arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۰

دخترم را كشتم چون معتاد بود/نخستين اظهارات پدر فرزندكش

چهارمين خبر فرزندكشي در سال 90 نيز راهي اخبار صفحات حوادث روزنامه ها شد. اين در حالي است كه پيش از اين قربانيان پسر بودند ولي قرباني اين فرزندكشي، دختر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد نوشت: چهارمين خبر فرزندكشي در سال 90 نيز راهي اخبار صفحات حوادث روزنامه ها شد. اين در حالي است كه پيش از اين قربانيان پسر بودند ولي قرباني اين فرزندكشي، دختر است.

    روز 24 مردادماه سال جاري يك فقره فوت مشكوك در شهرك نفت به ماموران كلانتري 164 قائم گزارش شد و ماموران با حضور در محل حادثه مراتب را به دادسراي امور جنايي و پليس آگاهي تهران بزرگ اعلام كردند. پس از آن پرونده ويژه يي براي تحقيقات تخصصي به دستور قاضي كشيك قتل دادسراي جنايي تهران تشكيل شد.

    در تحقيقات اوليه مشخص شد كه مقتول دختري 25 ساله به نام مريم است كه توسط پدرش سعيد به وسيله يك رشته كمربند خفه شده و پدر مقتول نيز پس از ارتكاب جنايت متواري شده است. كارآگاهان توانستند با زيرنظر گرفتن محل هاي تردد متهم، وي را دو روز پس از جنايت در خيابان دماوند تهران دستگير كنند.

    سعيد (پدر مقتول) پس از انتقال به اداره دهم به قتل دخترش اعتراف كرد و گفت: مريم با جواني به نام محسن ارتباط برقرار كرده بود و پس از مدتي مريم را به مصرف شيشه و مواد روانگردان گرايش داده است. وي گفت: به رغم نصيحت ها و صحبت هاي فراواني كه با مريم داشتيم، او به من و مادرش بي توجه بود. در روز حادثه نيز با دخترم در خانه تنها بودم كه او قصد خروج از خانه را داشت. من مانع او شدم و شروع به نصيحتش كردم اما او به من گفت «محسن را دوست دارم و در اولين فرصت فرار كرده و نزد او مي روم.»

    سعيد ادامه داد: در اين لحظه كنترل خود را از دست دادم و كمربندي را به دور گردنش انداختم و مريم خفه شد. زماني كه متوجه خفه شدن مريم شدم، تلاش كردم تا به هر شكل ممكن دوباره نفس بكشد، اما تلاشم بي فايده بود.

    در سال جاري اين چهارمين فقره قتل فرزند به دست پدر به دليل اعتياد بود.

    پيش از اين نيز در تاريخ 12 تير امسال پدري، پسر معتادش را به دليل مصرف موادمخدر با اسلحه شكاري كشت. اين اتفاق در اهوازرخ داد. پس از آن در تاريخ 23 مرداد در شهرستان زاهدان پسري به نام عليرضا به دليل اعتياد توسط پدرش با ضربات چاقو به ناحيه شكم از پا درآمد.

    در 25 خرداد بهار امسال نيز پدري با ضربات پتك فرزند خود را كشت در حالي كه وي به مصرف موادمخدر شيشه گرايش پيدا كرده بود. اين حادثه در شهرستان مرودشت به وقوع پيوست.

    گرايش روزافزون جوانان به مصرف موادمخدر و افزايش تعداد فرزنداني كه در خانواده هاي ايراني به سمت موادمخدر گرايش پيدا كرده اند، شيوع پديده فرزندكشي را در كشور به دنبال خواهد داشت.

    آمارها نشان مي دهد كه بالاترين رقم سني معتادان در ايران را افراد بين 21 تا 25 سال تشكيل مي دهند.

    اين در حالي است كه كارشناسان زمينه هاي خانوادگي را در بروز اعتياد در جوانان جزو يكي از مهم ترين علل شيوع مصرف موادمخدر در بين جوانان مي دانند. علاوه بر اين قريب به اتفاق كارشناسان در اين حوزه براين باورند كه نقش خانواده در آگاه سازي جوانان براي پيشگيري از عادات و رفتارهاي منفي و غيرسالم، غيرقابل انكار است يعني خانواده ها بايد قدم اول را در اين راه بردارند و در جهت پيشگيري از اعتياد فرزندانشان اقدامات عملي انجام دهند، نه اينكه صبر كنند تا اتفاقي كه نبايد رخ دهد. تحقيقات حاكي از آن است كه نوجوانان و جواناني كه ارتباط صميمانه با والدين خود دارند، كمتر به دنبال رفتارهاي ناسالم مي روند، بنابراين مي توان نخستين انگشت اتهام را در اين باره به والديني اشاره داد كه متوجه نيستند كه رفتارهايشان منجر به اعتياد فرزندانشان شده است و با مواجهه با اين امر دچار خشم مفرط شده و نمي توانند خود را كنترل كنند.
    
    فرزندكشي نشانه عدم رشد اجتماعي
    مسعود غفاري، روانشناس اجتماعي در تحليل پديده فرزندكشي تصريح كرد: يكي از نشانه هاي رشد اجتماعي، كنترل خشم است و افزايش بروز پديده فرزندكشي نشان از فقدان رشد اجتماعي كافي در بين افراد دارد.

    وي با اشاره به حادثه خفه شدن مريم توسط پدرش به دليل اعتياد وي گفت: به نظر مي رسد اين پدر به اين درك نرسيده است كه خودش به گونه يي غيرمستقيم در اعتياد فرزندش نقش داشته است.

    اين روانشناس ضمن انكارناپذير خواندن نقش والدين در اعتياد فرزندانشان تاكيد كرد: متاسفانه انسان ها امروز در برخورد با مشكلات به جاي اينكه به سراغ خردمندانه ترين و منطقي ترين روش بروند، راحت ترين راه ممكن را برمي گزينند. غفاري همچنين خاطرنشان كرد: داشتن فرزند معتاد امري دلپذير نيست اما كشتن فرزند به دليل اعتيادش در هيچ جاي دنيا مورد تاييد نيست و تنها نشان از عدم رشد اجتماعي كافي پدري دارد كه دست به كشتن فرزند خود زده است.

    وي بهترين راه مواجهه با فرزندان معتاد را پيشگيري از گرايش آنان به اعتياد توصيف كرد و گفت: اگر پدر يا مادري علايم گرايش به موادمخدر را در فرزندش ديد، بايد به دنبال درمان هرچه سريع تر وي باشد.
   
نظرات بینندگان