دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ | Monday, 16 May 2022
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ | Monday, 16 May 2022
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / چرا ارتش روسیه ضعیف از آب درآمد؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / چرا ارتش روسیه ضعیف از آب درآمد؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / عادل فردوسی پور: با رفتن هر ایرانی از کشور، انگار یک خنجر به قلب من وارد می‌کنند

ویدیو / عادل فردوسی پور: با رفتن هر ایرانی از کشور، انگار یک خنجر به قلب من وارد می‌کنند

ویدیو / حضور «مسی» در شهر جده عربستان

ویدیو / حضور «مسی» در شهر جده عربستان

ویدیو / سفر غیرمنتظره سناتورهای آمریکایی به کی‌یف

ویدیو / سفر غیرمنتظره سناتورهای آمریکایی به کی‌یف

ویدیو / نیویورک، امریکا؛ پخش زنده تیراندازی مرگبار نژادپرستانه

ویدیو / نیویورک، امریکا؛ پخش زنده تیراندازی مرگبار نژادپرستانه

ویدیو / قابلیت حیرت انگیز جدید گوگل: جستجو در دنیای واقعی!

ویدیو / قابلیت حیرت انگیز جدید گوگل: جستجو در دنیای واقعی!

کد خبر: ۳۵۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
فرهنگ و هنر >> سینما، تئاتر و تلویزیون
پ

علی نصیریان: ادبیاتی غنی داریم اما نمی‌گذارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«سانسور اجازه اندیشیدن نمی‌دهد. تمام مشکل ما این است که سانسور اجازه اندیشیدن به ما نمی‌دهد. نمی‌گذارد فکر نکنیم. ما را در چارچوبی نگه می‌دارد و نمی‌گذارد ذهنمان باز شود، بخوانیم،‌ ببینیم و انتخاب کنیم. در نتیجه فضای کار هنری هوای تازه ندارد. این هوای تازه مستلزم گفت‌وگو، نوشتن و نگاه است که متاسفانه نداریم. ما خیلی عقبیم.»

به گزارش انتخاب، هفته‌نامه صدا گفت‌وگویی با علی نصیریان درباره‌ تئاتر ایرانی، سانسور و نقش‌هایی که انتخاب می‌کند، ترتیب داده است.

این هفته‌نامه نوشت: «گفت‌وگو با علی نصیریان راحت نیست. هم کم‌حرف است هم ترجیح می‌دهد که متمرکز روی کارش باشد و در آن اختلالی ایجاد نکند. کار وقتی سخت می‌شود که بدانیم او هر شب روی سن تئاتر شهر می‌رود و در نمایشی بازی می‌کند. او مدتی است که در نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی حاضر شده ولی گفت‌وگوی ما فقط درباره این نمایش نیست. نصیریان کلی از «اولین‌ها»ی تئاتر ایران را به خودش اختصاص داده: «اولین کسی که تئاتر ایرانی را اجرا کرده، «اولین» کسی که نمایش سنتی را به شکل مدرن روی صحنه آورده، «اولین» کسی که از داستان‌های صادق هدایت برای نمایش اقتباس کرده. با این همه آن‌ قدر بی‌هیاهو و بی‌ سر و صدا و بی‌حاشیه کار کرده است که حالا کمتر کسی از این همه جلال و جبروت خبر دارد. گفت‌وگوی ما با بحث درباره خود او و انزوایش شروع شد و بعد به تاریخ رسید و در آخر به انتخاب‌هایش در بازیگری. مصاحبه‌ای که درست قبل از اجرای تئاترش در سالن اصلی تئاتر شهر انجام شد.

بخش‌هایی از این گفت وگوی بلند را با هم می‌خوانیم:

-  گفت‌وگوها همه شبیه هم است و چیز تازه‌ای در آنها گفته نمی‌شود. گفت‌وگو باید برای خواننده جذاب باشد اما همه مصاحبه‌ها تکرار این است که از کجا شروع کردی، یا با چه کسانی کار کردی.

-  کسی که کار هنری می‌کند، همان کارش بیان‌کننده تمایلات، استعداد، نیرو و انرژی اوست. توضیح دادن درباره‌ اینها مثل نوشتن زیرنویس برای آثار هنری است که به نظر من لزومی ندارد.
-  من اصلا از حاشیه خوشم نمی‌آید. معتقدم کسی که کار هنری می‌کند، باید تنها به کارش بپردازد و از هر حاشیه‌ای دوری کند.

-  من این تلخی، دور بودن و انزواطلبی را انکار نمی‌کنم و آن را قبول دارم. خودم می‌دانم که اصولا آدم اجتماعی نیستم و منزوی‌ام.

-  بخشی از این تلخی از شخصیت و کاراکتر من می‌آید؛ از کودکی‌ام. من تنها فرزند خانواده‌ام بودم و هیچ هم‌بازی‌ نداشتم. مقدار زیادی از این تلخی مربوط به زندگی گذشته‌ام است؛ مربوط به کودکی و نوجوانی‌ام که با فقر و نداری و درس‌ خواندن و جان کندن گذشته. دورانی که بیماری و بیکاری و فقر بیداد می‌کرد. دوره اشغال ایران. آن وقت‌ها نان گیر نمی‌آمد و مردم آب خوردن نداشتند. بیماری و بی‌کاری پدرم شرایط ما را سخت‌تر هم کرد. واقعاً دوره‌ سختی بود. چطور آدم می‌تواند این‌ها را ببیند و تلخ نشود؟

-  معلمی داشتم که به من می‌گفت تو چرا این ‌قدر تلخ می‌نویسی؟ این همه زیبایی، این همه گل ‌و ‌درخت. این‌ها را هم ببینید. او نمی‌توانست تصور کند که در دید من چه‌ چیزهایی تأثیر می‌گذارد.

-  تئاتر ایرانی از طرف امیرحسین جهانبگلو مطرح شد. بعد او جلال آل‌احمد هم این را گفت.

-  داستان‌های زیادی خواندم که آنها را دوست داشتم. از کارهای گلشیری و دولت‌آبادی آثاری خواندم که برایم جذاب بوده اما بعضی موقع‌ها متن‌هایی است که نمی‌شود آنها را اجرا کرد.

-   یکی از مواردی که می‌توانیم از آنها در سینما و تئاتر خیلی استفاده کنیم اما متاسفانه نظام سانسور مجال نمی‌دهد، اقتباس از ادبیات است. ما داستان‌های خیلی خوب و ادبیات غنی‌ای داریم اما نمی‌گذارند.

-  اوایل انقلاب مهرجویی می‌خواست «همسایه‌ها»ی احمد محمود را کار کند حتی پنج، شش اپیزودش را هم برای سریال نوشت اما نگذاشتند. خیلی هم متن جذاب و گیرایی بود.

-  سانسور اجازه اندیشیدن نمی‌دهد. تمام مشکل ما این است که سانسور اجازه اندیشیدن به ما نمی‌دهد. نمی‌گذارد فکر نکنیم. ما را در چارچوبی نگه می‌دارد و نمی‌گذارد ذهنمان باز شود، بخوانیم،‌ ببینیم و انتخاب کنیم. در نتیجه فضای کار هنری هوای تازه ندارد. این هوای تازه مستلزم گفت‌وگو، نوشتن و نگاه است که متاسفانه نداریم. ما خیلی عقبیم.

-  بیضایی دستیار کارگردان در گروه آقای رشیدی بود. در «ریچارد سوم» و «آنتیگونه» و نمایش‌هایی که آقای رشیدی اجرا می‌کرد، دستیاری می‌کرد و بعد خودش نمایشنامه نوشت و جدا شد رفت.

-  با آقای رشیدی در چند نمایش کار کردم اما با آقای سمندریان پیش نیامد. با آقای رشیدی در «ریچارد سوم»، «آنتیگون» و چند نمایش تلویزیونی کار کردم که بعضی وقت‌ها در تلویزیون من کارگردانی می‌کردم و بعضی وقت‌ها ایشان.

-  من نمایشنامه‌نویس نبودم و نیستم. الان هم ادعایی در این زمینه ندارم. اگر هم می‌نوشتم برای کار خودم بوده.

-  دغدغه نوشتن نداشتم، چون تمام تمرکز من روی اجرا بود. در واقع می‌نوشتم تا خودم اجرا کنم. همه متن‌هایی که می‌نوشتم را هم خودم اجرا می‌کردم. یک جور اتودهایی بود برای اجرا. کارهایی بود که دوست داشتم خودم انجام بدهم و کسی نبود که آن ایده‌ها را بنویسد.

-  برای من جذابیت نقش در پیچیدگی‌اش است. در زیر و بم‌ها و متفاوت بودنش است. نقش‌هایی را که یک لایه و یک دست و صاف ‌و مستقیم باشند، دوست ندارم. نقش منفی و مثبت یا کمدی، جدی یا تراژیک برای من مطرح نیست. شخصیت باید برای من شخصیت جذابی باشد. مثلا من از خاخام «شکارچی شنبه» خیلی خوشم می‌آمد. این شخصیت را دوست داشتم برای ‌این که خیلی پیچیده بود و زیر و بم داشت. یا مثلا قاضی شارح که یکدست و یکنواخت نبود.

-  خب اصولا من فکر می‌کنم،‌ بازیگر در عین حال که بازیگر است خودش یک نویسنده است، بازیگر یک خلاق است. این طور نیست که بگوییم این متن است و این هم نظر کارگردان و باید همین طور اجرا شود. بازیگر نقش نویسنده را دارد. یعنی ما یک نویسنده داریم که متن را می‌نویسد، کارگردان آن متن را یک‌بار دیگر می نویسد و بازیگر هم آن را از نو می‌نویسد. حتی تماشاگر هم در برخورد با اثر، متن را برای خودش تنظیم می‌کند و می‌نویسد. برای همین هم هر بازیگری وجودش و شخصیت‌اش را در بازی‌اش ارائه می‌دهد. ما داریم تظاهر می‌کنیم و حس ما واقعی نیست به همین دلیل می‌گویند سینما دروغ است. تئاتر هم دروغ است اما ما می‌خواهیم این قصه و دروغ را باورپذیر کنیم. یعنی داستان را واقعی جلوه دهیم. تمام تکنیک‌هایی که به ما می‌آموزند برای این است که ما بتوانیم با امکانات جسمی، صدا،‌ بدن، احساس و عواطف این شخصیت را گونه‌ای واقعی تظاهر کنیم تا واقعی به نظر برسد و باورپذیر باشد. ‌کار بازیگر همین است. هر بازیگری در بازی‌اش بخشی از وجود و شخصیت خودش را ارائه می‌دهد منتهی ما سعی می‌کنیم به روانشناسی رفتاری، خاستگاه، زبان، فرهنگ، رفتار، احساس و عواطف آن کاراکتر نزدیک شویم و تظاهر کنیم. اساس کار ما بر تقلید است. این تقلید ناشیانه و خام نیست و هرچه بهتر باشد آن بازیگر بهتر می‌تواند آن کاراکتر را قابل قبول واقعی جلوه دهد.

-  تماشاگر مارلون براندو را در «پدرخوانده» دوست ‌دارد. با این که می‌داند او کسی است که آدم‌ها را می‌کشد و جز مافیاست ولی او شخصیتی منفی نیست. به این دلیل که براندو آن‌ قدر این شخصیت را جذاب و گیرا ارائه داده که آدم شیفته‌اش می‌شود. بعضی از کاراکترهایی که من بازی کرده‌ام این خصوصیت را دارند.

-   با آقای شهاب حسینی هم در سریال «شهرزاد» آشنا شدم قبل از آن نمی‌شناختمشان و با ایشان کار نکرده بودم. از فرهنگ، ادب، سلوک، رفتار و نگاهش خیلی خوشم آمده بود.
لینک کوتاه
بیشتر بخوانید

نظر رهبر معظم انقلاب درباره جلال آل احمد: او نعمت بزرگی بود

علی نصیریان: قصه کلی فصل دوم «شهرزاد» مشکل دارد

ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

چه کسی مانع استعفای یحیی پس از قهرمانی استقلال شد؟

چه کسی مانع استعفای یحیی پس از قهرمانی استقلال شد؟

حمله «فرهیختگان» به حسن فتحی: ضعف قصه را با دیالوگ‌های جنسی جبران می‌کنید!

حمله «فرهیختگان» به حسن فتحی: ضعف قصه را با دیالوگ‌های جنسی جبران می‌کنید!

مهران مهام: نتوانستیم جواد عزتی را با بودجه صداوسیما نگه داریم

مهران مهام: نتوانستیم جواد عزتی را با بودجه صداوسیما نگه داریم

آخرین وضعیت رضا رویگری پس از ترخیص از کهریزک

آخرین وضعیت رضا رویگری پس از ترخیص از کهریزک

حسودی همسر ترامپ به همسر بایدن

حسودی همسر ترامپ به همسر بایدن

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: جشنواره گل و گلاب

تصاویر: جشنواره گل و گلاب

۲/۴
تصاویر: مارال های آینالو جنگل های ارسباران

تصاویر: مارال های آینالو جنگل های ارسباران

۳/۴
تصاویر: خشکسالی در حوضه رود کرخه

تصاویر: خشکسالی در حوضه رود کرخه

۴/۴
تصاویر: هفدهمین شب بازیگر

تصاویر: هفدهمین شب بازیگر

رپورتاژ / تریبون 2
ببینید!

ویدیو / وریا غفوری در پایان دیدار با فولاد: این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند

ویدیو / کانال سوئز چگونه دنیا را تغییر داد؟ +زیرنویس فارسی

ویدیو / فرزند دیکتاتور بدنام فیلیپین چگونه در کمال تعجب انتخابات را برد؟ +زیرنویس فارسی

تماشا کنید: انقلابی های نئولیبرال! / دولت چگونه در حال پیاده سازی مدل شیلی در ایران است؟ / آش شله قلمکار تیم اقتصادی رئیسی

ویدیو / جشن قهرمانی بازیکنان استقلال پس از شکست پرسپولیس مقابل سپاهان

ویدیو / واکنش رشیدپور به ادعای ضرر ۷۰ میلیونی یک خودروساز: به درک، نسازید!

ویدیو / انتقال اجساد نظامیان روسی به کی‌یف با قطارهای یخچال‌دار

آرشیو
رپورتاژ / تریبون 2
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

فرزند بریتنی اسپرز و سام اصغری سقط شد

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی، امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

تماشا کنید: انقلابی های نئولیبرال! / دولت چگونه در حال پیاده سازی مدل شیلی در ایران است؟ / آش شله قلمکار تیم اقتصادی رئیسی

آیت‌الله فاطمی‌نیا درگذشت

قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی در بازار / دم سیاه به ۱۱۵ هزار تومان رسید، پاکستانی ۴۳ هزار تومان

اجرای یک نمایش در قم به دلیل حجاب تماشاگران و رنگ چتر توقیف شد

بن بست در مذاکرات احیای برجام واقعا شکسته است؟ / رضا نصری تحلیلگر سیاست خارجی پاسخ می دهد

آغاز فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو از امروز/ ثبت‌نام خرید خودرو از ۲۷ اردیبهشت

خداحافظی سحر قریشی از سینما / اعلام رسمی ازدواج با امیر تتلو

هتل شهر با دستور دادستان تهران تخلیه شد

روز‌های پر استرسی که همچنان ادامه دارد/ اردیبهشت ۱۴۰۱ با فیش‌های ۱۴۰۰ مستمری تامین اجتماعی!

ویدیو / سعید پیردوست: نماز گوگوش هیچوقت ترک نمی‌شد

سازمان نجات حیوانات درباره توله یوز‌های «ایران»: شیردهی به توله‌ها به صورت وارونه باعث ورود شیر به ریه‌ها و مرگ یکی از آن‌ها شد / گرفتن بوی انسان علت نپذیرفتن فرزندان توسط مادر است

معیار دهک بندی‌ها؛ از درآمد فرزندان گرفته تا خودرو، سود‌های بانکی و گردش مالی

ویدیو / تجلیل آیت الله هاشمی رفسنجانی از مقام علمی مریم میرزاخانی در سال ۱۳۷۴: شما مایه افتخار ما هستید

تصاویر: آیین پنجاه بدر در قزوین

قیمت جدید نان‌های صنعتی بعد از آزاد شدن آرد؛ نان باگت معمولی ۱۰ هزارتومان شد

خداحافظی سحر قریشی از سینما / اعلام رسمی ازدواج با امیر تتلو

هتل شهر با دستور دادستان تهران تخلیه شد

روز‌های پر استرسی که همچنان ادامه دارد/ اردیبهشت ۱۴۰۱ با فیش‌های ۱۴۰۰ مستمری تامین اجتماعی!

ویدیویی از توله های یوز ایرانی که دیروز متولد شدند

فردا در ایران عید فطر نیست

ویدیو / مزاحمت برای پرویز پرستویی و گوهر خيرانديش در آمریکا

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران منتفی می‌شود؟ / رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: احتمال دارد در طول هفته آینده، به دستور رئیسی، تعدیلاتی اعمال و در نرخ افزایش حقوق بازنگری شود

زمان بازی های تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

سیلی «ویل اسمیت» به صورت مجری اسکار به خاطر شوخی با همسرش / تصویر واکنش حاضران در سالن / گریه و عذرخواهی اسمیت پس از دریافت جایزه: عشق موجب می‌شود کارهای دیوانه‌واری انجام دهیم؛ وقتی در اوج هستی، شیطان دقیقا همان موقع سراغت می‌آید +عکس و ویدیو

درگذشت ناگهانی بازیگر مشهور سینمای ایران/ علت فوت به روایت خبرگزاری قوه قضاییه: خودکشی

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

رپورتاژ / تریبون 2
خواندنی ها
ایلان ماسک: شاید بیش از ۹۰ درصد کاربران روزانه توییتر غیرواقعی باشند / ماسک به افشای اطلاعات شرکت متهم شد

ایلان ماسک: شاید بیش از ۹۰ درصد کاربران روزانه توییتر غیرواقعی باشند / ماسک به افشای اطلاعات شرکت متهم شد

گروه موسیقی اوکراینی برنده مسابقه یوروویژن ۲۰۲۲ شد

گروه موسیقی اوکراینی برنده مسابقه یوروویژن ۲۰۲۲ شد

جزئیات رسمی جدید از «برادران لیلا» / انتشار تصاویر جدید از ساخته سعید روستایی

جزئیات رسمی جدید از «برادران لیلا» / انتشار تصاویر جدید از ساخته سعید روستایی

اجرای یک نمایش در قم به دلیل حجاب تماشاگران و رنگ چتر توقیف شد

اجرای یک نمایش در قم به دلیل حجاب تماشاگران و رنگ چتر توقیف شد

رپورتاژ / تریبون 2
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

افزایش تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو/ یک نفر فوت کرد

میرسلیم: مدعیان باز نشدن ایربگ ها، خودشان در تصادفات مقصرند / باز نشدن ایربگ ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار آمار ناچیزی است / خودرو‌های داخلی لج خودروسازان خارجی را در آورده اند

امیرعبداللهیان عازم امارات شد

سخنگوی وزارت خارجه: وجود یک یا دو نقطه اختلافی در مذاکرات، غیرطبیعی نیست

دیابت ریسک مرگ بیماران کرونایی را دو برابر افزایش می دهد

رضا صفایی‌پور بازیگر پیشکسوت سینما بستری شد/ ابتلا به پارکینسون

بهزاد عمرانی برای «ژولیت‌ و شاه» خواند/ خوانندگی ناصرالدین‌شاه!

نمایش اولین تجربه کارگردانی آهنگساز مطرح هندی در جشنواره فیلم کن

حمله سگ‌های ولگرد به دختربچه ۳ساله در کرج

پلیس برای فعالیت دوباره پارکبان‌ها مجوز داد/ تعیین نرخ بر عهده «شرکت‌های انتظام» است

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ / بارش باران در برخی جاده‌های آذربایجان شرقی و غربی

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی، امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

سخنگوی وزارت خارجه: رئیسی عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است

وضعیت آب و هوا، امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ / رگبار پراکنده باران و وزش باد شدید در استان‌های ساحلی خزر و البرز مرکزی / خیزش گردوخاک در جنوب‌شرق / آب‌های شمال و جنوب کشور متلاطم و توفانی است

ادعای طالبان: نشست علمای شیعه افغانستان را برای جلوگیری از فاجعه لغو کردیم / گزارش هایی به ما رسیده بود که ممکن است حادثه دلخراشی رخ دهد

مقتدی صدر به «اپوزیسیون ملی» پیوست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس: افزایش سطح مبادلات ما با سوئیس به برجام بستگی دارد / حتی اگر برجام برای مدت کوتاهی احیا شود، شکوفایی اقتصادی به همراه خواهد آورد

احتمال قطع آبِ بوستان‌های جنگلی تهران به دلیل کم‌آبی/ عضو شورای شهر: ممکن است برخی درختان خشک شوند

پادشاه عربستان از بیمارستان مرخص شد

نماینده مجلس: خودروسازان ۲۰۰ نیرو و مشاور، از نزدیکان و اقوام خود استخدام کرده‌اند

سوئد و فنلاند 'چهارشنبه' درخواست عضویت‌شان را به ناتو می‌دهند

مقام رصدخانه مهاجرت ایران: اقلیم، زلزله و سیل عوامل جدید کوچ اجباری /۸۰ درصد جمعیت کشور اثرات بیابان‌زایی را حس می‌کنند

وزیر کار: مبلغ کمک‌معیشتی به حساب افرادی که تا فروردین یارانه می‌گرفتند، اما حذف شده بودند واریز می‌شود / این‌ مبلغ تا زمان بررسی شکایت افراد مسدود خواهد بود

۳۰ اردیبهشت؛ تاریخ واریز سود سهام عدالت / فوت شده‌ها، پایان شهریور

رئیسی: همراهی و کمک مردم به دولت برای اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها حقیقتاً جای تقدیر دارد / هنوز برای برخی ابهام وجود دارد که باید با استدلال برای آن‌ها اقناع‌سازی شود / در جریان حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها می‌خواستند کشور دچار التهاب و آشوب شود، اما ناکام ماندند

نماینده سیستان و بلوچستان: پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به دهک پایین جامعه از هیچی بهتر است

طالبان از سفر «حامد کرزی» به امارات ممانعت کرد

نماینده مجلس: واردات خودرو با پایه ۷ تا ۲۰ هزار دلار صورت می‌گیرد / در صورت تصویب دولت، همه افراد با اعلام منشاء ارز خود و تایید بانک مرکزی، می‌توانند خودرو وارد کنند

نایب رییس کمیسیون برنامه: افراد زیادی از دریافت یارانه حذف شده‌اند، کسانی که جز دهک دهم نیستند / سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها تا اوایل هفته آینده برای ثبت نام افراد جامانده راه اندازی می‌شود

با حکم کمیته اخلاق؛ عزیزی خادم دو سال محروم شد

ریزگردهای سیستان و بلوچستان طی یک روز بیش از ۷۰ نفر را راهی بیمارستان کرد

تقاضای ۲۰ سینما برای پایان فعالیت/ موافقت انجمن سینماداران با انحلال سینما عصر جدید

قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی در بازار / دم سیاه به ۱۱۵ هزار تومان رسید، پاکستانی ۴۳ هزار تومان

آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱: فوت ۸ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۳۶۸ بیمار جدید کرونایی

وزیر اموزش و پرورش: طبق فرمایش رهبری مطالب غیرکاربردی در کتاب‌های درسی حذف خواهند شد

رئیسی: کمک‌معیشتی ماه اول به حساب مشمولان متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی‌ها، واریز شود

نماینده مجلس: با اقدامات غیرقانونی دولت حدود ۳۰۰ هزار کارگر بلاتکلیف مانده اند

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی: پس از ۱۰ برابر شدن نرخ آرد، ۶۰ تا ۷۰ درصد افت فروش داشته‌ایم

آرشیو
رپورتاژ / تریبون 2
وبگردی

احتمال «مرگ آرام» برای یک شیر در باغ وحش ارم

تبریک نوید محمدزاده به هواداران استقلال

رکورد شکنی پورتو با طارمی سوژه نشریه معروف اسپانیایی شد/عکس

حسودی همسر ترامپ به همسر بایدن

آخرین وضعیت رضا رویگری پس از ترخیص از کهریزک

مهران مهام: نتوانستیم جواد عزتی را با بودجه صداوسیما نگه داریم

چه کسی مانع استعفای یحیی پس از قهرمانی استقلال شد؟

حمله «فرهیختگان» به حسن فتحی: ضعف قصه را با دیالوگ‌های جنسی جبران می‌کنید!

آنتن تلویزیون ایران در تسخیر جومونگ و دوستانش

طارمی: هرگز به کسی بی‌احترامی نکرده‌ام

رد پیشنهاد بازی دوستانه با یک کشور اروپایی توسط فدراسیون فوتبال

کتک‌کاری دو بازیکن منچستر

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۳۵۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
فرهنگ و هنر >> سینما، تئاتر و تلویزیون
پ

علی نصیریان: ادبیاتی غنی داریم اما نمی‌گذارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«سانسور اجازه اندیشیدن نمی‌دهد. تمام مشکل ما این است که سانسور اجازه اندیشیدن به ما نمی‌دهد. نمی‌گذارد فکر نکنیم. ما را در چارچوبی نگه می‌دارد و نمی‌گذارد ذهنمان باز شود، بخوانیم،‌ ببینیم و انتخاب کنیم. در نتیجه فضای کار هنری هوای تازه ندارد. این هوای تازه مستلزم گفت‌وگو، نوشتن و نگاه است که متاسفانه نداریم. ما خیلی عقبیم.»

به گزارش انتخاب، هفته‌نامه صدا گفت‌وگویی با علی نصیریان درباره‌ تئاتر ایرانی، سانسور و نقش‌هایی که انتخاب می‌کند، ترتیب داده است.

