arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶

هشدار جدی چین به هند: دهلی نو باعث تشدید تنش ها نشود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین با انتشار بیانیه ای شدیدالحن موسوم به «کتاب سفید» خواستار خروج فوری نیروهای نظامی هند از نواحی مرزی مورد مناقشه موسوم به «دونگ لانگ» در منطقه خودمختار تبت شد.

به گزارش انتخاب، «دونگ لانگ» یا «دوکلم» یکی از مناطق مورد اختلاف بین چین و هند است که از حدود 2 ماه قبل باعث بروز تنش شدید میان دو کشور شده است.
 
چین در این بیانیه تاکید کرده است که نقض حق حاکمیت خود را از سوی دهلی نو بر نمی تابد و در صورتی که هند نیروهای خود را از این منطقه در هیمالیا که پکن مدعی مالکیت بر آن است عقب نکشد، با پیامدهای جدی رو به رو خواهد شد.
 
در این بیانیه که توسط وزارت امور خارجه چین منتشر شده، از هند به عنوان کشوری که مرزهای چین را مورد تجاوز قرار داده به شدت انتقاد شده است.
 
این وزارتخانه در «کتاب سفید» خود روند ورود نظامیان هند به این مرز را مورد بررسی قرار داد و از دهلی نو خواست باعث تشدید تنش ها نشود.
 
در بخشی از این بیانیه آمده است که 2 ماه قبل و در روز 18 ژوئن، 270 نفر از نظامیان هندی به همراه دو بولدوزر 100 متر وارد خاک چین شده اند تا مانع اجرای یک طرح جاده سازی شوند.
 
ظاهرا این همان جاده ای است که هند و بوتان می گویند چین در هیمالیا می سازد و این اقدام متناقض با توافقات طرفین است.
 
در این بیانیه افزوده شده است که هند بجای آنکه کار اشتباه خود را اصلاح کند همچنان نظامیانش را در مرز چین نگه داشته است.
 
بر اساس کتاب سفید وزارت امور خارجه چین، این بخش از مرز طبق توافق سال 1890 میلادی میان چین و انگلیس جزوی از چین و منطقه تبت محسوب می شود.
 
بیانیه چین اقدامات هند را تهدیدی برای امنیت پکن دانسته و آورده است که این کشور در مسیر گشت زنی های عادی چین مشکل ایجاد کرده و افزوده است که آنها می خواهند به طور یکجانبه توازن منطقه را بر هم بزنند.
 
چین در این کتاب تاکید کرده است که هند باید هر چه سریعتر و بدون قید و شرط این منطقه را ترک کند و پکن در هر شرایطی بر اساس قوانین بین‌المللی از تمامیت ارضی خود حراست خواهد کرد.
 
روابط بین چین و هند مدتهاست که به دلیل اختلافات ارضی درازمدت و همچنین اجرای کریدور اقتصادی چین در پاکستان دچار مشکل بوده است.
 
همین اختلافات باعث شد تا هند دعوت رسمی چین در اجلاس بین المللی جاده ابریشم را که اواخر اردیبهشت ماه سالجاری در شهر پکن برگزار شد، رد کند.
 
بدگمانی میان دو کشور بر اثر اختلافات مرزی فیمابین که پس از جنگ سال 1962 میلادی به وجود آمد، همچنان ادامه دارد و مذاکرات نزدیک به 13 سال میان طرفین در باره مسایل مرزی تاکنون نتیجه چندانی نداشته و پکن و دهلی نو موفق به تعیین دقیق سرحدات و حل آن نشده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان