arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

سونامي جيب بري در خطوط بي آر تي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«مهدي» يكي از ماموران خطوط بي آر تي بر اين باور است كه در برخي از ساعات روز حجم بالايي از مردم از اين وسيله حمل و نقل عمومي استفاده مي كنند و همين موضوع عاملي مي شود براي تسهيل در امر «جيب بري».
ازدحام بي پايان مردم در خطوط بي آرتي و برخورد آن ها با يكديگر صحنه اي است تكراري كه مي توان به راحتي آن را هر صبح و عصر در گوشه گوشه شهر مشاهده كرد.
اما نكته اينجاست كه موضوع تنها به صورت هاي چسبيده به در اتوبوس، نفس هاي تنگ شده مردم و نهايتا درگيري هاي لفظي ايجاد شده بين مردم خلاصه نمي شود چرا كه اين فضاي پر تداخل بستري است مناسب براي ارتكاب جرم كه شايد كوچك ترين آن را بتوان جيب بري ناميد. اگر روزگاري بازار و محل هاي خريد مأمني مناسب براي جيب بر ها به حساب مي آمدند اما اين روز ها رد جيب  بر ها را مي توان به راحتي در خطوط بي آرتي زد و وجود آن ها را با فريادهايي لمس كرد كه حكايت از خالي شدن جيب يكي از مسافران دارد.
خبرهايي همچون؛ زن جيب بر كه طعمه هاي خود را بين مسافران اتوبوس هاي BRT انتخاب مي  كرد دستگير شد، زن ميانسالي كه به خاطر شلوغي اتوبوس هاي تندرو از مسافران زن دزدي مي كرد به دام پليس افتاد، شاه دزد ترمينال غرب با سابقه 502 فقره سرقت، دستگير شد و... هر از چند گاهي از سوي پليس آگاهي به گوش مي رسد كه هر كدام حكايت از برخورد نيروي انتظامي با اين دست از سارقان دارد اما سؤال اساسي اينجاست كه چرا با وجود اين برخورد ها همچنان دزدان بي آرتي غوغا مي كنند و هر روز شكايتي جديد در اين زمينه به مراكز انتظامي ارائه مي شود؟ آيا مي توان اين برخورد ها را اقداماتي مقطعي ناميد؟
در همين رابطه يكي از شهروندان در گفتگو با فارس مي گويد: سال هاي قبل ما شاهد حضور گشت هاي نيروي انتظامي در سطح شهر بوديم اما متاسفانه اين حضور كمرنگ شده و خلاء هايي را به وجود آورده كه زمينه ساز جرم است.
وي ادامه مي دهد: متاسفانه خطوط بي آرتي مقصد مجرمان كوچك شده. آن ها از ازدحام مردم استفاده مي كنند و اقدام به جيب زني مي كنند. خوشبختانه اين موضوع تاكنون براي من به وجود نيامده اما زماني كه از بي آرتي استفاده مي كنم هميشه اين دلهره را با خود دارم كه نكند در بين تكان هاي اتوبوس و فشارهاي جمعيت مورد دستبرد قرار بگيرم.
يكي ديگر از مسافران دائمي بي آرتي بر اين باور است كه وقتي خدمات مناسب نباشد مردم براي رسيدن به كارهاي خود مجبورند به هر شكل ممكن خود را به اتوبوس برسانند و با فشار وارد آن شوند.
اين زن ميانسال ادامه مي دهد: اين فشردگي جمعيت باعث مي شود تا جيب قاپان به خود جسارت دهند و به راحتي اقدام به دزدي كنند. اين موضوع براي يك وسيله حمل و نقل عمومي بسيار نامطلوب است و به هيچ عنوان نمي توان آن را پذيرفت. يكي از دوستان من با اين مشكل رو به رو شد و حقوق يك ماهش مورد دستبرد قرار گرفت. كساني كه از بي آر تي استفاده مي كنند عموما از طبقه متوسط رو به پايين جامعه هستند و براي هر هزار توماني شان برنامه اي خاص دارند. به نظر من بايد هم مردم خودشان حواسشان را بيشتر جمع كنند و هم پليس با استفاده از ماموران زبده خود اين سارقان را شناسايي و بازداشت كند.
بريده شدن كيف بانوان توسط تيغ كا تر و خالي كردن آن بخش ديگري از موج كيف قاپي در سيستم حمل و نقل درون شهري محسوب مي شود كه تهديدات خاصي را با خود به همراه دارد به نحوي كه مي توان آن را در زمره جرايم خشن قلمداد كرد. اما نكته جالب توجه در زمينه دزدي از قسمت زنانه اتوبوس دزدان زن نمايي است كه با تغيير ظاهر اقدام به انجام اعمال مجرمانه خود مي كنند تا اين سوال پديد آيد كه تا چه ميزان بايد شاهد زير پا گذاشتن اخلاق از سوي مجرماني بود كه هيچ گونه تعهد اخلاقي ندارند و با تغيير ظاهر، وارد جمع زنان مي شوند.
نظرات بینندگان