پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سازمان فناوری اطلاعات در جریان اختلال سراسری سرویس کارت هوشمند ملی دفاتر پیشخوان را بابت کمکاری و عدم پیشبینی زیرساخت متناسب با نیازشان مقصر دانست؛ دفاتر پیشخوان میگویند بعد از انتشار خبر درخواستشان اجابت و مشکل رفع شده است.
به گزارش انتخاب به نقل از فارس، در پی انتشار خبری با عنوان «اختلال سراسری سرویس کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان دولت»، سازمان فناوری اطلاعات توضیحاتی را درباره این خبر ارائه کرده است.
در توضیحات سازمان فناوری اطلاعات آمده: «بدون شک سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان نهاد مسئول برای توسعه و ترویج خدمات الکترونیکی و دولت الکترونیکی تاکنون تمام همت خود را برای فراهم آوردن زیرساختهای مناسب در جهت ارائه سرویسهای برخط از سوی دستگاهها و نهادهای مختلف به کار بسته و در همین راستا بارها از دستگاهها و نهادهای مختلف خواسته تا نیاز خود را بر اساس سرویسهایی که به مردم ارائه میدهند، اعلام و طی مراحل قانونی برای تأمین آن را در دستور کار خود قرار دهند که در همین راستا نیز برخی بخشها نظیر سازمان هدفمندی یارانهها و سازمان سنجش و بسیاری دیگر از دستگاهها اقدامهای لازم را عملیاتی و با تأمین زیرساختهای موردنیاز خود، سرویس بدون مشکلی را به مخاطبان خود ارائه کردهاند.
اما متأسفانه برخی از مدیران مجموعه دفاتر پیشخوان سراسر کشور علیرغم پیگیریهای به عمل آمده از سوی، مسئولان و کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات ایران، به بهانه این که زیرساختهای موجود کفایت سرویسدهی ایشان را میکند، از طی مراحل قانونی در این حوزه خودداری کردند و امروز که تعداد مراجعات این دفاتر افزایش یافته و زیرساختهای ناکافی آنها پاسخگو تعداد تقاضاها نیست و به منظور یافتن مقصر در جهت کمکاری خود نه به صورت علنی که در قالب یک مقام آگاه اقدام به فرافکنی کردند.
با توجه به توسعه دولت الکترونیکی و خدمات الکترونیکی، در همین جا یک بار دیگر از همه مسئولان بخشهای مختلف کشور تقاضا میکنیم تا پیش از بحرانی شدن و کمکاری در سرویسدهی به مردم، اقدام به تأمین زیرساختهای موردنیاز خود کنند و سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز، در چهارچوب وظایف قانونی خود همکاری لازم را در تأمین زیرساختها انجام خواهد داد.»
پس از این توضیحات، فارس برای روشن شدن موضوع، جریان اختلال در سرویس کارت هوشمند ملی و توضیحات سازمان فناوری اطلاعات درباره مقصر بودن دفاتر پیشخوان را از کانون دفاتر پیشخوان دولت پیگیری کرد.
علی فلاح حقیقی رئیس کانون دفاتر پیشخوان دولت در گفتوگویی اظهار داشت: سرویس کارت هوشمند به دلیل محدودیت پهنای باند از حدود 3 روز پیش تاکنون دارای اختلال بود که این اختلال باعث نارضایتی مردم شده بود و سازمان ثبت احوال نیز دفاتر پیشخوان را بابت این اختلال مقصر میدانست.
وی گفت: دفاتر پیشخوان تقاضای 100 مگ پهنای باند شناور از سازمان فناوری اطلاعات ایران داشتند که در چند روز اخیر رایزنیهای ما با سازمان فناوری اطلاعات برای در اختیار گرفتن پهنای باند بیشتر به منظور رفع اختلال سرویس به نتیجه نرسید که پس از انتشار خبر اختلال ظرفیت مورد تقاضا از سوی سازمان فناوری اطلاعات تخصیص یافت و هم اکنون با رفع اختلال سرویس کارت هوشمند ملی به متقاضیان ارائه میشود.