arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۱۶ تير ۱۳۹۶

مسجدجامعی: رضایت عارف برای شهردار تهران شدن شرط است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منتخب مردم تهران درباره بحث شهردار شدن محمدرضا عارف توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش انتخاب، احمد مسجد جامعی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص انتخاب شهردار تهران با بیان اینکه تهران ظرفیت تاثیر گذاری در سطح ملی دارد گفت: اینکه بتوانیم شهرداری را انتخاب کنیم که هم چهره ملی باشد هم متخصص خیلی خوب است. ما کسانی را داریم که از چهره‌های ملی هستند و رشته تحصیلی و تجربیاتشان در حوزه شهری است.

منتخب مردم تهران در شورای شهر پنجم درباره احتمال مطرح شدن محمدرضا عارف به عنوان شهردار تهران گفت: به هر حال رضایت خود افراد هم شرط است. عارف شخصیت جامع الاطرافی است و پشتوانه‌های لازم را ایجاد می‌کند اما برخی شخصیت‌های ملی ممکن است خودشان علاقه‌مند به حضور نباشند. اولین شرط این است که اعلام رضایت کنند.

مسجد جامعی در خصوص کمیسیون کلان شهرها نیز گفت: یکی از دستاوردهای دولت یازدهم تشکیل کمیسیون کلان شهرها بود که با پیشنهاد مشترک شورای اول و وزارت راه و شهرسازی به دولت مطرح شد. این طرح به دنبال گزارشی بود که آقای آخوندی در جلسه شورای شهر تهران دادند و بعد از آن این مساله پیگیری و در دولت به نتیجه رسید و کمیسیون تشکیل شد.

او افزود: در این پیشنهاد دو سه نکته وجود دارد؛ اول اینکه حضور شوراها در این کمیسیون باید بیشتر می شد. ریاست این کمیسیون بر عهده وزارت کشور بود و جز یک نفر عملا هیچ کس از شورا در این کمیسیون شرکت نمی‌کند و ترکیب عملا رسمی و دولتی شده است؛ امیدواریم حضور شوراها در این دوره بیشتر شود و این خواست عمومی شوراهاست.

عضو کنونی شورای شهر تهران با بیان اینکه این کمسیون یکی از دستاوردهای مهم دولت روحانی است، تاکید کرد: اینکه یک کمیسیونی مسیولیت پیدا کرد بین دولت و شهرداری ارتباط برقرار کند بسیار مهم بود و تاکید می‌کنم این کمیسیون با پیشنهاد شورای اول شهر تهران از سوی اصلاح طلبان تشکیل شده بود. من خودم در دولت از این طرح دفاع کردم و در جلسان نیز شرکت کردم. طرح اولیه را مسکن و شهرسازی داده بود؛ این طرح برای قدم اول خوب بود اما اینکه فقط در این مجموعه به این بزرگی یک نفر از شورای شهر حضور داشته باشد درست نیست.

مسجد جامعی با اشاره به صحبت‌های رحمانی فضلی در جلسه با منتخبان شوراهای کلان شهرها که روز دوشنبه در محل وزارت کشور برگزار شد گفت: در این جلسه حرف های خوبی زده شد و این حرف هایی بود که نمایندگان مردم باید می‌زدند.

او با بیان اینکه حرف‌های وزیر کشور خیلی گرایش فرهنگی و اجتماعی داشت، اظهار کرد: آقای رحمانی فضلی بر مفاهیمی مانند امید، نشاط اجتماعی، آموزش، اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق تاکید کردند. اینها مباحث خوبی است. ایشان از قول مقام رهبری گفتند ما در این قضایا بیست سال عقب هستیم. اما اگر ما عقب هستیم بخشی به رویه‌های اجرایی دستگاه‌های اجرایی مربوط است که باید مورد توجه باشد.

مسجدجامعی خاطرنشان کرد: یکی از این رویه‌های اجرایی این است که اگر شوراهای شهر این اندازه باید به مباحث فرهنگی بپردازد که درست هم هست و وزیر کشور نیز مکرر بر مکرر بر آن تاکید داشتند، عملا ساختار شوراها نباید ذیل معاونت عمرانی وزارت کشور دیده می شد. شما در حالی که کارکرد اصلی شوراها را فرهنگی و اجتماعی می دانید چرا این ساختار را زیر مجموعه عمرانی تعریف کرده‌اید؟  

او با بیان اینکه شاید زمانی ساخت پل و جاده محوریت داشت، ادامه داد: امروز با نگرش‌های جدید و خواست‌های جدید آیا جای آن نیست که در ساختارهای اجرایی تجدید نظر کنیم؟ این دوگانگی است.

نظرات بینندگان