز دوباره از 49 هزارتومان فراتر رفت.

    روند افزايشي قيمت سکه و طلادر بازار در حالي است که بانک مرکزي ديروز قيمت سکه را 2080 تومان کاهش داد و نرخ آن را 471 هزار و 120 تومان تعيين کرد. قيمت نيم سکه و ربع سکه نيز هر يک 1040 تومان کاهش داده شد و به ترتيب 235 هزار و 560 تومان و همچنين 124 هزارو 800 تومان تعيين شد. با توجه به ارقام ديروز، قيمت سکه بازار 12 هزار و 880 تومان از قيمت بانک بيشتر بود. بانک مرکزي در روز هاي اخير قيمت هاي بازار را با دقت رصد کرده و با افزايش هاي ميليمتري فاصله را کاهش داده و حتي بالاتر برده و سپس به مرور کاهش داده است. بنابراين انتظار مي رود بانک مرکزي اين رويه را براي کنترل قيمت ها در بازار کماکان ادامه دهد.
    
    بازار ارز
    در بازار ارز قيمت مرجع دلار 2 ريال افزايش يافت و به 10576 ريال رسيد. در همين حال قيمت دلار بازار با 3 تومان افزايش تا 1170 تومان گران شد. به اين ترتيب، تفاوت قيمت دلار آزاد و دلار مرجع بانک مرکزي 113 تومان بود. نرخ ارز مسافري نيز ديروز 1062 تومان بود.
    يورو نيز ديروز 5 تومان ديگر بالارفت و به 1685 تومان رسيد.
    
    طلادر بازارهاي جهاني
    ديروز نرخ برابري يورو در مقابل دلار آمريکا تا حد 4390/1 بالارفته بود . اما انتشار گزارش کاهش نرخ رشد اقتصادي در آلمان، آن را تا ساعات بعد به 4359/1 تقليل داد. قيمت طلاکه در روز هاي اخير به کمتر از 1730 دلار نيز رسيده بود، ديروز دوباره تا مرز 1780 دلار قرار گرفت و تا ساعت 30/18 به وقت تهران به 1780 دلار رسيد.

    بهاي طلادر بازار هاي جهاني در11 آگوست تا 95/1814 دلار بالارفت. در اين روز اعلام افت رتبه اعتباري آمريکا تا سطح +AA توسط موسسه رتبه سنجي استاندارد اندپورز موج بلندي از بي اعتمادي به اقتصاد آمريکا و در نتيجه بازارهاي بورس را در پي داشت. بورس هاي جهان از آمريکا تا آسيا متاثر از اين وضعيت با کاهش شديد شاخص روبه رو شدند. در مقابل رييس فدرال رزرو با اعلام نرخ بهره بين صفر تا 25 صدم درصد تا سال 2013 جان دوباره اي به بازار هاي مالي جهان بخشيد و از اين رو تقاضا براي طلامجددا کاهش يافت و در روز هاي اخير طلابه زير 1730 دلار کاهش يافته بود.

    با اين وجود، روز گذشته خوشبيني سرمايه گذاران به ملاقات آنگلامرکل صدراعظم آلمان و سارکوزي، رييس جمهور فرانسه براي دستيابي به توافقات جديدي در کنترل بحران بدهي ها در اروپا موجب تقويت يورو در مقابل دلار آمريکا شد. با کاهش ارزش دلار، قيمت طلارو به افزايش نهاد . در همين راستا افزايش تقاضا براي خريد هاي عمده طلا، بر افزايش قيمت آن افزود. همچنين اعلام نرخ رشد کمتر از انتظار براي رشد اقتصادي در آلمان نوسان منفي را براي قيمت طلادر پي داشت.ديروز اعلام شد که نرخ رشد اقتصادي آلمان در سه ماهه اول و دوم نسبت به سه ماهه اول تنها 1/0 درصد افزايش داشته است. اين در حالي است که انتظار کارشناسان رقم 5/0 درصد بوده است.

    خبرهاي رسيده از اقتصاد فرانسه نيز حاکي است که اين کشور با توقف رشد اقتصادي روبه رو است. اوضاع در ايتاليا، اسپانيا و يونان نيز بسيار نامطلوب ارزيابي شده است.
    
    فراغت صرافان از دردسر ارز مسافري
    در حالي که عرضه ارز مسافري رسما از ميان صرافان رخت بربسته است و قاعدتا صرافان بايد با فراغ بال به دادوستد ارز آزاد بپردازند، مشاهدات دنياي اقتصاد از بازار صرافان نشان مي دهد که ترس از بازخواست بازرسان بانک مرکزي، موجب شده که برخي از صرافان قيمت دلار آزاد را در جداول معاملاتي پشت ويترين مغازه هاي خود درج نکنند.

    اين در حالي است که برخي آزادانه با نوشتن اين جمله که «ارز مسافري نداريم سوال نفرماييد»، قيمت دلار آزاد را در ستون خريد و فروش ارز درج کرده اند. برخي نيز در بلاتکليفي مطلق، قيمت دلار دولتي را که البته برابر مقررات جديد به آن دسترسي ندارند، درج کرده اند.

    در همين رابطه رييس شوراي هماهنگي کانون صرافان ايران در گفت وگو با «دنياي اقتصاد» گفت: به دليل نبودن يک موضع گيري رسمي از سوي بانک مرکزي، صرافان تکليف خود را در درج قيمت هاي بازار به درستي نمي دانند.

    اصغر سميعي با مثبت ارزيابي کردن تجميع ارز مسافري افزود: صرافان عضو کانون نيز مرتبا خواهان روشن شدن تکليف خود در اين رابطه هستند که با توجه به اينکه موضع رسمي بانک مرکزي اعلام نشده است، ما نيز پيشنهاد صريحي براي صرافان در اين زمينه نداريم.

    وي در عين حال بيم از برخوردهاي بانک مرکزي صرافان را در بلاتکليفي قرار داده است.
    سميعي تجميع ارز مسافري از ميان صرافان را اتفاق مبارکي خواند و اظهار اميدواري کرد که عرضه حواله ارز تجاري را نيز بانک ها بر عهده بگيرند. وي برقراري ضوابط قوي تر در بانک ها را در جهت کنترل اين اقدام مهم ارزيابي کرد.

    وي همچنين از وجود شواهدي مبني بر درآمد نامشروع بيش از يک ميليارد توماني در برخي صرافي هاي متخلف طي 10 ماه گذشته (مهر ماه 89 تا کنون) خبر داد و در عين حال تاکيد کرد: اعلام خبر جمع شدن ارز مسافري از ميان صرافان و عهده دار شدن بانک ها به معني بهبود شرايط انتقال ارز از طريق سيستم بانکي کشور است که بايد آن را به فال نيک گرفت.
نظرات بینندگان