arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

ولادیمیر ساژین: آمریکا گرفتار سیاست ایران‌هراسی عربستان و اسراییل شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بنا بر اعلام یک کارشناس سیاسی، هم‌ اکنون عربستان و رژیم صهیونیستی در حال تشویق ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای هستند اما ترامپ با توجه به حمایت گسترده بین‌المللی از برجام نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، ولادیمیر ساژین، کارشناس امور خاورمیانه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در واقع اروپا و اتحادیه اروپا همواره به ایران به عنوان یک شریک تجاری احتمالی با امیدواری نگاه کرده‌اند، در واقع رفع تحریم‌ها در نتیجه برجام در راستای منافع چین، ژاپن، هند، کره‌جنوبی و برخی دیگر از کشورها بوده است و این کشورها همواره به توسعه همکاری اقتصادی با ایران امیدوار بوده‌اند.

وی افزود: در صورت خروج از برجام، آمریکا ممکن است با خطر منفور شدن در نظر اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی که همواره به دنبال مذاکره با تهران هستند روبه‌رو شود، هم‌ اکنون بسیاری از شرکت‌های ساخت اتومبیل و شرکت‌های عظیم نفتی به ایران بازگشته‌اند.

ساژین ادامه داد: در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که کاخ سفید از برجام خارج شود، اما ممکن است به صدور تحریم‌های جدید که برخلاف برجام است، ادامه دهد.

به گفته این کارشناس امور خاورمیانه، آمریکا هم‌ اکنون گرفتار یک ایران‌هراسی شده است که از سوی عربستان و اسرائیل در حال تشدید است. از همه مهم‌تر اینکه توافق هسته‌ای آمریکا را از صدور تحریم‌های جدید علیه ایران به دلایل غیرهسته‌ای منع نمی‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، میخاییل اولیانوف، رئیس دپارتمان منع اشاعه‌ وزارت خارجه روسیه اخیرا گفت: با توجه به صدور تحریم‌های جدید علیه ایران، آمریکا تعهدات خود در برجام را بسیار بد اجرایی می‌کند.

او افزود: در برجام تنها از ایران خواسته شده تا از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند، اما این تنها یک خواسته است و الزام‌آور نیست.

مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند که تحریم‌های جدید سنا علیه ایران نقض روح برجام است.

آمریکا بر خلاف تمایل جامعه بین‌الملل به اجرای درست برجام، هم‌چنان به دنبال ایجاد خدشه بر روح و متن برجام است ضمن این‌که به طور صریح و علنی این توافق را در مواضع خود رد کرده و آن را توافقی بد خطاب کرده‌ است.

کشورهای اروپایی با توجه به تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اجرای مطلوب این توافق اعلام حمایت‌ کرده‌اند.
نظرات بینندگان