arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۰۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۰

انتقاد از جمع آوری كماندویی ماهواره

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر ایران نوشت:

هفته گذشته، عملیات كماندویی نیروی انتظامی با استفاده از راپل برای جمع آوری ماهواره ها بار دیگر تكرار شد و طی آن ،‌تعدادی از نیروهای ناجا ،‌ با "راپل" از پشت بام ها به سمت پنجره ها و بالكن ها رفتند و اقدام به معدوم كردن دیش های ماهواره نمودند

در این كه نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون موظف به جمع آوری لوازم دریافت كننده امواج ماهواره ای است ،‌ سخنی نیست چه آن كه مرجع قانونگذاری جای دیگری جز پلیس است و اگر درباره قانون كنونی ماهواره ایراد و انتقادی وجود دارد ،‌ متوجه ناجا نیست و باید در جاهایی مانند مجلس شورای اسلامی دنبال شود كه وضع كننده قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره است.


اما بر نحوه اجرای این قانون توسط پلیس نقد جدی وجود دارد. در عملیات اخیر ، اعلام شد :" ماموران پلیس با به همراه داشتن حكم قضایی و انجام عملیات «راپل» نسبت به جمع‌آوری دیش‌های ماهواره‌ای واقع در پشت بام‌ها و طبقات مجتمع‌های مسكونی این مناطق اقدام كردند." (ایسنا)

حال سخن این است كه وقتی پلیس حكم قضایی دارد ،‌ چه نیازی است عملیات راپل انجام دهد؟ آیا نمی توان با همین حكم یا حكم قضایی دیگر ،‌ به طور متعارف و قانونمند و با ارائه حكم و لباس رسمی و با اطلاع و حضور صاحبخانه ها ،‌ از در وارد شد؟
عملیات راپل شاید برای نیروهای پلیس یك كار ساده و پیش پا افتاده باشد ولی جامعه ،‌ آن را به چشم یك عملیات بسیار خاص می بینید و بدان واكنش منفی نشان می دهد.
جمع آوری ماهواره

 
 


این كه پلیس برای كار ساده ای مانند جمع اوری دیش های ماهواره از خانه های شهروندان معمولی دست به چنین عملیاتی بزند ،‌ هرگز نمی تواند یك رویكرد متین قلمداد شود ،‌ به ویژه آن كه اعلام شده است مأموران دارای حكم قضایی هم هستند و لذا اساساً نیازی به چنین اقداماتی نیست.

فرماندهان ناجا كه قطعاً‌ حیثیت كشور و نظام برای آنان نیز مهم است توجه داشته باشند كه این گونه عمل كردن ،‌ منجر به وهن نظام و كشور می شود.
 ای كاش آنها یك بررسی مختصر درباره بازخورد این عملیات بین مردم خودمان انجام می دادند تا دریابند افكار عمومی در این باره چه می گوید و نیز مطالعه ای در رسانه های خارج از كشور داشته باشند تا ببینند كه تصاویر عملیات راپلی آنها برای جمع كردن ماهواره از خانه های مردم تا چه اندازه خوشایند بیگانگان بوده است. نمی شود كه وقتی یك وبلاگ نویس در گوشه از وبلاگ خود مطلبی بنویسد ،‌ او را به اتهام این كه آب به آسیاب دشمن ریخته محاكمه كنند ولی در همان حال خود پلیس ،‌ وظیفه قانونی خود را به گونه ای انجام دهد كه همان آسیاب به سرعت برق و باد بچرخد!

گسترش روزافزون استفاده از ماهواره ، گذشته از آن كه به اقتضائات گریز ناپذیر روز مربوط می شود ،‌ به كم كاری نهادهای فرهنگی كشور نیز بر می گردد كه البته نهایتاً‌ ،‌همه متولیان فرهنگ سازی كشور ،‌ خود را كنار می كشند و كل ماجرا را به پلیس می سپارند تا با برخورد انتظامی ،‌كم كاری های آنان را جبران كند. از این رو بر سبیل انصاف باید گفت كه پلیس در كشور ما تاوان كم كاری بقیه را می دهد.
حال كه این طور است ،‌ چرا پلیس باید طوری عمل كند كه هزینه های بیشتری برای این تاوان دهی متحمل شود؟!
جمع آوری ماهواره


 عملیات راپلی برای جمع آوری دیش ها ،‌ نه در شأن پلیس است و نه رویكردی محترمانه در قبال مردم به شمار می رود ؛ تنها حاصل این كار تهیه خوراك خبری و تصویری برای رسانه های خارجی است . فكرش را بكنید كه یك شهروند غیر ایرانی در كشور خودش با دیدن كماندوهایی كه با طناب وارد بالكن خانه مردم می شوند و با پوتین به دیش ها ضربه می زنند ،‌چه فكری درباره ایران می كند؟! ناجا این را می خواهد؟‌ به نظر نمی رسد‍!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
18
چه فکری میکنند>>>!!!!؟؟؟؟میگویند...اینجا ایران است..!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
فکر نمیکنند ، آشنا نیشوند و با گفته های مسئولین مطابقت میدهند..........

هر جی که نباشه ، ایران یکی از آزاد ترین کشورهای دنیا است ... کی بود همین دو سه هفته پیش میگفت و
مردغارنشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
18
در مملکتی که از نگاه مسئولین 70 درصد مردم آن مجرم و گناهکار و منحرف هستند اینگونه برخوردها دور از ذهن نیست.
برو خود شکن که آینه شکستن خطاست --- > برو صدا و سیمات رو درست کن که دیش شکستن خطاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
کاملا صحیح میفرمایید ، معلمین اخلاق و فلسفه و ......... که بیایند در تلویزیون و بگویند :
کارتون پلنگ صورتی و تام و جری و ...... و حتی پخش بازی فوتبال " تحریک کننده جنسی " است ...........

دیگر معلوم است که تکلیف ماهواره و اینترنت چیست . این حضرات معتقدند این چیزها اشکالی ندارد ولی فقط برای خودیهااااا که الحمدلالله روز بروز هم تعدادشان دارد آب میرود ...........
طراح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
0
20
از ابتدا هم طرح جمع آوری با اتکا به زور موفق نبود. بهتر است به طرح بمباران هوایی ماهواره ها بپردازیم بیشتر جواب میدهد. با توجه به اینکه 60-70 درصد مردنپم ماهواره دارند بمباران هوایی شاید راهکار مناسبی به نظر برسد!
نظرات بینندگان