arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

مصرف سوخت نیروگاه های کشور چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵ درصد سوخت مایع و ۵۵ درصد گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد ولی این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۸۸ درصد گاز و ۱۲ درصد سوخت مایع رسید. در سال جاری نیز تاکنون حدود ۹درصد به مصرف گاز نیروگاه ها اضافه شده و مصرف مازوت نیز حدود ۴۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در تابستان روزانه ۲۷۰ میلیون لیتر سوخت معادل در نیروگاه ها مصرف می شود که این میزان در فصل زمستان به حدود ۱۶۰ میلیون لیتر سوخت معادل کاهش می یابد.

معمولا وزارت نیرو تمایلی به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها ندارد، چرا که استفاده از این نوع سوخت باعث افزایش هزینه های تعمیراتی نیروگاه ها می‌شود، ضمن اینکه سوخت مایع از سوخت گاز گرانتر است.

از سوی دیگر بخش‌های برنامه ریزی در حوزه نفت و گاز باید پیش بینی از آینده مصرف گاز و توان تأمین آن برای مصارف گوناگون ارائه دهند. وزارت نیرو فقط بهره بردار است و به همین دلیل حدود ۵.۶ میلیارد مخزن سوخت مایع در اختیار دارد که به دستور پدافند غیرعامل ساخته شده و وزارت نفت موظف به تأمین سوخت پشتیبان است.

طبق اعلام مسولان وزارت نیرو در حال حاضر، نیروگاه های کشور بیش از ۹۸ درصد از آمادگی برخوردارند و این امر در حد استانداردهای جهانی است بابت تأمین سوخت نیروگاه ها نیز مشکلی وجود ندارد و به طور کامل سوخت نیروگاه ها تأمین می شود.
نظرات بینندگان