arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۰

مصر و اسرائيل رودرروي يکديگر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
*حسن هاني زاده - تحليلگر مسايل جهان عرب

عمليات ايلات که منجر به کشته و زخمي شدن 37 تن از سربازان اسرائيلي شد اوضاع فلسطين اشغالي را وارد مرحله جديدي از تنشهاي مرزي با مصر ساخت.

اين حمله مسلحانه نشان داد که رژيم صهيونيستي به لحاظ نظامي وامنيتي بشدت آسيب پذير است زيرا ايلات يک منطقه حساس توريستي اسرائيل بشمار مي رود و تحت شديد ترين تدابير امنيتي اداره مي شود.

بلافاصله پس از اين حمله کابينه بنيامين نتانياهو نشست فوق العاده اي تشکيل داد و موضوع حمله گروههاي کماندويي فلسطين به منطقه ايلات را مورد بحث قرار داد.

پاسخ سريع و واکنش عجولانه رژيم صهيونيستي در حمله به منطقه مرزي رفح که به کشته شدن 3 سرباز مصري منجر شد نشان مي دهد که رژيم اسرائيل انتظار وقوع چنين عملياتي را نداشت.
رژيم اسرائيل دولت مصر را متهم کرده که به گروههاي فلسطيني اجازه داده تا از مرز رفح براي انجام چنين عملياتي وارد منطقه استراتژيکي ايلات شوند.

شوراي نظامي حاکم بر مصر نيز متقابلاً سفير خود را از تل آويو فراخواند زيرا مصر قتل سربازان خود را نقض آشکار موافقتنامه صلح کمپ ديويد تلقي مي کند.

عمليات ايلات را از دو موضوع مي توان مورد تجزيه و تحليل قرار داد زيرا اين عمليات در برگيرنده پيام مهمي است که اين پيام بايد رمزگشايي شود.

موضوع اول اين است که ملت مصر با سرنگوني حسني مبارک ديکتاتور سابق مصر جايگاه واقعي خود را در جهان اسلام و جهان عرب بعنوان کشور در خط مقدم مبارزه با رژيم صهيونيستي باز يافت.

مصر، در دوران حسني مبارک به کشوري حافظ منافع رژيم صهيونيستي، پاسدار مرزهاي فلسطين اشغالي و مجري سياتهاي آمريکا و غرب تلقي مي شد و اين امر ملت مصر را بشدت آزار مي داد.
بنابراين اکنون مردم مصر و ملت فلسطين يک جبهه گسترده مردمي براي مبارزه عليه اسرائيل تشکيل داده اند که عمليات ايلات پيش درآمد شکل گيري چنين جبهه اي بشمار مي رود.

نظير اين عمليات در آينده با حجم وسيعتري و در نقاط مختلف فلسطين اشغالي قطعاً ادامه خواهد يافت و راه را براي همکاري نظامي بين جنبشهاي جهادي فلسطين و مصر هموار مي کند.

موضوع ديگري که قابل تجزيه و تحليل است تقابل احتمالي دو ارتش اسرائيل و مصر در آينده نزديک است زيرا ارتش مصر که اسلامگرايان بدنه اصلي آن را تشکيل مي دهند ديگر نمي تواند شاهد جنايات ارتش اسرائيل عليه ملت فلسطين باشد.

انفجارهاي پي درپي در لوله گاز مصر به فلسطين اشغالي و فشارهاي مردمي براي بستن سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره پيش درآمد تحولات اخير مصر تلقي مي شود.

طبيعي است درچنين فرايندي اوضاع مرزهاي مصر و فلسطين اشغالي در آينده شاهد تنشهاي گسترده امنيتي و نظامي خواهد بود و اين احتمال وجود دارد که ميان مرزبانان مصري و اسرائيلي درگيريهاي خونيني رخ دهد که اين درگيريها ممکن است به رويارويي دو ارتش منجر شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
1
این خودزنی خود اسرائیلی ها است! نقشه بعدی اسرائیل اشغال صحرای سینا با همکاری قبطی های مصر است.
نظرات بینندگان