arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۹۶۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶

سیر نزولی متوسط بارندگی / دمای کشور ۱.۵ درجه سلسیوس گرمتر شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر نیرو از کاهش متوسط بارش کشور با شیب ملایم طی چند سال اخیر خبر داد و گفت: در گذشته متوسط بارش کشور ۲۵۰ میلی متر بوده که این میزان در حال حاضر به ۲۴۲ میلی متر رسیده است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، حمید چیت چیان پنجشنبه شب در شورای حفاظت آب استان کرمان با اشاره به بحران آب در کشور اظهار کرد: با بررسی آمارهای آب به این واقعیت پی می بریم که میزان بارش ها در ایران طی ۱۰ سال گذشته به متوسط کشوری نرسیده است.

وی از کاهش متوسط بارش کشور با شیب ملایم طی چند سال اخیر خبر داد و افزود: در گذشته متوسط بارش کشور ۲۵۰ میلی متر بوده که این میزان در حال حاضر به ۲۴۲ میلی متر رسیده است.

چیت چیان افزایش دما را از دیگر عوامل موثر در بحران آب دانست و اظهار کرد: متوسط دمای کشور ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش یافته است که این امر باعث افزایش قابل ملاحظه تبخیر شده است.

وزیر نیرو گفت: در کنار کاهش منابع آب و افزایش تبخیر با مساله تغییر اقلیم که منجر به کاهش نسبت بارش برف شده است مواجه هستیم.

وی با اشاره به افزایش تعداد بارش ها اظهار کرد: این در حالیست که بارش های موثر کمتر شده است و بارش های کمتر از پنج میلیمتر افزایش پیدا کرده است و بر این اساس میزان نفوذ بارش ها به زمین و سفره های آب زیرزمینی کاهش یافته است.

چیت چیان با بیان اینکه در کنار عوامل گفته شده با افزایش مصارف هم روبرو هستیم، افزود: در غالب نقاط کشور با وضعیت بی سابقه در موضوع آب مواجه هستیم که منجر به بعضاً تنش های اجتماعی یا درگیری های امنیتی شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئله آب بسیار حیاتی و جدی است، تصریح کرد: علیرغم مشکلات بسیار حاد بخش آب چنانچه مصارف را منطقی کنیم قطعا در هیچ کدام از بخش های اقتصادی کشور دچار مشکل نخواهیم شد.

وزیر نیرو یکی از مهم ترین عوامل بحران آب را چگونگی مصرف ذکر و تصریح کرد: کاهش  منابع را انکار نمی کنیم و این مساله جزء مهم ترین عوامل در بحران به شمار می آید.

چیت چیان گفت: اگر به چگونگی مصرف آب توجه کنیم می توانیم این بحران را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

وی به آمار ارائه شده از سوی مسئولان استانی در خصوص اصلاح شیوه های آبیاری و تغییر الگوی کشت اشاره و تصریح کرد: با جدیت و استفاده از تجربه و فناوری می توان به صورت معقول بحران آب را مدیریت کرد تا کشور دچار مشکل نشود.

وزیر نیرو در ادامه به سرمایه گذاری دولت و ارائه تسهیلات به کشاورزان به منظور تغییر شیوه های آبیاری اشاره کرد و ادامه داد: منابع مالی قابل توجهی در بودجه برای این منظور در نظر گرفته شده است از جمله آنکه ۷۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای این امر اختصاص یافته است.

وی گفت: متاسفانه مشاهده می شود که کشاورزان از میزان آب صرفه جویی شده در اثر تغییر روش آبیاری برای توسعه سطح زیر کشت استفاده می کنند و در مناطقی که این اتفاق رخ داده است وضعیت منابع آب های زیرزمینی بسیار بدتر از زمانی است که کشاورزی به روش سنتی انجام می شد.

چیت چیان در توضیح این مسئله تشریح کرد: در شیوه های جدید آب به میزان نیاز گیاه توزیع می شود و در نتیجه میزان نفوذ آب به زمین ناچیز و تقریبا برابر صفر است در صورتی که در آبیاری غرقآبی مقداری آب به زمین نفوذ می کند.

وزیر نیرو گفت: زمانی که در تمام سطح مزرعه از روش های جدید استفاده می شود بیلان منفی دشت ها با شتاب بیشتری ادامه پیدا می کند و دشت به صورت مضاعف دچار فرونشست می شود.

وی تاکید کرد: بنابراین در صورت اجرای روش های جدید آبیاری هرگز نباید آب صرفه جویی شده صرف توسعه سطح زیر کشت شود بلکه این آب باید در زمین باقی بماند این سیاستی است که در کشور تصویب شده و باید دنبال شود.

چیت چیان گفت: در حال حاضر اقداماتی که برای تعادل بخشی در کشور انجام شده در برخی مناطق منجر به تبدیل بیلان منفی به مثبت شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: استفاده از آب های ژرف اقدامی بسیار ارزشمند است و وزرات نیرو عزم جدی برای استفاده از همکاری نهادهای مختلف و شرکت های دانش بنیان دارد و امیدواریم برای غلبه بر بحران آب از این منابع استفاده کنیم.

وی با اشاره به هزینه های بالای انتقال آب گفت: برای حفظ مراکز جمعیتی و جلوگیری از مهاجرت در شرق کشور ناچاریم آب را تامین کنیم و امیدواریم با دست یابی به آب های ژرف بتوان کشور را از بخشی از هزینه های بسیار سنگین بی نیاز کرد.

نظرات بینندگان