arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶

آلمان: رفتار ترکیه غیرقابل قبول است و شاید تحریم شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ستاد کارکنان دفتر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در ادامه تنش ها میان برلین و آنکارا، رفتار ترکیه را «غیرقابل قبول» خوانده و از احتمال وضع تحریم علیه آنکارا سخن گفت.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، «پتر آلتمایر» به روزنامه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» گفت: ما می خواهیم روابط خوبی با این کشور بزرگ و مهم داشته باشیم اما این امر در صورتی امکان پذیر است که ترکیه کشوری تحت حاکمیت قانون باشد.
 
ترکیه دو هفته پیش 6 فعال مدنی از جمله یک آلمانی را بازداشت کرد که این اقدام به تنش ها در روابط ترکیه و آلمان دامن زد. پس از کودتای ناموفق سال گذشته در ترکیه موجی از بازداشت ها به راه افتاده است.
 
چندی پیش نیز ترکیه از دیدار تعدادی از نمایندگان پارلمان آلمان با سربازان آلمانی که در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر هستند، مخالفت کرد. ترکیه شماری از این نمایندگان را به ارتباط داشتن با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) متهم کرده بود.
 
آلتمایر با اشاره به این موضوع و همچنین بازداشت یک آلمانی گفت: رفتار ترکیه غیرقابل قبول است.
 
پیشتر بازداشت یک روزنامه نگار آلمانی ترک تبار در ترکیه و خروج نیروهای آلمانی از آن کشور بر مناسبات دو کشور سایه انداخته بود.
 
برلین خواستار آزادی «پتر اشتویدتنر / Peter Steudtner» فعال حقوق بشر آلمانی و «دنیز تونجل» روزنامه نگار ترک تبار شده و تاکید کرده است که دلیل روشنی برای بازداشت آنها وجود ندارد.
 
آلتمایر اعلام کرد که تلاش می کند که دسترسی کنسولی به این دو نفر پیدا کند با دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه صحبت کند.
 
وی گفت : دولت آلمان تحولات ترکیه را به دقت دنبال می کند و در صورت لزوم آن کشور را تحریم خواهد کرد.
 
آلمان در روزهای گذشته فشار بر ترکیه را افزایش داده و تهدید کرده است که سرمایه گذاری در ترکیه را کاهش می دهد. برلین همچنین گفته که درخواست های ترکیه برای خرید سلاح از آلمان بازنگری می کند.
 
روز شنبه زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان در نامه ای سرگشاده در روزنامه بیلد به سه میلیون ترک تبار آلمان تضمین داد که آنان به آلمان تعلق دارند و سیاست های برلین در قبال ترکیه تاثیری بر آنها نخواهد داشت.
 
فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری آلمان به شبکه ZDF گفت که حضور ترک تبارهای در آلمان به معنای آن است که آنان «اهمیت ویژه ای» دارند و احتمالا بیشتر از دیگران از اینکه ترکیه پل ها با آلمان را خراب می کند، صدمه می بینند.
 
«مانفرد وبر» رئیس فراکسیون محافظه کاران در پارلمان اروپا به روزنامه «تاکس اشپیگل» گفت که ترکیه از اتحادیه اروپا و ارزش هایش دور شده و 'مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا که از ابتدا هم یک توهم بود، باید به طور کامل قطع شود.»
 
طبق نظرسنجی موسسه «امنید / Emnid» برای روزنامه بیلد آم زونتاگ، اکثر آلمان ها از سیاست برلین در قبال ترکیه خرسند نیستند. حدود 76 درصد از پاسخ دهندگان گفتند دولت به اندازه کافی در مقابل اردوغان از خود دفاع نمی کند.
 
برلین به شهروندان آلمانی که به ترکیه سفر می کنند، هشدار داده است که مسئولت هر گونه خطری به عهده خود آنها خواهد بود. طبق نظرسنجی امنید که روز یکشنبه منتشر شد، 49 درصد از آلمان می گویند شاید دیگر نتوانند برای تعطیلات به ترکیه نروند. اما 44 معتقد هستند که امکان رفتن به ترکیه همچنان وجود دارد.
 
رئیس بخش تجارت خارجی در اتاق بازرگانی آلمان (DIHK) به روزنامه «ولت آم زونتاگ» گفته که تنش های فزاینده میان برلین و آنکارا باعث بلاتکلیفی شرکت های آلمانی شده است که احتمالا این مساله باعث می شود حجم مبادلات تجاری میان دو طرف کاهش پیدا کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان