arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶

محسنی‌اژه‌ای: در موضوع برنامه ماه عسل سوء نیتی نبود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به موضوع آزادی برخی از زندانیان جرایم عمد و نشان دادن این موضوع به گونه ای که مردم تلقی کنند این زندانیان زندانیان جرایم غیرعمد هستند گفت:‌در این موضوع مشکلاتی وجود داشت ولی سوء‌نیتی نبود اما غفلت انجام شد.

 به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا محسنی اژه‌ای در ادامه صد  و پنجمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در ماه رمضان شاهد بودیم یک برنامه تلویزیونی با همکاری سازمان زندان ها کمپینی به عنوان آزادی زندانیان غیرعمد تشکیل داد. مردم به آن کمک کردند و بعدا مشخص شد که زندانیانی که آزاد شده اند زندانیان عمد بودند. گزارشی دراین باره منتشر شد، این گزارش بر اساس صحبت رئیس ستاد دیه بود.
 
کمتر از ۲۴ ساعت رئیس ستاد دیه سخنانش را تغییر داد و گفت که این اقدام برنامه ماه عسل اقدام خوبی بوده آیا قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی کرده که این پولها که مردم کمک کرده اند در کجا ثبت شده؟ گفت:‌ اینکه چه چیزی را شما منعکس کردید و مطلبی را که ازقول رئیس ستاد دیه مطرح شده را نمی‌دانم. بعضی از افراد در زندان هستند که اینها بدهی شان زیاد نیست و به خاطر بدهی در زندان هستند. مردم کمک می‌کنند که این کار بسیار خوبی است. آنهایی که بدهی دارندو به دلیل بدهی در زندان هستند دو قسم هستند. یکی افرادی هستند که جرایم عمد نداشته و مردم بیشتر مایلند به این افراد  کمک کنند. عده ای دیگر جرمشان عمدی بوده محکوم شدند اما بدهی هم دارند. مانند سرقت یک امر کیفری است. فرد  مجازات شده و مجازات اش را گذرانده اما به فردی که از و سرقت کرده بدهکار است. مبلغ را ندارد و در زندان مانده است.

وی تصریح کرد: آیا مردم حاضرند به این افراد هم کمک کنند؟ بله، حاضر هستند. مطلبی که در ماه عسل اتفاق افتاد دو موضوع بود که اشکالاتی داشت اما نمی گویم از روی عمد بود. در واقع موجب شد مخاطب به گونه ای ترقی کند که این پول برای محکومینی است که برای محکومین  غیرعمد است. تذکر داده شد و در شب‌های بعد در آن برنامه توضیح دادند. البته ابتداً‌باید در این مورد توضیح میدادند که اینها برای مرتکبین عمد می‌گیریم که مجازات‌شان را هم تحمل کرده‌اند. اشکال دوم این‌که فردی را معرفی کردند و گفتند که به خاطر یک میلیون تومان ده سال در زندان است.  

سخنگوی  دستگاه قضا افزود:‌ نسبت به این موضوع حساس شدم و گفتم فردی که به خاطر یک میلیون تومان ده سال در زندان است کیست؟. فردای آن روز این موضوع را پیگیری کردم. این موضوع در یکی از استان‌های‌مان بود و با رئیس کل دادگستری آن استان تماس گرفتم و موضوع را جویا شدم متوجه شدم چنین فردی نداریم و آن فرد فردی است که دارای سوابق متعدد کیفری است و به دلیل سرقت محکوم شده. سه سال از ده سال حبس اش را تحمل کرده، نزدیک به ۲۸ میلیون تومان بدهکاری دارد و به یکی از کسانی که از او سرقت کرده یک میلیون هم بدهی دارد و این واقعیت که با موضوعی گفته شده بود همخوانی نداشت و به خاطر یک میلیون تومان ده سال در زندان نمانده بود. البته برای ۲۸ میلیون تومان هم درست نیست که فرد در این مدت در زندان باشد و مردم هم در این باره کمک می‌کنند. اصل موضوع و آنچه مردم کمک کردند کار پسندیده‌ای است.

وی گفت:‌ در  مورد دوم این کار به صورت عمد نبوده چون جزئیات پرونده را سازمان زندان‌ها نداشته است و به گونه‌ای متوجه می‌شوند و فکر می‌کنند که در مورد این فرد همان یک میلیون تومان است و به خاطر آن ۱۰ سال است که در زندان است. کسی در این موضوع سوء نیت نداشت اما غفلت کرده است. استعلام گرفته شده بود ولی فکر می کردم فقط همین یک میلیون تومان بوده  است.
نظرات بینندگان