arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۴ تير ۱۳۹۶

آمریکا: موشک آزمایش شده کره‌شمالی قاره‌پیما بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نهادهای نظامی آمریکا اعلام کردند، موشکی که کره‌شمالی به تازگی آزمایش کرده یک موشک بالستیک قاره‌پیما بوده و قابلیت رسیدن به خاک آلاسکا را دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، نگرانی از این موضوع باعث شد کاخ‌سفید با وجود تعطیلی مهم روز استقلال آمریکا با حضور مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک خود جلسه فوری تشکیل دهد و همزمان از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست جلسه اضطراری کند.

آن طور که گزارش شده، نیکی هیلی، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد عصر روز سه‌شنبه رسما از دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست برگزاری جلسه اضطراری کرده است.

این جلسه قرار است امروز (چهارشنبه) در نیویورک برگزار شود.

در همین حال، ساعتی پس از آن که کره‌شمالی رسما از موفقیت خود در آزمایش یک موشک قاره‌پیما خبر داد، چین و روسیه که هر دو مرز مشترک با کره‌شمالی دارند، ضمن غیرقابل‌قبول خواندن این آزمایش نظامی، از پیونگ‌یانگ خواستند فورا برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، آن را باعث افزایش تهدیدات علیه واشنگتن توصیف کرد. تیلرسون از کشورهای جهان خواست در برابر پیونگ‌یانگ متحد شده و اقدامی جهانی انجام دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به دنبال خلع مسالمت‌آمیز تسلیحات در شبه‌جزیره کره است.

در همین حال، رئیس‌جمهوری چین که برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، به مسکو سفر کرده بود، ساعتی بعد از علنی شدن آزمایش موشکی کره‌شمالی، در بیانیه‌ای مشترک با رئیس‌جمهوری روسیه، از پیونگ یانگ خواست به طور داوطلبانه برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و همزمان همه طرف‌های تنش در شبه جزیره کره را دعوت به بردباری کرد.

این دو کشور همچنین از آمریکا و کره‌جنوبی هم خواسته‌اند که تحرکات نظامی مشترک خود در آب‌های خلیج کره متوقف کنند.

آن طور که گزارش شده دو موشکی که اخیرا کره شمالی آزمایش کرده، حدود ساعت ۳ بامداد از پایگاه هوایی پانگهیون کره شمالی شلیک شده و پیش از فرود در آب‌های دریا توانسته مسافتی حدود ۹۳۰ کیلومتر را طی کند.

با وجود این که کارشناسان نظامی آمریکا برد موشک آزمایش شده را در حد انواع قاره‌پیما دانسته‌اند، اما می‌گویند موشک‌های کره‌شمالی هنوز از توانایی هدف‌گیری دقیق برخوردار نیستند و پیونگ‌یانگ هنوز به فناوری سوار کردن کلاهک هسته‌ای روی این موشک‌ها دست نیافته است.

همزمان، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از روسیه و چین خواسته نقش سازنده‌ تری بازی کنند.
نظرات بینندگان