این هفته‌نامه نوشت: «گفت‌وگو با علی نصیریان راحت نیست. هم کم‌حرف است هم ترجیح می‌دهد که متمرکز روی کارش باشد و در آن اختلالی ایجاد نکند. کار وقتی سخت می‌شود که بدانیم او هر شب روی سن تئاتر شهر می‌رود و در نمایشی بازی می‌کند. او مدتی است که در نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی حاضر شده ولی گفت‌وگوی ما فقط درباره این نمایش نیست. نصیریان کلی از «اولین‌ها»ی تئاتر ایران را به خودش اختصاص داده: «اولین کسی که تئاتر ایرانی را اجرا کرده، «اولین» کسی که نمایش سنتی را به شکل مدرن روی صحنه آورده، «اولین» کسی که از داستان‌های صادق هدایت برای نمایش اقتباس کرده. با این همه آن‌ قدر بی‌هیاهو و بی‌ سر و صدا و بی‌حاشیه کار کرده است که حالا کمتر کسی از این همه جلال و جبروت خبر دارد. گفت‌وگوی ما با بحث درباره خود او و انزوایش شروع شد و بعد به تاریخ رسید و در آخر به انتخاب‌هایش در بازیگری. مصاحبه‌ای که درست قبل از اجرای تئاترش در سالن اصلی تئاتر شهر انجام شد.

بخش‌هایی از این گفت وگوی بلند را با هم می‌خوانیم:

-  گفت‌وگوها همه شبیه هم است و چیز تازه‌ای در آنها گفته نمی‌شود. گفت‌وگو باید برای خواننده جذاب باشد اما همه مصاحبه‌ها تکرار این است که از کجا شروع کردی، یا با چه کسانی کار کردی.

-  کسی که کار هنری می‌کند، همان کارش بیان‌کننده تمایلات، استعداد، نیرو و انرژی اوست. توضیح دادن درباره‌ اینها مثل نوشتن زیرنویس برای آثار هنری است که به نظر من لزومی ندارد.
-  من اصلا از حاشیه خوشم نمی‌آید. معتقدم کسی که کار هنری می‌کند، باید تنها به کارش بپردازد و از هر حاشیه‌ای دوری کند.

-  من این تلخی، دور بودن و انزواطلبی را انکار نمی‌کنم و آن را قبول دارم. خودم می‌دانم که اصولا آدم اجتماعی نیستم و منزوی‌ام.

-  بخشی از این تلخی از شخصیت و کاراکتر من می‌آید؛ از کودکی‌ام. من تنها فرزند خانواده‌ام بودم و هیچ هم‌بازی‌ نداشتم. مقدار زیادی از این تلخی مربوط به زندگی گذشته‌ام است؛ مربوط به کودکی و نوجوانی‌ام که با فقر و نداری و درس‌ خواندن و جان کندن گذشته. دورانی که بیماری و بیکاری و فقر بیداد می‌کرد. دوره اشغال ایران. آن وقت‌ها نان گیر نمی‌آمد و مردم آب خوردن نداشتند. بیماری و بی‌کاری پدرم شرایط ما را سخت‌تر هم کرد. واقعاً دوره‌ سختی بود. چطور آدم می‌تواند این‌ها را ببیند و تلخ نشود؟

-  معلمی داشتم که به من می‌گفت تو چرا این ‌قدر تلخ می‌نویسی؟ این همه زیبایی، این همه گل ‌و ‌درخت. این‌ها را هم ببینید. او نمی‌توانست تصور کند که در دید من چه‌ چیزهایی تأثیر می‌گذارد.

-  تئاتر ایرانی از طرف امیرحسین جهانبگلو مطرح شد. بعد او جلال آل‌احمد هم این را گفت.

-  داستان‌های زیادی خواندم که آنها را دوست داشتم. از کارهای گلشیری و دولت‌آبادی آثاری خواندم که برایم جذاب بوده اما بعضی موقع‌ها متن‌هایی است که نمی‌شود آنها را اجرا کرد.

-   یکی از مواردی که می‌توانیم از آنها در سینما و تئاتر خیلی استفاده کنیم اما متاسفانه نظام سانسور مجال نمی‌دهد، اقتباس از ادبیات است. ما داستان‌های خیلی خوب و ادبیات غنی‌ای داریم اما نمی‌گذارند.

-  اوایل انقلاب مهرجویی می‌خواست «همسایه‌ها»ی احمد محمود را کار کند حتی پنج، شش اپیزودش را هم برای سریال نوشت اما نگذاشتند. خیلی هم متن جذاب و گیرایی بود.

-  سانسور اجازه اندیشیدن نمی‌دهد. تمام مشکل ما این است که سانسور اجازه اندیشیدن به ما نمی‌دهد. نمی‌گذارد فکر نکنیم. ما را در چارچوبی نگه می‌دارد و نمی‌گذارد ذهنمان باز شود، بخوانیم،‌ ببینیم و انتخاب کنیم. در نتیجه فضای کار هنری هوای تازه ندارد. این هوای تازه مستلزم گفت‌وگو، نوشتن و نگاه است که متاسفانه نداریم. ما خیلی عقبیم.

-  بیضایی دستیار کارگردان در گروه آقای رشیدی بود. در «ریچارد سوم» و «آنتیگونه» و نمایش‌هایی که آقای رشیدی اجرا می‌کرد، دستیاری می‌کرد و بعد خودش نمایشنامه نوشت و جدا شد رفت.

-  با آقای رشیدی در چند نمایش کار کردم اما با آقای سمندریان پیش نیامد. با آقای رشیدی در «ریچارد سوم»، «آنتیگون» و چند نمایش تلویزیونی کار کردم که بعضی وقت‌ها در تلویزیون من کارگردانی می‌کردم و بعضی وقت‌ها ایشان.

-  من نمایشنامه‌نویس نبودم و نیستم. الان هم ادعایی در این زمینه ندارم. اگر هم می‌نوشتم برای کار خودم بوده.

-  دغدغه نوشتن نداشتم، چون تمام تمرکز من روی اجرا بود. در واقع می‌نوشتم تا خودم اجرا کنم. همه متن‌هایی که می‌نوشتم را هم خودم اجرا می‌کردم. یک جور اتودهایی بود برای اجرا. کارهایی بود که دوست داشتم خودم انجام بدهم و کسی نبود که آن ایده‌ها را بنویسد.

-  برای من جذابیت نقش در پیچیدگی‌اش است. در زیر و بم‌ها و متفاوت بودنش است. نقش‌هایی را که یک لایه و یک دست و صاف ‌و مستقیم باشند، دوست ندارم. نقش منفی و مثبت یا کمدی، جدی یا تراژیک برای من مطرح نیست. شخصیت باید برای من شخصیت جذابی باشد. مثلا من از خاخام «شکارچی شنبه» خیلی خوشم می‌آمد. این شخصیت را دوست داشتم برای ‌این که خیلی پیچیده بود و زیر و بم داشت. یا مثلا قاضی شارح که یکدست و یکنواخت نبود.

-  خب اصولا من فکر می‌کنم،‌ بازیگر در عین حال که بازیگر است خودش یک نویسنده است، بازیگر یک خلاق است. این طور نیست که بگوییم این متن است و این هم نظر کارگردان و باید همین طور اجرا شود. بازیگر نقش نویسنده را دارد. یعنی ما یک نویسنده داریم که متن را می‌نویسد، کارگردان آن متن را یک‌بار دیگر می نویسد و بازیگر هم آن را از نو می‌نویسد. حتی تماشاگر هم در برخورد با اثر، متن را برای خودش تنظیم می‌کند و می‌نویسد. برای همین هم هر بازیگری وجودش و شخصیت‌اش را در بازی‌اش ارائه می‌دهد. ما داریم تظاهر می‌کنیم و حس ما واقعی نیست به همین دلیل می‌گویند سینما دروغ است. تئاتر هم دروغ است اما ما می‌خواهیم این قصه و دروغ را باورپذیر کنیم. یعنی داستان را واقعی جلوه دهیم. تمام تکنیک‌هایی که به ما می‌آموزند برای این است که ما بتوانیم با امکانات جسمی، صدا،‌ بدن، احساس و عواطف این شخصیت را گونه‌ای واقعی تظاهر کنیم تا واقعی به نظر برسد و باورپذیر باشد. ‌کار بازیگر همین است. هر بازیگری در بازی‌اش بخشی از وجود و شخصیت خودش را ارائه می‌دهد منتهی ما سعی می‌کنیم به روانشناسی رفتاری، خاستگاه، زبان، فرهنگ، رفتار، احساس و عواطف آن کاراکتر نزدیک شویم و تظاهر کنیم. اساس کار ما بر تقلید است. این تقلید ناشیانه و خام نیست و هرچه بهتر باشد آن بازیگر بهتر می‌تواند آن کاراکتر را قابل قبول واقعی جلوه دهد.

-  تماشاگر مارلون براندو را در «پدرخوانده» دوست ‌دارد. با این که می‌داند او کسی است که آدم‌ها را می‌کشد و جز مافیاست ولی او شخصیتی منفی نیست. به این دلیل که براندو آن‌ قدر این شخصیت را جذاب و گیرا ارائه داده که آدم شیفته‌اش می‌شود. بعضی از کاراکترهایی که من بازی کرده‌ام این خصوصیت را دارند.

-   با آقای شهاب حسینی هم در سریال «شهرزاد» آشنا شدم قبل از آن نمی‌شناختمشان و با ایشان کار نکرده بودم. از فرهنگ، ادب، سلوک، رفتار و نگاهش خیلی خوشم آمده بود.
رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"