arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

پاسخ منفی صربستان به عضویت در ناتو و تحریم روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به عقیده کارشناسان؛ صربستان که با اتخاذ سیاست بیطرفانه نظامی به عضویت پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) 'نه' می گوید و همچنین به صف کشورهایی که روسیه را مورد تحریم قرار دادند، ملحق نمی شود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، صربستان در رابطه با ملحق شدن به کشورهای غربی که روسیه را بخاطر مساله اوکراین تحریم کرده، زیر فشارهای سیاسی قرار دارد اما بلگراد با توجه به روابط سنتی و همچنین مذهبی که با مسکو دارد تحت هیچ شرایطی حاضر به تحریم این کشور نیست.
 
'آلکساندر وولین' وزیر دفاع صربستان همچنین به تازگی در جمع خبرنگاران با تاکید بر سیاست بیطرفانه نظامی بلگراد گفت که صربستان به هیچ سازمان نظامی از جمله ناتو ملحق نمی شود و روسیه را هم مورد تحریم قرار نمی دهد.
 
وزیر دفاع صربستان به مدرنیزه کردن ارتش این کشور اشاره کرد و گفت که نیروی مسلح کشورش مجهز به دو بالگرد چند منظوره است که در آینده نزدیک بالگردهای جدید از نوع ХА-145М نیز وارد ارتش صربستان می شود.
 
وی همچنین تاکید کرد که نیروهای مسلح صربستان تا پایان سال جاری به 6 فروند میگ 29 از روسیه مجهز می شوند.
 
سیاست صربستان صلح آمیز است و با کشورهای بسیاری همکاری نظامی و رزمایش انجام می دهد و از منظر اقتصادی نیز سیاستی را در پیش دارد و در زمینه های مختلف از جمله صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و آموزشی روابط و همکاری خوبی را با کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان دارد.
 
صربستان با توجه به بحران های مختلف از جمله آوارگان جنگی، پناهجویان و مسائل امنیتی که در جهان وجود دارد برای حفظ امنیت شهروندانش در فکر مدرن سازی نیروهای مسلح بوده و در همین حال برای برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه تلاش دارد.
 
بر اساس این گزارش؛ صربستان با وجود اینکه بیشتر همسایگانش عضو ناتو هستند، تلاش دارد که سیاست بیطرفانه نظامی خود را حفظ و در همین حال با تمامی کشورها همکاری نظامی و رزمایش مشترک انجام می دهد.
 
این مساله که آیا صربستان قادر خواهد بود سیاست بی طرفانه خود را حفظ کند پس از عضویت مونته نگرو در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اوج گرفت.اکنون کرواسی، آلبانی، مونته نگرو، مجارستان، بلغارستان و رومانی که در همسایگی صربستان قرار دارند از اعضای ناتو به شمار می روند و مقدونیه نیز تلاش دارد که وارد این پیمان نظامی شود.
 
اصولا تمامی کشورهای اروپایی بیشتر برای امنیت خود به آمریکا چین، روسیه، هند، کشورهای آفریقایی و جهان اسلام نگاه دارند و صربستان نیز از این کشورها جدا نیست و روشی را برای تامین امنیت خود در پیش گرفته و آن همکاری با تمامی کشورها به خصوص روسیه، چین، آمریکا و اعضای ناتو است.
 
اکنون اگر به 6 جمهوری برآمده از یوگسلاوی پیشین نگاه شود فقط صربستان، مقدونیه و بوسنی و هرزگوین از اعضای ناتو نیستند که احتمالا مقدونیه در آینده نزدیک وارد این سازمان نظامی خواهد شد و بلگراد که سیاست بی طرفانه نظامی اتخاذ کرده به ناتو ملحق نمی شود.
 
ورود بوسنی و هرزگوین به ناتو نیز بسیار بعید بوده چرا که صرب های بوسنی و هرزگوین از سیاست بلگراد پیروی و از کشورشان به سازمان یادشده جلوگیری می کنند.
 
صربستان در حال بازسازی و مدرنیزه کردن نیروی هوایی خود با جنگنده های میگ 29 روسیه و دیگر تجهیزات نظامی است. به عقیده کارشناسان؛سیاست بیطرفانه از تمامی جوانب برای صربستان مناسب است.
 
همکاری نظامی بین صربستان و آمریکا از سال 2015 پس از امضای طرح همکاری های نظامی دو جانبه بین 'میلان کونیکوواتس' رئیس اداره همکاری های بین المللی وزارت دفاع صربستان و 'پل بروتسن' نماینده نظامی وقت ایالات متحده در بلگراد آغاز شد.
 
طرح همکاری های نظامی دوجانبه صربستان و آمریکا شامل تمرینات مشترک نظامی، فعالیت های نظامی پزشکی، آموزشی و امنیتی بوده که در سال 2015 به مرحله اجرایی رسید.
 
صربستان به عنوان عضو ثابت در طرح مشارکت صلح ناتو با دیگر کشورهای این برنامه مانند آمریکا، انگلیس، ایتالیا، مجارستان و مقدونیه همکاری نظامی دارد.
 
صربستان و روسیه به طور سنتی روابط نزدیک دارند و دارای سیاست مشترک برای برقراری صلح و ثبات در منطقه بالکان هستند و موضع مسکو حل و فصل مساله کوزوو از طریق مذاکرات و موضع بلگراد، حمایت نکردن از سیاست تحریم علیه دولت مسکو است.

صربستان که ازکشورهای بالکان غربی به شمار می رود و خدمت نظام وظیفه اجباری را در سال 2011میلادی به طور رسمی لغو کرده و خدمت داوطلبانه و سربازی حرفه ای را جایگزین آن کرد، اکنون بخاطر وضعیت جهانی و بالا بردن ضریب امنیتی دوباره به دنبال برقراری خدمت نظام وظیفه اجباری است.

جمعیت صربستان بر اساس سرشماری نفوس در سال 2011 میلادی، بالغ بر 7 میلیون و 565 هزار و 761 نفر است.

این کشور با مجارستان در شمال، رومانی و بلغارستان در شرق، جمهوری مقدونیه و مونته‌نگرو در جنوب، کرواسی و بوسنی و هرزگوین در غرب هم مرز است.
نظرات بینندگان