arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

بولیوی: هژمونی آمریکا به پایان خط رسیده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه بولیوی "جاه‌طلبی هژمونیک آمریکا" را که در تهدید اخیر ترامپ درباره مداخله نظامی در ونزوئلا تجسم یافته، به شدت محکوم کرد. او در ادامه بر حق تعیین سرنوشت ونزوئلایی‌ها بدون مداخله خارجی تاکید کرد.

به گزارش انتخاب، فرناندو مامانی، پس از دیدار با سرگئی لاوروف در مسکو به راشاتودی گفت: هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی ونزوئلا غیرقابل قبول است.

وزیر امور خارجه بولیوی گفت: روسیه و بولیوی قاطعانه باور دارند که نمی‌توان هیچ نوع مداخله‌ای در ونزوئلا را پذیرفت. اگر ما به دنبال کمک هستیم باید به روند دموکراتیک جاری در ونزوئلا احترام بگذاریم و بسیار مهم است که هارمونی در این منطقه حفظ شود.

ونزوئلا از ماه آوریل درگیری اعتراضات خیابانی خشونت آمیز است که به مرگ بیش از 100 تن منجر شده است.

در بحبوحه بحران جاری در این کشور آمریکای جنوبی، دولت ترامپ نام شماری از مقام‌های ارشد ونزوئلا از جمله نیکولاس مادورو را وارد لیست سیاه کرده و طبق آن دارایی آنها در آمریکا مصادره شده و شهروندان آمریکایی از تجارت و دادوستد با آنها منع شده‌اند.

این تحریم‌ها در پی تشکیل مجلس موسسان ونزوئلا وضع شدند که آمریکا آن را غیرقانونی می‌داند.

به گفته کاراکاس حدود هشت میلیون رای دهنده، ‌545 عضو مجلس موسسان که وظیفه آن بازنویسی قانون اساسی ونزوئلاست، تعیین کردند.

ترامپ همچنین جمعه گذشته مادورو را دیکتاتور خطاب کرد و او را مسئول وخامت اوضاع انسانی و تشدید تنش‌ها میان دو کشور دانست.

او گفت: برای پایان دادن به این بحران یک عملیات نظامی و یک گزینه نظامی قطعا مورد پیگیری ما قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه بولیوی که کشورش از متحدان نزدیک ونزوئلاست تاکید کرد، مذاکرات تنها راه دستیابی به صلح در این کشور نفت خیز آمریکای لاتین است.

او با بیان اینکه بولیوی تجربه‌های زیادی در حل مشکلات از طریق مذاکره دارد گفت: گفت‌وگو تنها راهی است که اجازه حل مسائل داخلی حیاتی را می‌دهد. ونزوئلا یک مجلس موسسان ملی تشکیل داده و فرصتی عالی برای دستیابی به سازش و مذاکره درباره دستاوردهای آتی در ونزوئلا به دست آورده است.

به گفته این دیپلمات مجلس موسسان ونزوئلا بهترین فرمت برای داشتن مذاکره سراسری است که تمام اقشار جامعه را شامل شود.

وزیر امور خارجه بولیوی گفت: این فرمتی است که به صورت دموکراتیک تشکیل شده و ابزاری برای تصمیم گیری، بحث و رایزنی در چارچوب قانون اساسی و دستیابی به راه حل‌های قانونی است.

او با اشاره به تاریخ فاجعه بار مداخله‌های آمریکا در سراسر جهان از جمله در لیبی، عراق و افغانستان گفت: این مداخلات تنها به سقوط این کشورها ختم شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بولیوی با تاکید بر اینکه مداخله راهی ناکارآمد برای برقراری ثبات در کشورهاست،‌ از واشنگتن خواست تا دست از جاه طلبی‌های هژمونیک خود بردارد و یک جهان چند قطبی که در آن کشورها می‌توانند برای سرنوشت خودشان تصمیم گیری کنند به رسمیت بشناسد.

او گفت: هژمونی جهان غرب و امپراطوری آمریکا به پایان رسیده است. امروز یک نظم جدید جهان چند قطبی ظهور کرده که در آن تمام مردم می‌توانند سرنوشت خودشان را انتخاب کرده و دموکراسی خودشان را به فرمتی کاملا متفاوت ایجاد کنند، برای ایجاد روابطی متعادل با سایر کشورها ابتکار داشته باشند نه اینکه همانند ایالات متحده به دنبال سلطه هژمونی باشند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان