arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۳ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

روسیه: ناتو با تروریسم مقابله نمی کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آلکساندر گروشکو نماینده دائم روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این تشکل نظامی علیه چالش ها و تهدیدهای معاصر مانند تروریسم مبارزه نمی کند و چنین اهدافی را در دستور کار ندارد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، گروشکو روز سه شنبه در شبکه تلویزیونی روسی ار ب کا افزود: ناتو توانایی های خود را برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای جدید از جمله تبهکاری های سازمان یافته بکار نمی گیرد.
 
وی همچنین با اشاره به حمله نیروهای کشورهای عضو ناتو در دو دهه گذشته به یوگسلاوی، عراق و لیبی، افزود: این اقدام های جنگی سبب شده است، جامعه اروپای غربی خسته شود.
 
گروشگو ادامه داد: از سوی دیگر، روحیه ضدروسی در کشورهای ناتو کاهش می یابد، زیرا زمینه های آن رو به پایان است.
 
وی در ادامه با اشاره به سیاست های این پیمان علیه روسیه گفت: یکی از دبیرکل‌های ناتو حتی گفته بود که اگر بحران اوکراین شروع نمی‌شد، باید اختراع می‌شد و امروز هم تردیدی نیست که این خط ادامه می یابد.
 
گروشکو همچنین در مورد امکان تغییر موقعیت نمایندگی روسیه در پیمان ناتو از نمایندگی دائمی به کارداری موقت گفت که اطلاعاتی در این باره ندارد و انجام چنین اقدام هایی در حیطه صلاحیت رئیس‌جمهوری کشور است.
 
پایگاه آنلاین روزنامه ایزوستیا پیشتر نوشته بود که روسیه امکان پایین بردن سطح نمایندگی خود در ناتو را بررسی می‌کند و در نظر است پس از بازگشت گروشکو به مسکو، سطح نمایندگی تا کارداری موقت تنزل داده شود.
 
ولادیمیر جباروف معاون اول کمیسیون امور بین‌المللی شورای فدراسیون در مصاحبه با روزنامه روسی گفته بود تغییر نماینده دائمی روسیه در ناتو اقدام موجهی است، زیرا این پیمان از همکاری با روسیه طفره می‌رود.
 
ناتو که اکنون با عضویت 28 کشور غربی و ترکیه فعالیت می کند، 15 فروردین 1324 با 12 عضو برای آمادگی بیشتر غرب با هدف جنگ احتمالی در برابر بلوک شرق و پیمان کمونیستی ورشو تشکیل شد.
 
با وجود فروپاشی شوروی در سال 1991، نابودی پیمان ورشو و گرایش بیشتر کشورهای کمونیستی سابق شرق اروپا به سمت غرب، ناتو نه تنها منحل یا تضعیف نشد، بلکه اعضای جدیدی جذب کرد و قدرت بیشتری یافت.
 
در چهار سال گذشته نیز ناتو در چارچوب طرح موضوع تهدیدهای مسکو علیه غرب، حضور گسترده ای نزدیک خاک روسیه و حتی هم مرز این کشور پیدا کرده و در حال افزایش آن است.
 
اکنون نیروهای این پیمان و آمریکا به صورت همیشگی یا زمانبندی شده در شرق اروپا از جمله لهستان و رومانی و همچنین لیتوانی، لتونی، استونی، گرجستان و مولداوی پنج جمهوری سابق شوروی حضور دارند که بارها سبب اعلام هشدارهای مسکو شده است، ولی این روند همچنان گسترش می یابد.
نظرات بینندگان