arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

اسپوتنیک: فروش اس-۴۰۰ به ترکیه آمریکا را عصبی و نگران کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری اسپوتنیک با استناد به گفته‌های مقامات آمریکا، در گزارشی نوشت که واشنگتن با خشم و ترس به تصمیم ترکیه در خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه واکنش نشان داده است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، روسیه و ترکیه در مرحله نهایی مذاکرات تحویل سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» به آنکارا هستند. قصد ترکیه برای خرید این سامانه دفاع موشکی از یک کشور غیرعضو ناتو نگرانی‌های جدی در آمریکا به وجود آورده است.

اسپوتنیک با اشاره به گزارشات رسانه‌های ترکیه، گزارش کرد که واشنگتن از هر ابزار ممکن برای اعمال فشار به آنکارا و مانع‌تراشی در مسیر این قرارداد احتمالی بهره خواهد برد.

آمریکا اخیراً اشاره کرده است که اقدام ترکیه در خرید اس-۴۰۰ از روسیه به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.

«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز یکشنبه هفته جاری در مصاحبه با شبکه «ان بی سی» تصریح کرد: «ترکیه هنوز قرار با روسیه را نهایی نکرده است. اگر چنین قراردادی نهایی شود، نگران کننده است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که نگرانی‌های سیاستمداران واشنگتن غیرمنطقی است.

اردوغان در یک کنفرانس خبری در آنکارا تصریح کرد: «چرا باید این مسئله نگرانی به وجود آورد؟ تمامی کشورها می‌بایست اقدامات خاصی را برای تضمین امنیت خود صورت دهند. چند مرتبه با آمریکا گفت‌وگو کردیم اما کارساز نشد، بنابراین چه دوست داشته باشید یا خیر، ما طرح‌هایی را درباره اس-۴۰۰ آغاز کردیم».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود که مذاکرات درباره سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ تا حد زیادی کامل شده است.

بنا بر این گزارش، «جمیز متیس» وزیر دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که قرارداد احتمالی بین روسیه و ترکیه، سؤالاتی درباره سازگاری عملیاتی و فنی اس-۴۰۰ با استانداردهای ناتو مطرح می‌کند و احتمالاً آنکارا مجبور است به خود گزینه این سلاح ساخت روس را توضیح دهد.

«عثمان فاروق لوغ اوغلو» سفیر سابق ترکیه در آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در حال اعمال فشار به آنکارا در خصوص توافق احتمالی خرید اس-۴۰۰ از روسیه می باشد اما ترکیه به واسطه خشم یا ترس واشنگتن، از تصمیم خود برای خرید این سامانه‌های دفاع موشکی روسیه صرفنظر نخواهد کرد.

مذاکرات روسیه و ترکیه در خصوص تحویل سامانه‌های اس-۴۰۰ از سال ۲۰۱۶ در جریان است. در ماه مارس «سرگئی شمیزوف» مدیر اجرایی «روس تک» اعلام کرد که آنکارا آماده خریداری این سامانه‌ها با وامی که مسکو اعطا می‌کند، می‌باشد.

روز ۱۸ ژوئیه، شمیزوف تصریح کرد که موضوعات فنی این قرارداد رفع شده است و و تنها مسائل اجرایی باقی مانده است.
نظرات بینندگان