arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

درخواست دوترته از آمریکا: زنگ‌های ما را برگردانید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین از آمریکا خواست زنگ های کلیسایی را که نیروهای نظامی این کشور پس از نبردی خونین در بیش از یک قرن پیش به عنوان نماد پیروزی غارت کردند، تحویل مانیل دهند.

به گزارش انتخاب، این درخواست رئیس جمهوری فیلیپین روز سه شنبه مطرح شد و اقدام دیگری برای تحت تاثیر قرار دادن اتحاد سنتی واشنگتن و مانیل خواهد بود.
 
به نوشته تارنمای روزنامه 'استریت تایمز'، نیروهای آمریکایی سال 1901 سه زنگ از کلیسای کاتولیک شهر 'بالانگیگا' در شرق جزیره 'سمر' را در جنگ خونینی که بسیاری از مورخان، آن را عملیات نظام خشونت آمیز استعمار جدید آمریکا عنوان می کنند، به غارت بردند.

'دوترته' که یکسال از ریاست جمهوری وی می گذرد در سخنانی گفت: زنگ های 'بالانگیگا' را به ما پس دهید. آنها برای شما نیستند. آنها برای ما هستند. آنها به فیلیپین تعلق دارند و بخشی از میراث ملی به شمار می روند.

وی تاکید کرد: این زنگ ها یادآور غرور و قهرمانی پیشگامان ما هستند که در مقابل استعمارگران آمریکایی مقاومت و در این فرایند زندگی خود را فدا کردند.

این 2 زنگ در یک مکان یادبود کشته شدگان آمریکایی در ایالت 'ویومینگ' قرار داده شده است و یک زنگ نیز در اختیار نیروهای آمریکا در کره جنوبی است.

بر اساس این گزارش، برخی از سیاستمداران آمریکایی با از بین بردن این مکان یادبود مخالفت کرده اند.

سخنگوی سفارت آمریکا در پاسخی نه چندان روشن به درخواست 'دوترته' اعلام کرد: ما می دانیم که زنگ های 'بالانگیگا' تاثیر عمیقی در نزد بسیاری از مردم در فیلیپین و آمریکا دارند.

وی گفت: ما با تداوم همکاری ها به دنبال یافتن راه حلی با شرکای فیلیپینی خود هستیم.

رئیس جمهوری فیلیپین از ابتدای ریاست خود به طور مکرر روابط با آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و روز جمعه هفته گذشته نیز اعلام کرد به رغم دعوت از سوی 'دونالد ترامپ' همتای آمریکایی خود هرگز قصد سفر به این کشور را ندارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان