arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۰

تصويرتماشاگران روي شماره پيراهن بازيکنان؛ آخرين ابتکار ضد بحران فوتبال اسپانيا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اشکان کيهان: ايده اخير رايج در فوتبال اسپانيا شايد تا حدي عجيب و غيرعادي به نظررسد، ولي مسلما انقلابي و مؤثر خواهد بود. اينکه اين ايده در کشوري که بيشترين درآمدزايي ممکن از فوتبال را دارد، شکل گرفته چندان شگفت انگيز نيست. در فوتبال اسپانيا، پيراهن بازيکنان فوتبال، انواع واقسام لوازم سرگرم کننده و هرچيزي که به فوتبال ربط پيدا کند، پول سازي مي کند. با اينکه تاکنون تصورمي شد هرگونه راه ممکن براي درآمدزايي درفوتبال اسپانيا طي شده، اخيرا حتي شماره پيراهن بازيکنان تيم ها هم به اين چرخه گردش پول پيوسته اند تا درعصر بحران شديد اقتصادي که تيم هاي باشگاهي اين کشور را زمين گيرکرده، گرهي از مشکلات آنها بگشايند. شرکت « Playing2 » مادريد نحوه استفاده از شماره پيراهن بازيکنان را مورد مطالعه قرارداده و ابتکار جديدي دراين زمينه ارائه کرده که هزاران هزارهوادار درفوتبال اسپانيا و خيلي از تيم هاي غرق در بحران را به سوي خود جذب کرده است.
طبق اين ايده هر بازيکني مي تواند از اين به بعد روي شماره پيراهنش در قسمت کمر، عکس هواداران خود را چاپ کند. بدين ترتيب هر هواداري قادرخواهد بود با ستاره محبوب خود در زمين بازي حاضر شود و چهره صورت خود را روي پيراهن شماره او منعکس شده ببيند.
البته اين تصاوير بيش ازحد کوچک هستند و درابعاد دو ميليمتر طول و دوميليمتر عرض منتشرمي شوند و براي تماشاي هرچه بهتر آنها واقعا به يک ذره بين نياز است. اما آنچه در اين ايده اهميت بيشتري دارد، حضور هواداران روي شماره پيراهن تيم هاست که فقط جنبه نمادين نخواهد داشت. روي هرشماره اي مي تواند حدود 400 چهره قرارداد ودراين شرايط يک تيم کامل فوتبال چيزي بين 100 تا 150 هزار فضاي خالي براي چهره هواداران خود به منظور فروش دراختيار دارد.
قيمت درخواستي براي منتشرکردن چهره هواداران تيمها هم زياد نخواهد بود و براي هرتصويري براي کل فصل تنها 25 يورو از طرفداران تيمها درخواست مي شود. اين هزينه براي آنهايي که بخواهند از اين ايده به عنوان يک هديه ويژه و منحصربه فرد استفاده و روي شماره ستاره تيم مورد علاقه خود جاي ثابتي براي کل فصل اجاره کنند،سنگين نخواهد بود. چنين فروشي براي هرباشگاهي مي تواند بين 2/5 تا 3/8 ميليون يورو درآمدزايي به همراه داشته باشد که اين مقدار پول درچنين شرايطي که تيم هاي باشگاهي ايتاليا با مشکلات مالي زياد دست وپنجه نرم مي کنند و اسپانسرهاي مالي آنها روز به روز کمتر مي شوند، مبلغ قابل توجهي است. در اسپانيا همه مي دانند که بحران مالي در فوتبال اين کشور بيداد مي کند. کمااينکه بارسلونا براي اولين بار لوگو بنياد قطر را روي پيراهن هاي خود چسبانده تا از پول کلاني که اين شرکت به اين باشگاه مي پردازد، بهره برداري کند. اين در حالي است که تيم هايي همچون والنسيا و سويا هنوز اسپانسري به منظور تبليغ در اين فصل پيدا نکرده اند. به همين دليل تيم اندولسي ازجمله باشگاه هايي بود که به ايده اين شرکت پاسخ مثبت داد. پرطرفدارترين پيراهن اين تيم متعلق به کانوته مهاجم اهل مالي سويا بود.
او يکي از ارکان اصلي اين تيم از سال 2005 به شمار مي رود و روي شماره 12 پيراهنش تصوير هواداران زيادي از اين تيم چاپ شده که يکي از آنها متعلق به نوزادي است که کمتر از يک سال دارد و پدرش با ورود به سايت اختصاصي اين شرکت به عنوان هديه چهره اورا روي پيراهن کانوته انداخته است. از طريق اينترنت همه هواداران تيم هاي باشگاهي از هر نقطه دنيا مي توانند وارد اين سايت شده و تصويرمورد علاقه خود را روي پيراهن بازيکنان تيم هايي که از اين ايده استقبال کرده اند، منتشرکنند. به غير از تيم هاي اسپانيايي که البته بارسلونا و رئال مادريد شامل اين پروژه نمي شوند، حتي پورتو هم از اين ايده استقبال کرده و در فرانسه هم خيلي از باشگاه هاي اين کشور نسبت به اجراي اين طرح علاقه نشان داده اند و به زودي دربرزيل، مکزيک و حتي ايتاليا هم اين ايده اجرا خواهد شد.
تنها نکته اي که شايد دراجراي اين پروژه چندان جالب به نظرنيايد، تفاوت عمده شماره هاي ستاره هاي تيم ها و بازيکنان معمولي خواهد بود. اين ايده حتي براي رقابت هاي موتورسواري هم قابل اجراخواهد بود و اين شرکت مي خواهد فضاهايي براي انتشارعکس هواداران راننده هاي تيم آسپار که سيمونچلي و ادوارز والياس هستند، درنظر گيرد. قرار است به زودي رشته هاي بسکتبال و فرمول يک هم به اين ايده بپيوندند.
رائول دل ريو يکي از مغزهاي متفکراين شرکت گفته که در واقع اين ايده به عنوان راهي براي درآمدزايي هرچه بيشتر تيمها ايجاد نشده و هدف آن دروهله اول تقويت رابطه ميان هواداران و ورزشکاران محبوب آنها براي خلق هيجان هاي تازه بوده است. اين پروژه اما مي تواند درمدت زماني کوتاه فراگيرشود. به خصوص که هزينه چنداني براي هواداران تيم ها دربرنخواهد داشت و ابزار تازه اي براي حمايت هواداران از تيم هايشان فراهم مي کند. باشگاه ها هيچ کارخاصي نبايد انجام دهند و درآمدزايي قابل توجهي دارند.
براي اينکه 25 يورويي که هرهوادار بايد بپرازد، هزاران بار تکثير مي شود و به اين پول بايد مبلغي که هرهوادار بابت خريد پيراهن جديد بازيکن محبوبش با چهره حک شده او مي پردازد، هم بايد اضافه کرد. دراين شرايط شرکت هاي ورزشي توليد کننده پيراهن تيم هاي فوتبال بيش ازهرکس ديگري بابت چنين ابتکاري سود خواهند برد.
نظرات بینندگان