arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

ایندیپندنت: حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف نشانه شکست تلاش آمریکا در منزوی کردن ایران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ایندیپندنت با اشاره به حضور تعداد قابل توجه مقامات خارجی در مراسم تحلیف حسن روحانی نوشت: حضور مقامات بلند پایه بسیاری از کشورها در تهران، نشان‌دهنده شکست تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای منزوی کردن ایران است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، برگزاری مراسم تحلیف (رئیس‌جمهور) در ایران همواره مراسمی باشکوه بوده است اما ناآرامی‌های کنونی در سیاست‌های خاورمیانه این انتظار را ایجاد کرد که مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، انعکاس چشمگیری داشته باشد.

دشمنان ایران، یعنی عربستان سعودی و دولت دونالد ترامپ در آمریکا خواستار آن شده‌اند که ایران بار دیگر منزوی شود. آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال و رئیس‌جمهور ترامپ نیز تهدید کرده است که به توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و قدرت‌های بین‌المللی که با برگزاری سال‌ها گفت‌وگوی دشوار به دست آمد، پایان می‌دهد. تندروهای حاضر در تیم ترامپ از تحریک به تغییر نظام در تهران نیز سخن گفته‌اند.

نمایندگان 100 کشور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران در تهران حضور داشتند. افرادی همانند رابرت موگابه (رئیس‌جمهور زیمباوه) و کیم جونک نام، رئیس مجمع عالی خلق کره شمالی ممکن است از سوی واشنگتن و ریاض نادیده گرفته شوند، اما حضور مقامات بلندپایه از بیش‌تر کشورهای غربی از جمله آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیرانی از روسیه، چین و هند نشانه‌ای واضح از این است که تلاش برای منزوی کردن ایران در حال حاضر با شکست مواجه شده  است.

ایندیپندنت در ادامه نوشت: روحانی در مراسم تحلیف خود به حضار هشدار داد که آمریکا در تلاش برای برهم زدن توافق هسته‌ای است. رئیس‌جمهور ایران گفت که تهاجم ترامپ ممکن است به لغو توافق هسته‌ای منجر شود. وی تصریح کرد: آنهایی که می‌خواهند توافق هسته‌ای را پاره کنند، باید بدانند که به حیات سیاسی خود پایان خواهند داد.

روحانی گفت:‌ نقض‌های مکرر آمریکا در ارتباط با تعهداتش و تحریم‌های جدیدی که علیه ایران اعمال کرده، تأثیری منفی بر افکار عمومی در اینجا داشته است و این اقدام سبب می‌شود توافق هسته‌ای در معرض خطر قرار گیرد. اما ایران نخستین طرفی نخواهد بود که از توافق هسته‌ای کنار می‌رود، ولی درباره نقض‌های آمریکا ساکت نمی‌ماند.

رئیس‌جمهور ایران پیش‌تر در دیدار با موگرینی، از حضور نماینده عالی اتحادیه اروپا قدردانی کرد و گفت که این اقدام نشان می‌دهد بسیاری از کشورهای غربی با وجود فشارهای آمریکا، آماده برقراری ارتباط با کشورش هستند. هم‌چنین گزارش شده است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در این نشست گفته است: آقای ترامپ در تلاش برای از بین بردن توافق هسته‌ای به دست ایران است و اروپا باید در این‌باره هوشیار باشد.

تهران از وجود حضار نهایت بهره‌برداری را کرد؛ نام تمام کشورهای حاضر از افغانستان گرفته تا زیمبابوه در مراسم در پارلمان خوانده شد. این در حالی است که برخی از این کشورها مشتاق بودند از این فرصت برای تأکید بر دستورالعمل‌های خود استفاده کنند. قطر که در یک رویارویی تلخ با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی قرار دارد، هیاتی را به نمایندگی از تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به ایران اعزام کرد. روسیه کشور دیگری که در معرض تحریم‌های جدید و سخت‌گیرانه آمریکا قرار گرفته است، اعلام کرد در پی برگزاری مراسم تحلیف، دمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر و افسران بلندپایه نظامی با وزیرانی از ایران و ترکیه درباره سوریه نشستی مهم برگزار خواهند کرد.

