arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۰

کواکبیان: واردات مشروب ممنوع ولی عبورش نه!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بندهایی از لایحه امور گمرکی در جلسه علنی امروز مجلس بحث برانگیز شد که طی آن کواکبیان بر تعریف اسکله غیرمجاز اصرار و مصباحی​مقدم به ممنوعیت ورود مشروبات الکی تاکید کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر ، مصطفی کواکبیان در مورد چند بند از این لایحه قصد تذکر داشت و آنقدر به بیان تذکرش اصرار کرد که محمدحسین فرهنگی منشی هیات رئیسه این اصرار را به «تظاهرات وی در مجلس» تشبیه کرد و باهنر هم پس از آنکه به قول خودش «طاقت کواکبیان طاق شد»، به او فرصت تذکر داد.

نماینده سمنان با بیان اینکه طی یادداشتی به محبی​نیا یادآور شده است که در قالب قانون امور گمرکی باید اسکله​های غیرمجاز تعریف شوند، گفت: چرا اسکله غیرمجاز را تعریف نمی کنید تا جلوی قاچاق گرفته شود؟ چطور در قالب این قانون درباره حمل کالسکه بچه و روزنامه و مجله خارجی و عبورش از معابر گمرکی کشور قانون تصویب کردید، اما برای اسکله​های غیرمجاز نه؟

باهنر در پاسخ به وی گفت که یادداشت او را که با خودکار نارنجی نوشته شده است را دیده و افزود: اسکله​های غیرمجاز، اسکله​هایی هستند که از مقامات مسئول مجوز نگرفته باشند. تعریف دیگری نمی توان برای اسکله​های غیرمجاز ارائه داد. مگر گفتار غیرمجاز یا رفتار غیرمجاز تعریف مشخصی دارد؟ البته از دقت شما تشکر می کنیم.

بند دیگری از لایحه امور گمرکی به تایید فهرست کالاهای ممنوعه از سوی شورای امنیت اشاره داشت که غلامرضا مصباحی​مقدم نماینده تهران در تذکری گفت: در شرع اسلام، اسامی کالاهای ممنوعه آمده است و عدم ورود آنها نیازی به تایید مرجعی ندارد.

باهنر که تذکر وی را وارد می​دانست از نماینده دولت توضیح خواست و او گفت: برای واردات کالا به کشور ممنوعیت شرعی لحاظ می​شود اما برای ترانزیت از ایران و عبور کالاها از خاک کشور ما لازم است که دولت و شورای امنیت تصمیم بگیرند.

با این حال مصباحی مقدم تاکید داشت که مشروب به هیچ عنوانی نباید وارد ایران شود ولی نماینده دولت گفت که وقتی کانتینل​هایی مهر و موم شده باشد و ما هم روی آن مهر دیگری بزنیم که در هیچ کجای خاک کشور ما شکسته نشود، ایرادی ندارد. چرا که هم کنترل می​شود که چنین کالایی از کانتینر​ها به کشور وارد نشود و هم اینکه ایران عضو کنوانسیون​های بین​المللی ترانزیتی است و نمی​توان مانع از عبور این کالاها از خاک کشور شد.
نظرات بینندگان