arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۰

به لطف چینی ها؛ راننده ها بیکار می شوند!

ماه گذشته يک اتومبيل بدون راننده ساخت چين توانست مسافت 280 کيلومتر را با سرعت 88 کيلومتر در ساعت در بزرگراهي پرترافيک با موفقيت و بدون حادثه طي کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سجاد موسوي راضي: راننده ها بازنشسته مي شوند

به گزارش انتخاب؛ ماه گذشته يک اتومبيل بدون راننده ساخت چين توانست مسافت 280 کيلومتر را با سرعت 88 کيلومتر در ساعت در بزرگراهي پرترافيک با موفقيت و بدون حادثه طي کند.

شايد بي درنگ بگوييد حتماً باز پاي سامانه موقعيت ياب جغرافيايي موسوم به «جي پي اس» در ميان است اما بخش شگفت اين فناوري تازه آن است که خودروي بدون راننده چيني ها بدون استفاده از GPS و تنها به کمک دوربين هاي ويديويي و حسگر موفق به سفري بدون حادثه شده است.

«هنگکي اچ کيو 3 » که در دانشگاه ملي فناوري هاي دفاعي چين طراحي و توليد شده، به وسيله سامانه اختصاصي هوش مصنوعي که در صندوق عقب آن قرار دارد، کنترل مي شود.

اين خودرو توانست فاصله طولاني بين مراکز استان هاي چانگشا و ووهان را با کمترين اشتباه بپيمايد و حتي از پس کارهاي دشواري مانند سبقت گرفتن و تغيير لاين حرکت نيز بر آمد.

از آنجا که اين خودرو بر پايه نشانه هاي ديداري عمل مي کند آزمايش آن هنگام روز انجام شد، زيرا کمبود نور و همچنين شرايط بد آب و هوايي مانند وجود مه مي تواند به کاهش ديد و اختلال در عملکرد حسگرهاي آن منجر شود.

چيني ها در زمينه خودروهاي بدون راننده از آمريکايي ها عقب تر هستند زيرا هم اکنون در برخي از ايالت هاي آمريکا، قوانين متناسب با آنها در حال تصويب است. از سويي، خودروي بدون راننده شرکت گوگل توانسته است به مدت 140 هزار ساعت در جاده ها با موفقيت براند. اما برتري چيني ها دست کم در يک مورد انکارناپذير نيست، زيرا تنها در آمريکا بوده که يک ماشين بدون راننده به دليل خطاي انساني دچار سانحه شده است.

گروه طراحي اين خودرو قصد دارد با همکاري شرکت هاي خودروسازي چين نمونه تجاري آن را توليد و به بازار عرضه کند.
نظرات بینندگان