پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا نوشت:
در حالی که بر اساس نتایج آخرین بررسیهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، جایگاههای عرضه بنزین از نظر آلایندههای بنزن و تولوئن در وضعیت حادی قرار داشته و غلظت متوسط آلاینده بنزن در جایگاههای بنزین به 438 برابر حد استاندارد میرسد، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه میزان بخارات بنزین در هوای تهران چندین برابر استاندارد است، هشدار داد: این شرایط در جایگاههای عرضه بنزین به مراتب خطرناکتر است.
معصومه ابتکار =با بیان اینکه شورای شهر حدود سه سال پیش مصوبهای مربوط به بخارات بنزین گذرانده است، اظهار کرد: برابر این مصوبه دولت موظف شد که بخارات بنزین را در پمپ بنزینها، خودروها و تانکرهای حمل سوخت مهار کند.
وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه با حضور متولیان اجرای این مصوبه در دولت برای پیگیری این موضوع، اظهار کرد: با وجود اینکه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، اما این اقدامات نتیجهبخش نبوده و مشکل بخارات بنزین در شهر تهران حل نشده باقی مانده است.
ابتکار با اشاره به اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به صورت مستمر میزان بخارات بنزین شامل بنزن و تولوئن در شهر تهران اندازهگیری میکند، اظهار کرد: غلظت این آلایندهها در سطح شهر همواره بالاست و این در حالیست که «بنزن» یکی از خطرناکترین آلایندههای هوا به شمار میرود.
به گفته وی، آلاینده بنزن عامل قطعی سرطانزایی است و غلظت بالای آن در سطح شهر میتواند مخاطرات جدی برای شهروندان داشته باشد.
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران همچنین به مشکلات دیگری نظیر استاندارد نبودن خودرو و بنزین در کشور اشاره کرد و به ایسنا گفت: این موارد نیز میزان آلودگی هوای کلانشهرهایی نظیر تهران را تشدید میکند.
ابتکار همچنین، با اشاره به پیشنهاد شورای شهر تهران در خصوص استفاده از موتورسیکلتهای برقی در تهران، یادآور شد: متولی اجرای این طرح وزارت صنایع است که هنوز اقدام جدی در این رابطه صورت نگرفته است.
دکتر رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که میزان آلاینده بنزن در جایگاههای بنزین به 438 برابر حد استاندارد میرسد اعلام کرد: آلاینده بنزن ترکیبی سرطانزاست و نه تنها جان کارکنان جایگاه های بنزین، بلکه سلامت شهروندان را به خطر میاندازد.
وی با اشاره به این که آلاینده بنزن علاوه بر بروز اختلالات تنفسی، بر رشد کودکان نیز اثر سوء بر جای می گذارد، افزود: این آلاینده سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و از این رو برای کاهش آن میبایست اقدامات جدی صورت گیرد.
دکتر صدرالدین علیپور، مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز آلودگی جایگاههای سوخت را از شایعترین آلودگیها اعلام کرد و گفت: آلایندههای ناشی از بنزین نه تنها هوا را آلوده میکند، بلکه با نفوذ در آبهای زیر زمینی، آب را نیز آلوده می کند.
وی با بیان این که ترکیبات موجود در بنزین عاملی سرطانزا به شمار میآید، اضافه کرد: تماس مستقیم کارکنان جایگاههای بنزین با این ترکیبات موجبات ابتلا به بیماریهای پوستی را فراهم آورده و استنشاق مداوم بخارهای بنزین میتواند سبب بروز عوارض روحی و روانی و ناراحتیهای عصبی برای این افراد شود.وی با بیان این که مواد افزودنی به بنزین نظیر سرب و متیل بروماید ترکیباتی هستند که سرطانزا بودن آنها به اثبات رسیده، اظهار کرد: استفاده صحیح از جایگاههای سوخت از جمله خاموش کردن موتور وسایل نقلیه هنگام سوخت گیری میتواند در کاهش آلودگی این جایگاهها مؤثر باشد، هر چند متأسفانه جایگاههای سوخت به خودی خود تولید آلودگی میکنند.