arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

ولایتی: دربازه افزایش شهریه سوء‌تفاهم شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سئوال ایسنا در خصوص میزان افزایش کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد همزمان با افزایش شهریه‌های این دانشگاه گفت: در خصوص افزایش شهریه دانشگاه‌ آزاد سوء تفاهم به وجود آمده است و به میزانی که شایعه شده است شهریه‌ها افزایش پیدا نکرده و افزایش شهریه فقط در حد ۱۰ درصد است که متناسب با هزینه‌های این دانشگاه ایجاد شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در پی ابلاغ بخشنامه شهریه دانشگاه آزاد، اعتراضاتی از سوی دانشجویان علوم پزشکی به این افزایش شهریه‌ها صورت گرفت و در فضای مجازی با ایجاد هشتکی به عنوان #نه_به_افزایش_شهریه‌های_دانشگاه_آزاد این اعتراضات ادامه پیدا کرد. خبرگزاری دانشجویان ایران نیز به دنبال پیگیری مطالبات دانشجویان در قالب گزارشی با عنوان " صدای ما را به گوش‌های شنوا برسانید " اعتراضات شهریه‌ای دانشجویان را پیگیری و منعکس کرد، اما در این بین پاسخی از مسئولان مربوطه دریافت نکرد، تا اینکه امروز دکتر علی اکبر ولایتی رییس هیات امنای این دانشگاه در مراسم تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اعتراضات مربوط به افزایش غیر متعارف شهریه‌ها را اغراق آمیز خواند و آن را سوء تفاهم عنوان کرد.

دکتر علی اکبر ولایتی در مراسم تکریم و معارفه رییس واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: رشته‌های علوم پزشکی بدون تردید از مهمترین رشته‌های دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد است و رغبت داوطلبان کنکور بیشتر به انتخاب رشته‌های علوم پزشکی است که یک علت عمده این موضوع نیاز کشور به خدمات در این رشته است.

وی ادامه داد: در هر جامعه‌ای ارتقاء سلامت مبتنی بر نسبت بین تعداد پزشک و رشته‌های مختلف پزشکی و جمعیت است و ما در طی سال‌های گذشته به واسطه افزایش کمی دانشگاه‌های علوم پزشکی به این استانداردها نزدیک شده‌ایم اما همچنان با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به این که در بین روسای دانشگاه‌ها رغبت زیادی به تاسیس رشته‌های علوم پزشکی وجود دارد، گفت: البته انجام این کار هزینه‌بر است و در حال حاضر از جمله کارهایی که دانشگاه آزاد در این زمینه انجام داده، تاسیس بیمارستان فرهیختگان است و همچنین انعقاد قرادادی با دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همکاری با این دانشگاه در بیمارستان کازرون از دیگر فعالیت‌های دانشگاه آزاد در این زمینه است.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار در باره میزان افزایش کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد همزمان با افزایش شهریه‌های این دانشگاه گفت: در خصوص افزایش شهریه دانشگاه‌های آزاد سوء تفاهم به وجود آمده است و به میزانی که شایعه شده است شهریه‌ها افزایش پیدا نکرده و افزایش شهریه فقط در حد ۱۰ درصد است که متناسب با هزینه‌های این دانشگاه ایجاد شده است.

وی ادامه داد:‌ به دانشجویان اطمینان می‌دهیم که این شایعات غیر قابل قبول، درست نیست و این طور نیست که دانشگاه آزاد هزینه‌های تاسیس امکانات برای علوم پایه و علوم پزشکی را از طریق شهریه تامین کند.

ولایتی افزود: تاسیس هر بیمارستان ۱ تا ۲ میلیارد هزینه دارد و این هزینه‌ها از طریق ‌قراردادهایی که با برخی سازمان‌ها از جمله سازمان تامین اجتماعی منعقد می‌شود، تامین خواهد شد.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در خصوص جابه جایی‌های صورت گرفته در این دانشگاه اظهار کرد: بنای ما این است که درسمت‌ها از اساتید و استادان دانشگاه آزاد استفاده کنیم به طور مثال دکتر رهبر همانطور که در دانشگاه کرمان از مسئولان خود دانشگاه را به این سمت برگزیدند در دانشگاه خراسان نیز همین کار را انجام دادند و جانشین رییس سابق این دانشگاه از بدنه دانشگاه آزاد است.

وی افزود: تاکید این جانب و رییس دانشگاه آزاد این است که تا جایی که میسر است از اساتید خود دانشگاه برای مسئولیت‌ها انتخاب کنیم.

دکتر ولایتی در خصوص تغییر نام دانشگاه آزاد واحد نجف آباد به نام شهید حججی گفت: نام شهید حججی زینت بخش دانشگاه نجف آباد شده است و وقتی افرادی مثل ایشان در کشور حضور دارند و شهادت وی به دست عناصر ضاله وهابیت اتفاق افتاده است از سویی موجب تاثر مردم و کشور است واز سوی دیگر افتخار ما است که مردم ما حاضرند به خاطر افتخار کشور و در راه سرورشان امام حسین (ع) گام بردارند و کاری که در دانشگاه واحد نجف آباد شد کار کوچکی در حد بضاعت ماست.

سید حسن خمینی هنوز عضو هیات امنای دانشگاه آزاد است

ولایتی در ادامه در خصوص حضور سید حسن خمینی در هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: وی هنوز عضو هیات امنای دانشگاه آزاد است و تا هر موقع که مایل باشند می توانند در جلسات شرکت کنند و اگر تا کنون در جلسات هیات امنا حاضر نشدن حتما مشغولیت‌هایی داشتند که نتوانستند حضور بیابند.

ولایتی در خصوص تعاملات بین‌المللی دانشگاه آزاد اظهار کرد: تلاش می کنیم دانشگاه آزاد را در سطح بین‌المللی توسعه دهیم و در حال حاضر دانشگاه آزاد توانایی تربیت کادر متخصص را دارد و آمادگی داریم که در کشورهای مختلف فعالیت کنیم.در این راستا فعلا دانشگاه آزاد در پنج شهر کربلا، نجف، بغداد، بصره و اربیل در حال تاسیس واحد است و درخواست خود را به وزارت علوم عراق ارائه داده‌ایم.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از این پس از انجام کارهای پراکنده در کشورهای نامعلوم که قبلا توسط دانشگاه آزاد انجام می‌شد و بازدهی نداشت خودداری می‌کنیم و تعاملات خود را با کشورهای همسایه که مشترکات زیادی با هم داریم افزایش خواهیم داد،در خصوص واحد آکسفورد اعلام کرد:‌ این واحد تقریبا تعطیل شده است.

درخصوص ارقام افزایش شهریه رشته‌های پزشکی اغراق شده است

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در ادامه اظهار کرد: دانشگاه آزاد این روزها محل تحول و کارهای مثبت در راستای پیشرفت است و طبیعی است این دانشگاه با این وسعت نیاز به بررسی و تلاش در راستای ارتقای کیفی دارد.

وی ادامه داد: هدف دانشگاه آزاد این است که در همه جای ایران جوانان به تحصیلات عالیه دسترسی داشته باشند و این موضوع در حد امکان در اختیار همه قرار بگیرد.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ممکن است گاهی به نظر بیایید توسعه کمی بیش از حد ضرورت در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده ولی دلیل آن اقبال مردم و در دسترس قرار گرفتن امکانات دانشگاهی با حداقل هزینه بوده است. البته در این بین ممکن است گاهی توسعه کمی موجب غفلت از توسعه کیفی شود .

وی افزود: در هر نقطه ای که مردم در خواست کرده‌اند و امکانات خواستند دانشگاه آزاد از ایجاد رشته یا واحد دانشگاهی دریغ نکرده است اما ارتقای کیفی هم لازم است و هم زمان بر است.

دکتر ولایتی با اشاره به اینکه هر اندازه در حوزه علوم پزشکی فعالیت کنیم ، کفاف نیازمندی‌ها و در خواست‌های مردم را نمی‌دهد گفت: در این زمینه مدتی دکتر طباطبایی در راس فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی آزاد بودند و دکتر باقر لاریجانی نیز در مقاطعی کارهای ارزنده انجام دادند و امروز شاهد این هستیم که دکتر ابطحی به عنوان فردی فرهیخته در حوزه علوم پزشکی از سوی دکتر رهبر در این زمینه معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم سازماندهی مناسب و هماهنگی در دانشگاه ها صورت گیرد به طوریکه اموزش دانشجویان پزشکی در ایران در شهرهای مختلف تفاوت کیفی نداشته باشند.

دکتر ولایتی در ادامه با بیان اینکه مطمئنا دکتر سید علی ابطحی که از سال ۵۲ در خدمتتشان بودیم و جزو افراد پرکارو پر تلاش هستند ،ضمن جایگزینی بجای دکتر طباطبایی با شرح و بسط بیشتری در شرح وظایف ادامه کار خواهند داد، افزود: امیدواریم این انتخاب موجب انسجام و هماهنگی در نیازمندی های جامعه پزشکی و علوم پزشکی باشد و بیمارستان فرهیختگان هم که آغاز به‌کار کند می‌تواند به درمان و آموزش و پژوهش کمک کند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: نفس تاسیس دانشگاه آزاد و سرعت پیشرفت ان جزو افتخارات جمهوری اسلامی است.لذا توقع داریم دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد و دانشکده‌های زیرمجموعه آن حرف اول را در کشور بزنند و امیدواریم در این زمینه رقابت مشروعی با دیگر دانشگاه های کشور داشته باشیم.

به افرادی‌که باید از دانشگاه آزاد بروند اطلاع داده‌ایم

در ادامه این جلسه فرهاد رهبر نیز طی سخنانی اظهار کرد: مسئولان دانشگاه باید به سطح دانشگاه بروند تا مشکلات دانشجویان را بیشتر درک کنند.

وی با اشاره به اظهار نگرانی برخی مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد از ادامه کار در سمت خود گفت: به افرادی‌که قرار است ادامه کار ندهند اطلاع داده‌ایم بنابراین به افرادی‌که اطلاع نداده‌ایم محکم به کار خود ادامه دهند.

شهریه دانشجویان علوم پزشکی ۱۰ درصد افزایش می یابد

همچنین در این مراسم محسن نفر طی سخنانی در خصوص افزایش شهریه دانشگاه آزاد گفت: شهریه ثابت دانشجویان علوم پزشکی ورودی سال ۹۵ و قبل از آن به هیچ عنوان تغییری نمی‌کند و شهریه متغیر آنها تنها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: شهریه دانشجویان ورودی سال ۹۶ نیز به نسبت سال گذشته برای شهریه پایه و متغیر ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اظهار داشت: شهریه دانشجویان پزشکی واحدهای خودگردان این دانشگاه نیز نسبت به سال گذشته تنها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد در سطح استان تهران پراکنده هستند که با راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی استان تهران، می‌توانیم از این پراکندگی جلوگیری کنیم و امیدواریم این روند در دیگر استانهای کشور نیز اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، دکتر علی ابطحی، رئیس دانشگاه آزاد علوم پزشکی استان تهران نیز در سخنانی اظهار کرد: در دانشگاه آزاد و به خصوص در حوزه پزشکی این دانشگاه بازمهندسی شروع شده است و امیدواریم با حمایت های مسئولان این دانشگاه بتوانیم کمبود فضا برای تربیت دانشجویان علوم پزشکی را جبران کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر این دانشگاه ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی پزشکی دارد و زیربنای کل فضای آموزش پزشکی این دانشگاه ۲۳ هزار متر مربع است.

 در این مراسم از زحمات دکتر محمود طباطبایی تقدیر شد و ضمن تکریم وی دکتر علی ابطحی به عنوان رییس واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد معرفی شد.

نظرات بینندگان