arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

موسویان: عربستان با حمله به یمن، متحدش را به سمت ایران هل داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: عربستان بدون حمایت نظامی، اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا قادر به تجاوز به یمن نبود.

به گزارش انتخاب، سید حسین موسویان در میزگرد تلویزیون چین درمورد بحران یمن باحضور تحلیل‌گرانی از ایران، عربستان و یمن در پاسخ به این پرسش که پاسخ شما به ادعای سعودی‌ها در مورد  حمله نظامی به یمن برای تامین امنیت عربستان است، چیست؟ گفت: جنگ و تجاوز نظامی راه‌حل تامین امنیت نیست. شما به خاطر دارید که عراق به ایران تجاوز کرد با همین بهانه، اما امنیتی برای عراق به ارمغان نیاورد. تجاوز عربستان به یمن هم برای عربستان امنیت تامین نخواهد کرد.

وی گفت: در حقیقت، عربستان با تجاوز نظامی به یمن، تخم ناامنی کشورش را برای سال‌ها و دهه‌های آینده کاشته است. عربستان بیش از ده هزار یمنی را کشته، میلیون‌ها را آواره کرده، حدود نیم میلیون نفر را گرفتار بیماری‌های مسری کرده، حدود نیمی از ساختارهای تاسیسات غیرنظامی این کشور مثل بیمارستان‌ها و غیره را نابود کرده است. این مسیری نیست که امنیت برای سعودی به همراه داشته باشد. مسیر دیپلماسی باید از همان روز اول در دستور کار عربستان قرار می‌گرفت تا با مذاکره به یک راه‌حل صلح‌آمیز دست یابند.

موسویان ادامه داد: یادتان نرود که یمن بعد از این‌که مورد حملات نظامی عربستان قرار گرفت، اقدام به مقابله به مثل کرد. تا کنون عربستان بیش از 120 هزار سورتی حمله هوایی علیه یمن با حدود 3000 عملیات سوخت‌گیری هوایی با حمایت ارتش آمریکا انجام داده است. ما باید صادق باشیم. این تنها عربستان نیست که مرتکب این جنایت شده است. آمریکا هم شریک است. عربستان بدون حمایت نظامی، اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا، قادر به تجاوز به یمن نبود. شما سر مقاله روزنامه نیویورک‌تایمز را خواندید که نوشته بود بدون حمایت نظامی آمریکا، عربستان در جنگ یمن زمین‌گیر شده بود. هم‌چنین مجله فارن پالیسی آمریکا گفته بود تمام عملیات هوایی و سوخت‌گیری عربستان با هدایت ارتش آمریکا انجام می‌شود. بنا بر این ما باید سیاست‌های غلط آمریکا و عربستان در حمله به فقیرترین کشور جهان عرب را مورد توجه قرار دهیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسح که نظر شما در مورد این‌که عربستان ایران را متهم به حمایت از حوثی‌ها می‌کند، چیست؟ اظهار کرد: اغراق‌گویی‌های زیادی در مورد حمایت ایران ازحوثی‌ها انجام شده است. آنهایی که تاریخ می‌دانند، از این واقعیت مطلع هستند که حوثی‌ها و زیدی‌ها حدود هزار سال بر یمن حکومت کرده‌اند از این رو آنها نه یک گروهک هستند، نه یک گروهک مزدور کشوری دیگر. آنها بخشی از مردم یمن هستند. حوثی‌ها تا اوایل دهه 60، مصری‌ها با تجاوز نظامی آنها را از قدرت کنار زدند. از آن زمان هم برای بازگشت به قدرت جنگیده‌اند. بعد از تجاوز مصر، هم حوثی‌ها و هم زیدی‌ها متحد عربستان شدند، نه با ایران. علی عبدالله صالح متحد عربستان و صدام بود و از تجاوز صدام به خاک ایران حمایت می‌کرد.

وی گفت: حتی زیدی‌ها از نظر ایدئولوژیکی هم به سنی‌ها نزدیک‌تر هستند تا با شیعه دوازده امامی ایران. تنها زمانی حوثی‌ها به سمت ایران آمدند که عربستان به خاک یمن تجاوز کرد. در واقع عربستان با حمله نظامی به یمن، متحد خود یعنی حوثی‌ها را به سمت ایران هل داد. در عین حال تامین امنیت عربستان و یمن هر دو مهم است و امنیت این دو کشور هم بر امنیت منطقه تاثیرگذار است و تنها راه‌حل این بحران دیپلماسی است و نه جنگ.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان