arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

سعید جلیلی از مذاكرات هسته‌ای حذف می‌شود؟

حضور كمرنگ دبیر شورای عالی امنیت ملی در مذاكرات هسته ای، شایعه كناررفتن او از روند تصمیمات در این زمینه را قوت بخشیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبر نوشت: حضور كمرنگ دبیر شورای عالی امنیت ملی در مذاكرات هسته ای، شایعه كناررفتن او از روند تصمیمات در این زمینه را قوت بخشیده است.

برخی منابع خبری نوشته اند در حالی كه غرب مدتی است گفت و گو ها را با تهران متوقف كرده است اما عملا این روزها شاهد تلاش های گسترده علی اكبر صالحی وزیر امور خارجه برای مذاكرات هسته ای و به خصوص پیگیری طرح گام به گام هستیم . علی رغم دیدار نیكلا پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه در هفته گذشته با سعید جلیلی كه همه انتظار به میان آمدن و مذاكره بر روی موضوع طرح «گام به گام» روسیه را داشتند این طرح نه در تهران بلكه قرار است در روسیه و توسط صالحی بررسی شود. لاوروف در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام كرده كه امیدوار است مذاكرات تهران با گروه 1+5 بر اساس طرح گام به گام روسیه بزودی سرآغاز گردد.

در همین حال علی اكبر صالحی هم كه به مسكو سفر كرد نیز از طرح مسكو به نیكی یاد كرده و گفت این راه حلی برای رفع اختلاف می تواند باشد. روسها كه طرح گام به گام خود را به وزیر امور خارجه كشورمان ارائه داده اند درخواست دارند كه این طرح از سوی ایران كاملاً به رسمیت شناخته شود و اكنون با پشتیبانی ایران از این طرح «گام به گام» روسی، آنها خود را برای آغاز مذاكرات با گروه 1+5 احتمالاً در یكی از شهر های روسیه آماده می كنند.

علی رغم آنكه گفته شد كه جزئیات طرح روسیه در سند نیكلاس پاتروشف با جلیلی به بحث و مذاكره گذارده شود اما خبرهای رسیده حاكی از این است كه در مذاكرات دو طرف در تهران بیشتر بر روی موضوع تحویل سیستم دفاع موشكی  s-300 كه قدرت انهدام موشك‌های كروز و سرنگون كردن هواپیماها از فاصله 150 كیلومتری را دارد و روسیه در سال 2007 به ایران اعلام كرده كه بدلیل موضوعات مربوط به تحریم ها نمی توانند این سیستم دفاعی را تحویل ایران دهد بوده است .

همچنین  صالحی بار دیگر با همتای روسی خود بر سر مسائل هسته ای و اعتماد سازی موضوعات بین المللی به صورت تلفنی گفت و گو كرده است كه همین موضوع نشان دهنده حذف آرام و تدریجی سعید جلیلی از پرونده هسته ای ایران و سپردن سكان هدایت این پرونده به دست وزیر امور خارجه است.
نظرات بینندگان