arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶

"سرشماری محلات حاشیه نشین" از اواخر شهریور/ کاهش ۳۰ درصدی مزاحمت نوامیس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور از اجرای طرح سرشماری محلات حاشیه نشین از اواخر شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: این طرح با همکاری وزارتخانه‌های کشور، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی انجام خواهد شد.

به گزارش انتخاب، رضا محبوبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس پایشی که در پایان سال ۹۵ در بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی انجام شد و به طور روتین نیز هرساله انجام می‌شود ، روند حدود ۲۰ شاخص از آسیب‌های اجتماعی درپایان سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴  متوقف شده و بعضی از آنها نیز اندکی کاهش یافته است؛ البته این پایش جامع نیست و باید شاخص‌ها و ابزارهای اندازه‌گیری به طور دقیق‌ مشخص شوند.

 وی در ادامه گفت: تعداد پرونده‌های قتل حدود ۷ درصد، پرونده‌های قضایی با عناوین اولویت‌دار یک تا ۱۰ دستگاه قضایی حدود ۴ درصد و طلاق توافقی حدود ۱ درصد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ کاهش یافته است همچنین در حوزه عفاف وحجاب نیز شاهد کاهش ۳۰ درصدی مزاحمت نوامیس هستیم که این مسائل نشان‌ می‌دهد تصمیمات، پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شورای اجتماعی وزارت کشور در حال اثرگذاری است و اگر این روند در سال های بعد  ادامه یابد این تاثیرات نیز بیشتر خواهد شد.

معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در ادامه به آسیب‌های اجتماعی دیگر مانند اعتیاد،تکدی‌گری و حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: حاشیه نشینی یکی از موضوعات پیچیده در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و مسائل کالبدی گسترده ای را نیز در بر دارد. قرار بود طی اجرای برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه،دولت‌های مستقر ۵۰ درصد ‌سکونت‌گاه‌های غیر رسمی را ساماندهی کنند و در این دو برنامه موضوع حاشیه نشینی برطرف شود اما آنان موفق شدند ۲ درصد این سکونت‌گاه‌ها را ساماندهی کنند. بنابراین در حوزه حاشیه‌نشینی هنوز تغییرات محسوسی را شاهد نیستیم.

برای "سرشماری محلات حاشیه نشین"  اعتبارات سال ۹۶ هستیم

محبوبی در ادامه با بیان اینکه آمار دقیقی از وضعیت محلات حاشیه نشین و همچنین تعداد اتباع خارجی ساکن در این محلات در دسترس نیست، اظهار کرد: بدین منظور سه وزارتخانه کشور، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و  راه و شهرسازی با همکاری مشترک، اجرای طرح "سرشماری محلات حاشیه نشین" را از اواخر شهریور ماه امسال آغاز خواهند کرد. قرار است از طریق پرسشنامه اطلاعات جامعی از وضعیت تابعیت افراد، سواد، بهداشت، امکانات رفاهی داخل خانوار و مصالح ساختمانی و .... در محلات حاشیه تهران تهیه شود.

معاون اجتماعی مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: بعد از تهیه این طرح می توان به صورت دقیق  وضعیت تابعیت ،سواد و بهداشت و تعداد دقیق افراد ساکن در این محلات را مشخص کرد که در حال حاضر پرسشنامه طرح سرشماری محلات حاشیه نشین تهیه و با کنسرسیوم اجرایی آن هم توافق شده است و برای اجرای آن منتظر اعتبارات سال ۹۶ هستیم.
نظرات بینندگان