arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۱۸۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

واشنگتن پست: کره شمالی به ابرقدرت هسته‌ای بدل شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واشنگتن پست نوشت: مسئولان اطلاعاتی آمریکا در گزارشی محرمانه اعلام کرده اند که کره شمالی موفق شده است نمونه مینیاتوری (بسیار ریز) یک فروند کلاهک هسته ای را تولید کند که می تواند بر روی موشکهایی که این کشور ساخته است جاسازی شود و با این اقدام از آستانه ای کلیدی که از یک کشور قدرت هسته ای می سازد، با موفقیت عبور کرده و تبدیل به یک قدرت هسته ای تمام عیار شده است.

به گزارش انتخاب، تارنمای آمریکایی دیروز (سه شنبه) در گزارشی در این باره به قلم ' جابی واریک' و 'آلن ناکاشیما' افزود: ماه گذشته هم ' آژانس اطلاعات دفاعی ' آمریکا در گزارشی دیگر اعلام کرده بود که کره شمالی هم اکنون 60 سلاح هسته ای در زرادخانه های هسته ایش دارد. اکنون با برآورد اخیر آمار داشته های اتمی 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی قدری متفاوت خواهد بود. بعضی از متخصصان مستقل معتقدند که در اعلام این آمار اغراق گویی شده است.

با این یافته اطلاعاتی به نظر می رسد که خطر جدیتر شده است و تمام پیش بینی های قبلی در این زمینه باطل می شود.

مقامات آمریکایی ماه گذشته اعلام کردند که پیونگ یانگ در توانمندی هسته ای حتی از این هم فراتر رفته و یک فروند موشک بالستیک بین قاره ای تولید کرده است که قادر است داخل خاک امریکا را هم هدف قرار دهد.

در همین ارتباط ' ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اظهار نظر کرد که کره شمالی اگر همچنان به تهدیدهایش ادامه دهد با یک پاسخ کوبنده روبرو خواهد شد.

ترامپ صراحتا اعلام کرد ' آنها با یک آتش و خشم و یک قدرت محض روبرو خواهند شد؛ قدرتی که جهان تا به حال هرگز نظیر آن را ندیده است '.


کره شمالی بابت برنامه هسته ای و موشکیش از جانب سازمان ملل مجددا تحت تحریم قرار گرفته است. این کشورروز سه شنبه دور جدید تحریمهای سازمان ملل را 'تلاشی برای خفه کردن یک ملت' خواند و هشدار داد که با یک عمل فیزیکی بی رحمانه با بسیج همه قوت یک ملت به آن پاسخ خواهد داد.

یک دهه از اولین انفجار هسته ای کره شمالی می گذرد و تا پیش از این همه متخصصان امر تصور می کردند که این کشور هنوز باید سالیان دراز کار کند تا بتواند یک کلاهک متراکم را طراحی کند که قادر باشد بر روی موشکی که تا دوردستها را هم هدف قرار می دهد جاسازی شود.

اما این ارزیابی های جدید که تماما در سندی به تاریخ 28 ژوییه (5 مرداد) گردآوری شده است همه پیش بینی های قبلی را باطل می کند و اشعار می دارد که پیونگ یانگ به این نقطه عطف مهم رسیده است.

در سندی که نسخه ای از آن به دست ' واشنگتن پست' رسیده، عنوان می شود که ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که کره شمالی یک سلاح هسته ای تولید کرد ه است که می تواند بر روی موشکهای بالستیک نصب شود از جمله موشک بالستیک بین قاره ای.

هنوز معلوم نیست آیا رژیم انزواطلب کره شمالی نمونه مینیاتوری این سلاح هسته ای را با موفقیت آزمایش کرده است یا نه . کره شمالی پارسال رسما اعلام کرد که این کار را کرده است.

در همین هفته وزارت دفاع ژاپن هم اعلام کرد که شواهدی در دست دارد که ثابت می کند کره شمالی نمونه مینیاتوری چنین سلاحی را تولید کرده است.

رهبر کره شمالی دارد رفته رفته به زرادخانه هسته ایش متکی می شود. ولع این دیکتاتور به مبارزه طلبی و انجام آزمایشهای موشکی سرزنش همه را برانگیخته، حتی چین که نزدیک ترین متحد پیونگ یانگ است.

چین و روسیه هم همراه با سایر اعضای دائم شورای امنیت کره شمالی را هدف تحریمهای دید قرا رداده اند. این تحریمها روز شنبه این هفته تصویب شد. یکی از این تحریمها ممنوعیت صادرات کره شمالی است که یک سوم درآمد سالانه 3 میلیارد دلاری این کشور را شامل می شود.

این پیشرفتهای هسته ای کره شمالی کار ترامپ را برای تصمیم گیری در مورد این کشور سخت تر کرده است. ترامپ قول داده است که هرگز اجازه نخواهد داد کره شمالی آمریکا را با سلاح هسته ای تهدید کند.

' هربرت مک مستر' مشاور امنیت ملی ترامپ هم روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری MSNBC تاکید کرد 'یک کره شمالی دارای سلاح هسته ای موشک بالستیک بین قاره ای از نگاه رئیس جمهوری ترامپ هرگز قابل تحمل نخواهد بود'.

مک مستر اضافه کرد 'ما باید همه گزینه ها را مرور کنیم که یکی از آنها گزینه نظامی است'.
مک مستر اما در عین حال این نکته را هم یادآور شد که دولت آمریکا هر کاری را که ممکن باشد برای تحت فشار قرار دادن کیم جونگ اون و همه اطرافیانش انجام خواهد داد تا متوسل به جنگ نشود از نمونه این کارها غیرهسته ای ساختن کره شمالی است که به نفع پیونگ یانگ هم هست.

مقامات آگاه عنوان می کنند که گزینه هایی که در دست بحث و بررسی است، فهرستی طویل از مذاکرات چند جانبه جدید برای مستقر ساختن سلاح های هسته ای میدان جنگ آمریکا در 'شبه جزیره کره' است.

دولت آمریکا تلاش می کند کره شمالی را به پای میز مذاکره بکشد اما پیونگ یانگ طفره می رود.

کره شمالی کشوری است مرموز و همه کارهایش را سری انجام می دهد. به همین دلیل برآورد دقیق موجودی زرادخانه هسته ای این کشور کار بسیار دشواری است.

این کشور از سال 2006 تاکنون پنج آزمایش هسته ای انجام داده است که اخرین مورد آن در 9 سپتامبر2016 اتفاق افتاد که طی آن 20 تا 30 کیلو تن ماده هسته ای منفجر شد. قدرت انفجار این بمب دو برابر قدرت انفجاری بمبی بود که در سال 1945 (توسط آمریکا) در 'هیروشیما'ی ژاپن منفجر شد.

اما به هر حال از همه این تفاسیر که بگذریم، کاری که دانشمندان هسته ای کره شمالی انجام داده اند و یک کلاهک اتمی تولید کرده اند که می تواند بر روی یک موشک جاسازی شود؛ در نوع خود از حیث فنی، انصافا یک شاهکار است. شاهکاری که هنوز هم فراتر از قد و قواره کشوری مانند کره شمالی است.

رسانه دولتی کره شمالی پارسال یک جسم کروی را به نمایش گذاشت که سخنگوی دولت آن را نمونه مینیاتوری یک کلاهک هسته ای معرفی کرد، اما معلوم نیست آیا واقعا این جسم کروی یک بمب واقعی بوده است یا نه .

کره شمالی انفجار هسته ای سپتامبر (شهریور) پارسال خود را یک آزمایش موفق کلاهکی کوچک که برای نصب شدن بر روی موشک طراحی شده است خواند. البته بسیاری از متخصصان درباره صحت این مدعا شک کردند.

کیم بارها اعلام کرده است که در نظر دارد برای تضمین بقای رژیمش ناوگانی از موشکهای بالستیک بین قاره ای را به صف کند. رژیم کیم ماه گذشته (ژوییه/تیر) اولین گام را در راه اعتلای این هدف برداشت و اولین موشک با برد بین قاره ای خود را آزمایش کرد. اما این موشک در راه بازگشت به سطح زمین در فضا آتش گرفت و از هم متلاشی شد. این تجربه ناموفق کره شمالی بیانگر این بود که مهندسان کره شمالی هنوز قادر به ساخت یک وسیله رفت و برگشتی نیست که بتواند کلاهکی را سالم با خود حمل کند و به بالای جو برساند.اما ارشناسان امرکیایی معتقدند که تمام این موانع فنی کار تا اواخر سال آینده می تواند مرتفع شود.

بسیاری از کارشناسان امر معتقدند که بحران هسته ای کره شمالی در آغاز کار تصور می شد که تکرار بحران موشکی 'کوبا'ست، اما این بحران حالا به ' پروژه منهتن' (Manhattan Project) تغییر شکل داده است و همینطور تخته گاز و بی محابا دارد به پیش می رود.


اما بسیاری دیگر هم از متخصصان امر معقتدند که نباید در توان هسته ای کره شمالی اغراق کرد و بیش از حد از آن ترسید.

'زیگفرید هِکر'(Siegfried Hecker) سرپرست آزمایشگاه ملی 'لوس آلموس' آمریکا و از بازرسان سابق این کشور از تاسیسات هسته ای کره شمالی معتقد است که تعداد بمبهای اتمی کره شمالی از 20 تا 25 بمب تجاوز نمی کند.

هکر مخالف فشار آوردن بسیار بر رهبر کره شمالی است و باور دارد که اگر چنین فشاری در کار باشد، خطر تهدید او از اینکه هست هم بیشتر خواهد بود.

هکر تاکید می کند 'خطر بزرگتر این است که پای ما بلغزد و به درون یک جنگ هسته ای در شبه جزیره کره شمالی بیفتیم '.

باید توجه داشت که آمریکا در ادوار گذشته هم همواره برآوردهای اطلاعاتیش از تهدید هسته ای کره شمالی اغراق آمیز بوده است.

در اوائل دهه 2000 دولت 'جرج بوش' برآورد کرده بود که پیونگ یانگ در شرف ساختن یک فروند موشک بالستیک بین قاره ای است که می تواند قلب خاک آمریکا را هم نشانه بگیرد اما دهه ها گذشت و چنین اتفاقی نیفتاد.

اما اکنون با آزمایشهای مکرری که رژیم پیونگ یانگ در زمینه توانمندیهای هسته ایش انجام داده اشتباه است که تصور کنیم کره شمالی به مرحله انجام یک انفجار هسته ای نرسیده است.

' جفری لوییز' مدیر برنامه منع اشاعه هسته ای شرق آسیا در 'مرکز مطالعات جلوگیری از اشاعه سلاحهای کشتار جمعی' در واشنگتن می گوید 'در اوائل دهه 1960 هم در مورد توان هسته ای چین تردیدهایی وجود داشت. چرا باید فکر کنیم که ما باید در قبال رفتارهای کره شمالی متفاوت از برخوردی که با رهبرانی چون 'جوزف استالینِ' شوروی سابق و یا 'مائو تسه تونگِ' چین داشتیم، رفتار کنیم. کره شمالی آزمایش هایش را زیر زمینی انجام می دهد و مشکل ما هم همیشه این بوده است که نمی توانیم از ریز کامل وقایع و جزییات آن باخبر شویم'.

لوییز اشاره می کند 'بسیاری برای آنکه از بدیهیات فرار کنند، دائما بر طبل شک و تردید و کافی نبودن شواهد امر در مورد تهدید هسته ای کره شمالی می کوبند'.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان