arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۴۵۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

مرد روزهای سخت "دفاع" به ایستگاه دوازدهم خواهد رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس انچه طي چهار سال اخير در کارنامه دکتر دهقان وزير دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مشهود است ، حضور موثر در پاسخ به تحريم هاي ظالمانه ، گزافه گويي هاي برخي  از سران آل سعود و واکنش مناسب درباره داعش و مديريت کارامد در درون وزارتخانه به عنوان نقاط قوت دوران وزارت حسين دهقان به شمار مي رود.

با اين حال حسين دهقان در حاشيه افتتاح مرکز فرهنگي وزارت دفاع به خبرنگاران درباره اینکه "آیا برای دولت آینده با شما مذاکره‌ای صورت گرفته یا نه؟" گفته بود: این‌گونه مسائل را از رئیس جمهور بپرسید. ان‌شاءالله از داخل بدنه وزارت دفاع فردی برای تصدی این پست انتخاب خواهد شد.

به گفته کارشناسان ، افزايش توان بازدارندگي در دوره وزارت ايشان با تکيه بر بومي سازي و توليد داخل مانند:  توليد موتور توربو جت ،  ساخت باتري هاي ليتيومي، تانک بومي کرار ، سامانه هاي مختلف راداري و.... از موفقيت هاي اين وزير بي حاشيه و عملگرا  بوده که بارها در بيانات و مراسم بازديد از سوي دکتر روحاني به عنوان نقطه قوت در حوزه نظامي طرح شده است .

 علاوه بر اين اصلاحات ساختاري ، چابک سازي و توسعه سطح همکاري با شبکه دانشگاهي و تحقيقات هدفمند از ديگر دستاوردهاي مديريتي در دوره يازدهم رياست جمهوري و در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مي باشد.

با اين حال بر اساس انچه در فضاي مجازي مطرح شده و اظهار نظر اخير دکتر دهقان  نشان مي دهد که احتمال به کار گماردن شخص جديدي در اين پست وجود دارد .

 در فضاي مجازي به رغم بيشترين حضور دکتر روحاني در مراسمات و رونمايي ازدستاوردهاي اين وزارتخانه دلايلي که تاکنون براي تغيير وزير مطرح شده عبارتند از: تاکيد شخص رييس جمهور بر تغییر در وزارت دفاع، ادامه تغييرات انجام شده در ستاد مشترک  و تسري ان  دروزارت دفاع ، عدم تمايل سردار دهقان  به ادامه همراهي در دولت بعدي و...

اما  برخي شايعات حاکي از ان دارد که دليل به کار نگرفتن  دکتر دهقان به رغم سوابق مديريتي طولاني  نه مباحثي چون خواست رئیس جمهور بر تغییر در راس وزارتخانه و از اين دست موارد است که نتيجه  نامه  نگاري چهار وزير براي درک بهتر شرايط رکودي و نااراحتی برخی موثرین اقتصادی دولت بوده است .  

گمانه زني ها از سوي رسانه هاي نزديک به دولت بر جانشيني سرتيپ امير حاتمي به جاي دکتر دهقان دارد . وي اگر چه مانند دکتر دهقان که تجربه مديريت در سطوح مختلف  در چند سال اخير را ندارد اما  در سه سال اخير جانشين و قائم مقام دکتر دهقان بوده و شخصي اخلاق مدار است. با اين حال بايد تا لحظه اعلام اسامي  براي اعضا کابينه منتظر  ماند و ديد .

دهقان که سابقه موفق و روشن او در بنیاد شهید، فرماندهی نیروی هوایی سپاه و مدیریت موثر در دوران دفاع مقدس از وی چهره ای عملگرا و عملگرا ساخته قطعا تداوم حضورش میتواند مسیر شتابان تقویت بنیه دفاعی و ارتقا کارآمدی در این بخش راهبردی را در پی داشته باشد و اگر تصمیم رئیس جمهور بر عدم حضور وی باشد باید منتظر ماند که آیا او به دانشگاه بر میگردد یا در مسند راهبردی دیگری تکیه خواهد زد.



نظرات بینندگان