arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶

رییس کمیسیون برنامه و بودجه: مشکل خاصی در قرارداد ایران و توتال دیده نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تاجگردون اظهار داشت: روسای کمیسیون های بودجه و انرژی از سوی مجلس و همچنین دادستان کل کشور نیز از سوی قوه قضاییه در جلسات هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی برای بررسی قرارداد ایران و توتال حضور داشتند.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت؛ غلامرضا تاجگردون جزییات بررسی قرارداد ایران و توتال در هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی را تشریح کرد.

تاجگردون با اشاره به انعقاد قراداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، بین ایران و توتال، گفت: برای انعقاد قراردادهای نفتی یک قانون کلی و یک مقررات در اختیار وزارت نفت است، چراکه پس از آنکه الگوی قراردادهای جدید نفتی در هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین تایید شد شرایط و مقرراتی برای انعقاد قراردادهای نفتی تعیین و با تعیین مقررات کمیته هایی گوناگونی از جمله کیته ای برای نظارت بر این قراردادها مشخص شد.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری جلسات مستمر در  هیئت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی برای بررسی قرارداد ایران و توتال، افزود: روسای کمیسیون های بودجه و انرژی  از سوی مجلس و همچنین دادستان کل کشور نیز از سوی قوه قضاییه در  جلسات هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی برای بررسی قرارداد ایران و توتال حضور داشتند.

متن قراداد ایران و توتال سنگین و برای جلوگیری از افشای اطلاعات، محرمانه است

تاجگردون با بیان اینکه سوالات کمیته ١٠ نفره فراقوه ای و ابهامات نمایندگان مجلس برای بررسی این قرارداد مدنظر قرار گرفته شد، ادامه داد:سوالات کمیته ١٠ نفره فراقوه ای شامل ٦٠ سوال کلیدی حقوقی، فنی، مالی، اجرایی و صیانت از ذخایر نفتی و مصالح ملی بود که با متن قرارداد ایران و توتال تطبیق داده شده بود در جلسات بررسی قرارداد ایران و توتال مطرح شد و همچنین سوالات و ابهامات نمایندگان نیز برای طرح در جلسات و تطبیق با قرارداد بررسی شد.

وی با بیان اینکه متن قراداد ایران و توتال  سنگین و برای جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه است، یادآور شد: این قراداد بین بنگاه های اقتصادی منعقد شده، لذا یک تیم امین فراقوه ای این قرارداد را بررسی  و هیئت عالی نظارت بر قراردادهای جدید نفتی تمامی ابهامات را در جلسات متعدد با صراحت مطرح و بررسی کرد.

تامین حداکثر منافع  داخلی  هادر فرمول بندی قراداد ایران و توتال

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه نگرانی ها و ایراداتی که در قرارداد بیع متقابل وجود داشت و همچنین برخی ابهامات در این قرارداد رفع شده است، افزود:اگر فرضیات و متن قرارداد توتال عملیاتی شود منافع بسیار بالای اقتصادی نصیب کشور می شود، که یکی از مهمترین موضوعاتی که در فرمول بندی قرارداد توتال به آن توجه شده تامین حداکثر منافع  داخلی ها و همچنین ترجیحاتی بوده که برای شرکت داخلی همراه با انتقال تکنولوژی در قرارداد گنجانده شده است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکل خاصی در قرارداد ایران و توتال دیده نشده و اگر نقصی باشد در قراردادهای بعدی اصلاح شود، تصریح کرد: مهمترین موضوع در هیئت عالی نظارت بر قراردادهای نفتی نظارت بر اجرای قرارداد ایران و توتال است تا در حین اجرا مشخص شود که موضوعاتی که در قرارداد پیش بینی شده اتفاق می افتد یا خیر که در حال حاضر هیئت عالی نظارت در حال بررسی موضوعات برای دستیابی به یک چارچوب واحد برای نظارت دقیق بر قرارداد ایران و توتال است.
نظرات بینندگان