arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

نماینده مجلس: کنکور حذف که نشده، فراگیرتر هم شده!/ آموزش «تست‌زنی»، ضعف نظام آموزشی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آموزش تست‌زنی ضعف نظام آموزشی است‌، گفت: متاسفانه قانون مربوط به حذف کنکور هم‌چنان مغفول مانده و اجرایی نشده و حتی کنکور فراگیرتر هم شده است.

به گزارش انتخاب، فرهاد فلاحتی درباره این‌که چرا ارزش‌یابی درمورد پیچیده شدن سوالات کنکور و جوابگو نبودن محتوای کتب درسی انجام نمی‌شود و هم‌چنان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان از مقاطع پایین‌تر درگیر مساله کنکور هستند؟ گفت: مساله کنکور غیر از دوره دبیرستان به مقاطع پایین‌تر هم منتقل شده و به جای این‌که دانش‌آموزان در مقطع پایانی دوره متوسطه یا دوره پیش دانشگاهی نسبت به آن نگرانی داشته باشند، این موضوع به مقطع ابتدایی یعنی کلاس پنجم آن هم با برگزاری آزمون‌های متعدد منتقل شده است.

وی افزود: در واقع آموزش و پرورش فرزندانی را پرورش می‌دهد که بیش‌تر در کنکور و تست‌زنی مهارت داشته باشند نه در آموختن، تحلیل و کسب مهارت، این نقطه ضعف و پاشنه آشیل مهمی برای نظام آموزشی ما است.

نماینده مردم قائنات در مجلس گفت: دلیل اصلی این مساله هم این است که قانون مصوب در این زمینه مغفول مانده که بر اساس آن در سال‌های پیش آموزش و پرورش،‌ وزارت علوم و سازمان سنجش موظف شده بودند تا نسبت به حذف کنکور در یک بازه زمانی مشخص اقدام کنند که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه کنکور فراگیر شده و غیر از کنکور سراسری کنکورهای متعدد دیگر از مدارس تیزهوشان، نمونه و شاهد تا مجموعه‌های فراوانی که در این زمینه به حق و ناحق کلاس برگزار کرده و در بسیاری از جاها جیب خانواده‌ها را خالی کرده یا دانش‌آموزان دچار استرس و اضطراب بیش‌تری می‌شوند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم‌چنین بیان کرد: در خیلی از جاها مدارس خالی از دانش‌آموزان متعددی می‌شوند با این توجیه که هدف این موسسات و مراکز ساختن فضای ذهنی مستعد برای تحلیل،‌ مهارت،‌ حرکت و جوشش است. در واقع این ضعف در نظام آموزشی ما متاسفانه وجود دارد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه راه برون رفتی را اتخاذ کرده‌اند که از سال‌ها قبل کنکور را ترک کرده و اگر امروز می‌بینیم برخی از جوانان و نوجوانان ما علاقه‌مند به این هستند که در مدارس خارج از کشور تحصیل کنند، علت آن عدم ورود آزمون است.

فلاحتی ادامه داد: ما باید خیلی قبل‌تر از این‌ها این قانون را اجرا می‌کردیم که متاسفانه انجام شده و در بدنه دولت و نظام سازمان سنجش هم به راحتی از کنار آن می‌گذرند و می‌گویند زیرساخت‌ها آماده نیست. نمی‌دانیم این زیرساخت‌ها طی چند سال باید آماده شود و چه کسانی مسوول آماده‌سازی آن هستند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: هنوز که هنوز است بحث تاثیر نمره دانش‌آموزان در کنکور جایگاه آن‌چنانی ندارد و حل همه این مسائل برمی‌گردد به این که مسوولان مربوطه برای حذف واقعی کنکور یک همت جهادی داشته باشند که با حذف آن از دوره متوسطه خود به خود کنکورهای قبلی هم تحت‌الشعاع قرار گرفته و حذف می‌شوند و تست‌زنی از صحنه رقابت‌ها کنار گذاشته می‌شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس، افزود: به نظر می‌رسد برای این مساله باید همت کنیم تا رقابت سالم و سازنده ایجاد شود و دانش‌آموزان در مسیر علائق خود، توانایی‌هایشان را نشان دهند و تست‌زنی بر سایر مهارت‌ها غلبه نداشته باشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: با توجه به این‌که قانون مصوب مجلس مغفول مانده، اگر دولت در جایی چالش می‌بیند، می‌تواند برای اصلاح قانون در این زمینه لایحه ارائه کند و قطعا مجلس هم همکاری لازم را با دولت در این زمینه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان