arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

مرکل: جاسوسی‌های سازمان‌های ترک را اطلاع رسانی کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صدر اعظم آلمان ضمن انتقاد از دستگیری بسیاری اتباع آلمانی در ترکیه، از شهروندان ترک مقیم آلمان خواست فشارهای سازمان های ترک و جاسوسی های آن ها را تحمل نکرده و اطلاع دهند.

به گزارش انتخاب، به نقل از روزنامه "تاگس سایتونگ"، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان از اتباع ترکی که در آلمان زندگی می کنند درخواست کرد که فشارهایی که از طرف سازمان های ترکی به آن ها وارد می شود را تحمل نکرده و اطلاع دهند.

وی در این باره گفت: من می خواهم به آن هایی قوت قلب بدهم که احساس امنیت نمی کنند در این باره به مقامات مسئول اطلاع رسانی کنند. دولت آلمان با جاسوسی افرادی که در آلمان زندگی می کنند با اقدامات تنبیهی و یا اخراج مقابله می کند. دلیل این امر گزارش هایی است که بر اساس آن سازمان اطلاعات ترکیه از زمان کودتای نظامی نافرجام در این کشور طرفداران جنبش گولن را تحت کنترل خود درآورده است.

صدر اعظم آلمان همچنین به دستگیری بسیاری اتباع آلمانی در ترکیه از جمله دنیز یوسل، خبرنگار آلمانی انتقاد وارد کرده و این را بسیار ناراحت کننده خوانده و تاکید کرد که ما دقیقا به همین دلیل گفته ایم که نمی توانیم اجازه ادامه این گونه روابط را بدهیم. بنابراین گسترش اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا متوقف شده است.

مرکل هم زمان از توقف روابط با ترکیه هشدار داده و گفت: رئیس جمهور ترکیه جایگاه مهمی دارد.  وی با اشاره به اینکه تقریبا نیمی از ترک ها علیه طرح اصلاح قانون اساسی ترکیه رای داده اند گفت: اما ترکیه تنها از اردوغان تشکیل نشده است.

ترکیه همچنین روز گذشته با این ادعا که سرکرده کودتاچیان در آلمان اقامت دارد از برلین خواست وی را به ترکیه بازگرداند.

دولت ترکیه از دولت آلمان شفاف سازی در این باره که آیا "عادل اوکسوز"، که آنکارا وی را رهبر کودتاچیان می داند در این کشور اقامت دارد را خواستار شد.

"مولود چاووش اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با آناتولی ترکیه گفت که یک یادداشت دیپلماتیک مرتبط با این مسئله به برلین فرستاده شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در این یادداشت به گزارش رسانه های ترکیه ای استناد کرده که بر اساس آن اوکسوز باید در آلمان اقامت داشته و در ایالت بادن- وورتمبرگ درخواست پناهندگی کرده باشد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد که اگر این سردسته کودتاچیان در آلمان اقامت داشته باشد باید سریعا دستگیر شده و به ترکیه بازگردانده شود.

آناتولی با استناد به محافل دیپلماتیک در آنکارا و برلین گزارش داده است که این یادداشت وزیر امور خارجه ترکیه اواخر هفته به برلین ارسال شده است. بر اساس گزارش های رسانه های ترک، عادل اوکسوز در فرانکفورت و اولم دیده شده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان