arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
لوبلاگ:

آیا ایران می تواند از به دام افتادن در تله ی ترامپ در بحث برجام جلوگیری کند؟

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران، کره شمالی و روسیه اعمال کردند. تحریم های ایران به بهانه توسعه برنانه های موشکی ایران و ادعای رویکرد های بی ثبات کننده ایران در منطقه اعمال شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا ایران می تواند از به دام افتادن در تله ی ترامپ در بحث برجام جلوگیری کند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ لوبلاگ نوشت: اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران، کره شمالی و روسیه اعمال کردند. تحریم های ایران به بهانه توسعه برنانه های موشکی ایران و ادعای رویکرد های بی ثبات کننده ایران در منطقه اعمال شد.

به گزارش «انتخاب»؛ این تحریم ها بی شک اجرای موفقیت آمیز برجام را تضعیف خواهد کرد. دولت ترامپ اظهارات ضد ایرانی اش را تقویت کرده و دائما به برجام حمله میکند و این چیزی است که از سوی ایران نقض روح برجام تلقی می شود. همین مسایل روح جدیدی درکالبد مخالفان برجام در ایران دمیده است.

این مخالفان حملاتشان را به حسن روحانی تقویت کرده اند و دائما نواقص برجام از منظر ایران را پررنگ می کنند.

بعد از تحریم کمگره برخی تندروها مدعی شدند که انفعال دولت روحانی در برابر تحریک های آمریکا عامل تحریم های جدید است. برای مثال یکی از تحلیل گران مدعی شده بود که واشنگتن میتواند به اعمال فشار بر ایران ادامه دهد چرا که هیچ هزینه ای برای رفتارش نمی پذیرد.

مخالفان برجام در کنگره و در دولت ترامپ در واقع دوست دارند ایران از توافق عدول کند و زمینه ها برای حمله نظامی به ایران آماده شود. انها این اتفاق را آغاز تغییر سیاسی در ایران میدانند.

برای مثال باب کورکر رییس کمیته امور خارجی بارها گفته بر این باور است که آمریکا نباید پیش از ایران از برجام خروج کند چرا که این کار به معنای از دست دادن حمایت اتحادیه اروپاست. در عوض کورکر بارها تاکید کرده که با افزایش فشارها آمریکا ایران را مجبور به عقب نشینی از توافق هسته ای خواهد کرد. این یک رویکرد معمول در آمریکاست که صبر رقیب را مورد آزمایش قرار میدهد و آن را تحریک میکند.

ایران به وضوح به تعهداتش در برجام پایبند بوده است. ایران از اظهارات خصمانه و اقدامات گروه های مختلف در آمریکا ا زحمله رییس جمهور این کشور احساس نا امیدی میکند.

با این حال بدترین چیزی که ایران یتواند انجام دهد این است که به اقدامات واظهارات آمریکا پاسخ سریع بدهد. به طور خاص ایران باید از اقدام متقابل در برابر اقدامات آمریکا اجتناب کند.

تندروهادر ایران فشار زیادی را بر دولت روحانی خواهند آورد که علیه آمریکا اقدامی بکند. با این حال چنین اقدامی بیشتر به تهران ضربه خواهد زد تا آمریکا. در واقع تنها نتیجه این اقدام تقویت گروه های ضد ایران در آمریکا و تشدید احتمال حمله نظامی به ایران است.

در چنین شرایطی مسئولان ایران باید در برابر هر گونه اقدامی که به عقب نشینی از برجام بیانجامد مقاومت کنند .

البته اگر دولت ترامپ و دشمنان ایران در آمریکا قصد یک جنگ تمام عیار با ایران را داشته باشند چنین، پاسخ محتاطانه تهران به اقدامات خلاف برجام ترامپ، مسیر او برای ورود به تقابل نظامی با ایران را نیز دشوار تر خواهد کرد. برای مثال کشورهای اروپایی و دیگر اعضای ثابت شورای امنیت اگر ایران با احتیاط عمل کرده باشد تمایلی به چنین جنگی نخواهند داشت.

علاوه بر لزوم احتیاط ایران باید سعی کند که مسیرهای ارتباطی را در صورتیکه آمریکا به این کار تمایل نشان دهد باز کند. برخی گزارشها مدعی است که عمان همین الان هم پیام هایی را بین دو کشور رد و بد ل کرده است . اگر این درست باشد عملا عمان مثل همیشه یک میانجی قابل اعتماد خواهد بود.

با این حال برای اینکه چنین تلاش هایی به موفقیت برسد ایران و آمریکا باید با هم بر سر برجام کنار بیانید. ترامپ نباید دائما بگوید که ایران باید شکست بخورد و توبه کند. در عین حال اروپایی ها باید مسئولیت برجام را برعهده بگیرند و به آمریکایی ها توصیه کنند که به تعهداتشان پایبند باشند. به طور خاص باید سعی کنند از تعامل آمریکا و کشورهای منطقه در مقابل ایران جلوگیری کنند.


نظرات بینندگان