arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

ثبت ۲۱ کد ویژه مناطق آزاد در پازل شماره‌گذاری وسایل نقلیه کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جانشین فرمانده پلیس راهور از ثبت ۲۱ کد ویژه هفت منطقه آزاد کشور شامل قشم، کیش، چابهار، اروند، ارس، انزلی و ماکو در سامانه جامع شماره‌گذاری وسایل نقلیه و تکمیل پازل این طرح ملی خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، سردار موسی امیری در آئین رونمایی از طرح ملی پلاک جدید وسایل نقلیه مناطق آزاد کشور در سالن شماره گذاری سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار کرد: برای هر منطقه آزاد سه کد ویژه منظور شده که شماره‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ به ترتیب به خودروهای شخصی، عمومی و دولتی قشم به عنوان پایلوت این طرح اختصاص یافته است.

وی با اعلام اینکه یکسان سازی خدمات پلیس راهور با هدف ارتقای سطح سلامت در تردد وسایل نقلیه برنامه ریزی شده است، افزود: رونمایی از طرح وسایل نقلیه مناطق آزاد کشور در قشم موجب رصد تردد خودروهای این مناطق از طریق سیستم جامع کشوری و در نهایت ارتقای نظم و انضباط در حوزه راهنمایی و رانندگی و کاهش تصادفات در کل کشور می‌شود.

جانشین فرمانده پلیس راهور با اعلام اینکه بیش از ۳۶ میلیون ایرانی دارای گواهینامه رانندگی هستند و میزان میل سفر در کشور افزایش یافته، تصریح کرد: با کنترل فعالیت رانندگی در سطح کشور براساس سیستم جامع پلیس راهور خوشبختانه شاهد کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت در کشور هستیم.

وی از صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی، اقدامات حوزه اجرائیات و اعمال قانون نسبت به متخلفان و همچنین اعمال بازدارندگی در وقوع تصادفات به عنوان بخشی از خدمات پلیس راهور نام برد.

به گفته سردار امیری، قدمت شماره گذاری در ایران به حدود ۱۰۰ سال می رسد و نخستین شماره گذاری به صورت دستی روی درشکه‌ها انجام شد و به تدریج پلاک‌های متفاوت جایگزین وسایل نقلیه شد تا اینکه با عملیات طرح ساماندهی شماره گذاری وسایل نقلیه در سال ۱۳۸۳، هم اکنون بیش از ۳۰ میلیون اطلاعات ویژه وسایل نقلیه در این سامانه کشوری ثبت شده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ تا کنون همه وسایل نقلیه موتوری شخصی، عمومی، دولتی، کشاورزی، تشریفات، نیروی انتظامی، نیروهای مسلح، خودروهای ویژه موزه، سیاسی، اعزام به تعمیرگاه، گذر موقت و نهایتا پلاک های ویژه مناطق آزاد در سامانه جامع شماره گذاری کشوری ثبت شده است.

به گفته جانشین فرمانده پلیس راهور، با نصب پلاک های جدید روی خودروهای مناطق آزاد کشور تخلفات احتمالی رانندگان این خودروها در داخل مناطق و همچنین به هنگام خروج از مناطق براساس قانون از طریق دوربین ها ثبت و رسیدگی به آن قابل اجرا است.

گفتنی است، از کدهای ویژه وسایل نقلیه مناطق آزاد کشور طی آئینی رونمایی شد و کدهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ به منطقه آزاد قشم، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ به منطقه آزاد کیش، ۳۳، ۳۴ و ۳۵ برای اروند، ۴۴، ۴۵ و ۴۶ برای ماکو، کدهای ۵۵، ۵۶ و ۵۷ برای منطقه آزاد ارس، انزلی با ۶۶، ۶۷ و ۶۸ و برای منطقه آزاد چابهار هم سه کد ۷۷، ۷۸ و ۷۹ به ترتیب به خودروهای شخصی، عمومی و دولتی اختصاص یافته است.
نظرات بینندگان