این سه کشور تضمین کنندگان اجرای آتش بس‌ در جنگ سوریه هستند. مقامات ایرانی اعلام کردند که یکی از موضوعات کلیدی مورد بحث، در اختیار گرفتن استان ادلب سوریه، یکی از مناطقی که در حال حاضر آتش بس در آن برقرار است به دست جهادگران افراطی تحریرالشام و جبهه النصره، وابسته به القاعده (که هم اکنون خو را جبهه فتح الشام می‌نامد) در این نشست خواهد بود.

آمریکا پیش از این درباره پیامدهای شدید افتادن ادلب به دست گروه‌های وابسته به القاعده هشدار داده است، اما آمریکایی‌ها به شکل قابل توجهی حمایت از شورشیان تحت پشتیبانی خود را کاهش داده‌اند و هر گونه باز پس‌گیری این مناطق از سوی اسد و هم پیمانانش، روسیه و ایران صورت خواهد گرفت.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، هیات‌های زیادی در این مراسم حاضر بودند که در پی کاهش تحریم‌ها در تلاش برای بهره‌مند شدن از فرصت‌های تجاری در بازار ایران هستند. لرد لامونت، فعال دیرینه برای بهبود روابط با تهران که هم اکنون نماینده تجاری انگلیس در ایران است، به همراه ریچارد بیکن، معاون گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در این مراسم حضور داشت.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا قراردادی هشت میلیارد دلاری برای فروش 80 فروند هواپیما به شرکت ایران ایر و 30 فروند هواپیمای دیگر به یک شرکت هواپیمایی دیگر به نام آسمان ایرلاینز امضا کرده و این در حالی است که رقیب اروپایی آن یعنی ایرباس، توافقی با ایران برای تأمین 100 فروند هواپیمای دیگر به ایران امضا کرده است. شرکت توتال فرانسه نیز قراردادی دو میلیارد دلاری برای توسعه یک میدان گازی در ایران منعقد کرده است و هم‌چنین شرکت جنرال الکتریک انگلیس در حال بررسی یک سری گزینه‌های سودآور تجاری در ایران است.

 اما سایه دونالد ترامپ همچنان سنگینی می‌کند، زیرا ایران در تلاش برای گشایش دروازه‌های خود برای تجارت است. دولت آمریکا بر اساس تعهداتش در توافق هسته‌ای،‌ باید هر 90 روز تأیید کند که تهران در حال پایبندی به توافق هسته‌ای است.

ترامپ که در کارزار انتخاباتی خود وعده داد توافق هسته‌ای را برهم خواهد زد، با اکراه و پس از آن که وزارت امور خارجه این کشور هیچ نقضی (از سوی ایران) پیدا نکرد، پایبندی ایران به توافق را تأیید کرد اما ترامپ، خود از این موضوع شکایت کرد که ایرانی‌ها به روح توافق پایبند نیستند با این حال توضیح نداد این جمله در واقع به چه معناست. وی علاوه‌ بر این اعلام کرده است که دولتش در حال بررسی جامع سیاست‌هایش در قبال ایران است.

این روند هم‌چنان ادامه دارد و این در حالی است که دولت آمریکا بار دیگر مجبور شد هفته گذشته برای بار دوم تایید کند که ایران به تعهداتش پایبند است.

ترامپ در عین حال، در یک مصاحبه گفت:‌ اگر دست من بود، همان 180 روز پیش اعلام می‌کردم آنها به توافق هسته‌ای پایبند نیستند. او در پاسخ به سوالی در این‌باره که آیا او انتظار دارد دفعه بعد ایران به توافق هسته‌ای پایبند نباشد، گفت:‌ «بله. شخصاً این کار را می‌کنم.»

در هر صورت، از نظر تئوری توافق هسته‌ای همچنان به قوت خود باقی‌ است. حتی اگر آمریکا از آن کنار بکشد، پنج امضا کننده دیگر توافق هسته‌ای یعنی روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس همگی می‌گویند به توافق هسته‌ای پایبند باقی خواهند ماند. اما شرکت‌ها و نهادهای مالی هنوز نسبت به قرار گرفتن در معرض تحریم‌ها و مجازات‌های مالی آمریکا نگران هستند.

ایندیپندنت در پایان یادآور شد: با این حال، حضور محکم مقامات برجسته در مراسم تحلیف روحانی به این معنا نیست که تلاش‌های دونالد ترامپ برای منزوی کردن ایران به پایان رسیده است.
نظرات بینندگان