arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۰

حباب در بازار طلا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
* شاهين شايان آراني کارشناس ارشد بازار سرمايه


قيمت جهاني طلا در حال حاضر بشدت حبابي است، قيمت طلا ممکن است افقهاي بالاتري هم داشته باشد، اما اکنون که به 1850 دلار رسيده هم قيمت کاملاً غيرعادي است و با نرم، استاندارد و تحليلهاي زيربنايي و اصولي اصلاً همخواني ندارد. علت هم همين دلهره، بحران و تلاطم هاي بين المللي است.

اما سرانجام اين وضعيت سامان پيدا مي کند و زماني که اين روند در دنيا اصلاح شود، قيمت طلا حتماً سقوط خواهد کرد، همان طور که قيمت نفت هم از مرز 100 دلار گذشت و به 80 دلار بازگشت. طلا در دنياي امروز با توجه به ابزارهاي مالي که در اختيار مردم است جاي مناسبي براي سرمايه گذاري نيست، آنچه امروز در اين بازار رخ مي دهد لحظه اي و هيجان مقطعي است.برخي ممکن است تصور کنند اکنون که انس جهاني اين فلز گرانبها 1850 دلار است خريد کرده و به 2500 دلار که رسيد از بازار خارج شوند، اما اين گونه سرمايه گذاري اصلاً توصيه نمي شود، چون قابل پيش بيني نيست، بسيار خطرناک است، زيرا با همان شتابي که رشد مي کند ممکن است سقوط کنند.

قيمت طلا را اگر در 10 سال گذشته بررسي کنيم، صرفاً صعودي و رشد نبوده، بلکه نوسانهاي زيادي داشته است. از اين رو، روند رشد طلا در 10 سال گذشته روند خطي نبوده، بلکه فراز و نشيب زيادي داشته است، اين فراز و نشيب ريسک ايجاد مي کند.

يکي از دلايل افزايش قيمت جهاني طلا را جنگ ارزها در دنيا و مسابقه اقتصادهاي بزرگ براي کاهش ارزش پول خود به منظور رقابتي تر شدن صادراتشان عنوان مي کنند که قطعاً اين وضعيت هم در روند صعودي طلا بي تأثير نيست. طلا در 50 تا 100 سال پيش به عنوان ابزاري براي پشتوانه پول استفاده مي شد، ولي در دنياي امروز عمده مصرف طلا يا در صنايع طلابر است مثل صنايع الکترونيک و نظامي و يا براي مصارف زينتي است. بعضي از سرمايه گذاران هم خريد طلا را ترجيح مي دهند که در حال حاضر قسمت سوم در صحنه بسيار فعال شده است، يعني طلا به عنوان ابزار سرمايه گذاري.

حالا چرا بانکهاي مرکزي به طلا روي آورده اند؟ بايد گفت برخي به دليل تلاطم هاي بين المللي از طلا به عنوان ابزار سرمايه گذاري استفاده مي کنند، اما نه تمام بانکهاي مرکزي، بلکه بانکهاي مرکزي کشورهاي در حال توسعه که ارزهاي آنها ضعيف تر است.
نظرات بینندگان