arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۸ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۰
در سايه سکوت وزارت جهاد کشاورزي؛

ميوه روي دست باغداران پوسید!

همچنان که در خرده فروشي هاي اغلب شهرها ميوه هاي تابستاني و مرکبات وارداتي ديده مي شوند، در اغلب استانهاي کشور، ميوه هاي تابستاني روي دست کشاورز باقي مانده است و باغداران از برداشت ميوه هاي خود صرفنظر کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همچنان که در خرده فروشي هاي اغلب شهرها ميوه هاي تابستاني و مرکبات وارداتي ديده مي شوند، در اغلب استانهاي کشور، ميوه هاي تابستاني روي دست کشاورز باقي مانده است و باغداران از برداشت ميوه هاي خود صرفنظر کرده اند.

در حالي که کشمکشها ميان وزارتخانه هاي صنعت، تجارت و معدن و جهاد کشاورزي ادامه دارد و مجلس با ايجاد کميته هاي تحقيق و تفحص از واردات ميوه و دام زنده به دنبال سررشته مشکل واردات در بخش کشاورزي است، اغلب محصولات کشاورزي روي دست کشاورزان مانده است و حتي کشاورزان ميلي براي چيدن ميوه ها ندارند.

ناهماهنگي ميان دو دستگاه دولتي و شفاف نبودن واردات در بخش کشاورزي، کشاورزان را نسبت به نتيجه اين کش و قوس ها نااميد کرده است؛ بنابراين آنها ديگر انگيزه اي براي برداشت محصولاتي که در نهايت در جايي هم به فروش نمي رسند، ندارند.


ناهماهنگي ميان 2 وزارتخانه

عکسهاي منتشر شده از باغهاي شمال کشور نشان مي دهد ميوه ها بر سطح باغات ريخته شده اند. اين مسأله حاکي از آن است که برداشت ميوه هاي فصلي هم ديگر براي کشاورزان صرفه اقتصادي ندارد، اين در حالي است که وزارت جهاد کشاورزي به عنوان تنها متولي اين بخش، سکوت پيشه کرده و هيچ توضيحي در اين خصوص ارايه نمي دهد.

گرچه صادق خليليان وزير جهاد کشاورزي سعي کرده در نامه هايي سرگشاده موضوع واردات بي رويه را از عهده وزارت جهاد کشاورزي خارج کند و به دوش نهاد ديگري بيندازد اما کشاورزان اين روزها با مشکلات زيادي از جمله کاهش قيمت محصولات، عرضه فله اي ميوه به بازار و حضور پررنگ واسطه ها در کنار افزايش قيمت سوخت و دستمزد کارگران روبرو هستند که شايد بيش از واردات به آنها آسيب وارد مي کند.

از سودجويي تا انحصار طلبي

در اين رابطه مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران با اشاره به مشکلات روزافزون کشاورزان گفت: در حال حاضر بخش کشاورزي دچارتصميم گيريهاي متفاوتي شده است و هرکسي براي سودجويي و انحصار طلبي با هر طريقي براي کشاورزان تصميم گيري مي کند.

عنايت ا... بياباني بااشاره به وزارت جهاد کشاورزي به عنوان متولي اين بخش، اظهارداشت: سؤال بنده به عنوان توليد کننده از وزارت جهاد کشاورزي اين است که آيا در چنين شرايطي که ميوه هاي فصلي ما زير درختان مانده است، نبايد از طرف اين وزارتخانه اقدامي انجام گيرد.ِ

وي با اعلام اينکه به تازگي از زنجان و ديگر استانها تلفنهاي زيادي داشتيم، گفت: در باغات زنجان حتي براي باغدار چيدن ميوه ها صرفه ندارد که با پرداخت دستمزد بالاي کارگر ميوه را هرکيلوگرم 250 تومان بفروشد در صورتي که در تهران ميوه اي کمتر از هر کيلوگرم 1500 تومان پيدا نمي شود.

نايب رئيس خانه کشاورز با اشاره به تصميمات متناقض در وزارت جهاد کشاورزي، گفت: اينگونه تصميمات نتيجه اي جز نابودي کشاورز ندارد.

مديرعامل اتحاديه باغداران مازندران درباره استانهايي که امسال ميوه ها را برداشت نکردند، گفت: استانهاي زنجان، خراسان و شمال کشور استانهايي بودند که اغلب محصولات باغي در آنها امسال برداشت نشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
6
انتخاب جان!
الان فکر میکنی کسی به این خبر اهمیت میده!؟(از اوناییکه باید اهمیت بدن)
فقط مردم بیشتر باید اعصابشون خرد بشه که هموطنای زحمت کش و بیچاره شون کلی مشکلات مالی دارن و مسئولین امر واسه جیب خودشون در حال واردات میوه!!(البته اینها هم اعصابشون خرد میشه اما واسه حساب بانکیاشون)
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
0
دولت جواب وارد کننده های میوه رو داره میده / این دولت برای کشاورزان پاسخی نداره . جناب هاشمی گفتن دیگر کشاورزی باقی نمانده و مثل دیگر تولیدات تقریبا نابود شده است
یک کار بر
|
AUSTRIA
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
0
0
اول به مسولین انتخاب : هفته گذشته دو کامنت گذاشتم یکی در مورد تشکیک امضای نمایندگان ! کامنت منتشر که نشد هیچ ، کل مطلب حذف شد ! دوم در مورد جمع آوری امضاء برای خلیج فارس بود که پس از رفتن به آرشیو منتشر شد .
در مورد مواد غذایی میدانیم که تعهد دولت فقط به وارد کنندگان است و بس ! اما سوال اینجاست که چطور ملت مصرف کننده که در واقع حکم تائین کننده را هم دارد اینطور بی تفاوت و راضی از اینکه فلان میوه ی چینی را ارزانتر میخرد از
این بی عدالتیها میگذرد ؟ چند روز پیش یورو نیوز مستقیم از فرانسه نشان میداد که مردم جلوی کامیونهای میوه های وارداتی را گرفتند همه میوه ها را در خیابان ریختند بعد هم به بازارهای روز که دهقانان محصولات خود را عرضه میکنند
رفتند و با قیمتی بیشتر خریدند .هیچ کسی هم مخالف نبود "تا زمانی که ما خود داریم چرا واردات ؟ " آیا جز نابودی خودمان کار دیگری کرده ایم ؟ کشوری که در تولید محصولات غذایی پایه خود کفا نیست هر گونه ادعای استقلالش خود گول
زدن است.
نظرات بینندگان