arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۰

ارتباطات آينده با چرخ خياطي دوخته مي شوند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهسا رحمانيان: نسل آينده سامانه هاي ارتباطي با چرخ خياطي توليد مي شوند.


پژوهشگران دانشگاه اوهايو براي افزايش کارايي و سهولت استفاده از وسايل ارتباطي تلاش مي کنند راه هايي بيابند تا آنتن هاي اين وسايل را با پوشاک تلفيق کنند.

هم اکنون نمونه هاي اوليه اين لباس ها توليد شده است. به گفته مبتکران دانشگاه اوهايو در اين پوشاک از آنتن جديدي استفاده شده که دامنه پوششي آن 4 برابر بيشتر از آنتن هاي کنوني است.

گويا کاربرد ويژه اين لباس ها بيشتر نظامي بوده و هدف اصلي از توليد آنها، بهبود کارايي وسايل ارتباطي سربازان هنگام جابجايي و حرکت است.

با اين وجود نمي توان کاربردهاي گوناگون، «فناوري پوشيدني» پژوهشگران دانشگاه اوهايو در زندگي عادي روزانه را ناديده گرفت. مثلاً مي توان پوشاک ويژه نيروهاي پليس، آتش نشانان، فضانوردان و همه کساني را که مي خواهند هنگام کار آزادي عمل بيشتري داشته باشند، به آنتن پوشيدني جديد مجهز کرد.

طرح توليد پوشاک مجهز به وسايل ارتباطي تازگي ندارد اما پژوهشگران دانشگاه اوهايو دست به نوآوري زده و لباسي توليد کرده اند که آنتن هاي داخلي آن توانايي برقراري ارتباطات همزمان را دارند. در نتيجه سامانه ارتباطي پوشيدني جديد مي تواند عمليات دريافت و ارسال امواج بي سيم را در همه جهت ها انجام دهد و به آنتن اضافه بيروني نيازي وجود ندارد.
طراحان اين سامانه پوشيدني، ساز و کار فني لباس توليدي خود را با تلفن هاي همراه کنوني مقايسه مي کنند. در تلفن هاي همراه مدرن هيچ آنتني ديده نمي شود زيرا آنتن در بدنه آنها پنهان شده است.

هنگامي که آنتن با بدن آدمي تماس پيدا مي کند طبيعي است که امواج راديويي جذب آن شده و يک مدار کوتاه الکترومغناطيسي بوجود مي آيد. از سويي، جايابي نادرست آنتن موجب مي شود بدن در برابر آن همانند مانع عمل کند. اما پژوهشگران دانشگاه اوهايو با توزيع شبکه آنتني در سراسر لباس از سد تمام اين موانع گذشته اند. بنابراين اهميتي ندارد کسي که آنتن پوشيدني را به تن کرده است، رو به کدام سو حرکت مي کند. پايشگر رايانه اي که عملکرد اين آنتن را کنترل مي کند با بررسي حرکات بدن، فرايند هماهنگي اين شبکه آنتني را براي حداکثر پوشش امواج دريافتي و ارسالي بر عهده دارد.

نمونه اوليه اين آنتن در شرايط آزمايشگاهي، عملکرد چشمگيري داشته است و درها، پنجره ها و ديوارها که بازده آنتن هاي کنوني را به شدت کاهش مي دهند روي کارايي آن تأثير چنداني ندارند.
پژوهشگران در پي آن هستند نمونه نهايي را به گونه اي تغيير دهند که به بافتن آن در ميان تار و پودهاي لباس نيازي نباشد و بتوان تنها با چاپ آن روي پارچه هاي مورد استفاده در توليد پوشاک به نتيجه مورد نظر دست يافت.

شبکه آنتني کنوني به کمک يک چرخ خياطي معمولي و در فرايندي شبيه گلدوزي بر روي لباس پياده سازي مي شود.

با اين وصف طرح ها يا نوشته هايي که سالهاست روي لباس ها خودنمايي مي کنند، در آينده علاوه بر آنکه به زيبايي پوشاک مي افزايند، ارتباط افراد را با دنيا اطراف نيز برقرار مي کنند.
هيچ بعيد نيست در آن هنگام، ديگر زيبايي طرح ها و قيمت به تنهايي ملاک انتخاب پوشاک نباشند و قدرت گيرندگي لباس هاي مدرن نيز در خريد آنها تعيين کننده باشد.
نظرات بینندگان