arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۰

تولید 50 محصول مهم موشكی در وزارت دفاع

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگویی مبسوط با پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ضمن ترسیم دکترین دفاعی ایران، پیشرفت‌هاي صنایع دفاعی کشورمان را نیز تشریح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگویی مبسوط با پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ضمن ترسیم دکترین دفاعی ایران، پیشرفت‌هاي صنایع دفاعی کشورمان را نیز تشریح کرد.

وزير دفاع در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره توانمندی موشكی ایران با توجه به جهش سال‌های اخیر و دكترین صنعت دفاعی در این حوزه گفت: مبنای دكترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران عبارت است از «تولید ابزار قدرت» برای «بازدارندگی فعال» و نیز «دفاع مبتكرانه و موثر». توان موشكی ایران بخشی از راهبرد و دكترین دفاعی صنعت دفاعی است.

بنابراين صنایع دفاع براساس این دكترین، ضمن بومی‌سازی دانش و فناوری موشكی، هم‌اكنون با تولید بیش از 50 محصول موشكی مهم از قبیل موشك‌های شهاب، عاشورا، تندر، فاتح، توفان، یازهرا سلام‌الله‌علیها و صیاد، توان بازدارندگی نیروهای مسلح را متناسب با تهدیدات ارتقا بخشیده است.

وی افزود: این امر را می‌توان در چگونگی موضع‌گیری دشمنان ما و به‌ویژه سران رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار داد كه به قدرتمندی موشكی ایران و عدم امكان آغاز هرگونه عملیات علیه ایران اسلامی اذعان می‌كنند. علاوه بر آن، تعمیر و بازسازی بیش از 30 محصول موشكی، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف و ساخت شبیه‌ساز‌های موشك‌ها، گام‌های موثر دیگری بوده كه توانسته است بخش مهم و اعظم نیازهای نیروهای مسلح را تامین كند.

صنعت دفاعی مستقل شاخص اقتدار ملی

سردار وحیدی درباره جایگاه و اهمیت صنایع دفاعی در ساختار نظامی كشور نیز اظهار کرد: اصولا قدرت نظامی و رویكرد به تامین ابزار قدرت، پیش‌شرط استقلال و امنیت و توسعه هر كشوری به شمار می‌رود. داشتن تسلیحات مناسب و كافی، یك جزء حیاتی اقتدار دفاعی و یك ضرورت حتمی برای اعتبار بازدارندگی است. از این منظر صنعت دفاعی مستقل و خوداتكا مهم‌ترین شاخصه اقتدار ملی است.

وی افزود: ساختار دفاعی و الگوی تسلیحاتی ایران قبل از انقلاب اسلامی بر مبنای توازن دو قدرت شرق و غرب بود. در آن هنگام ایران را به عنوان عنصر عمل‌كننده‌ غرب و برای جلوگیری از حضور نظامی شرق یا پیشگیری از آن ساماندهی كرده بودند. بنابراین صنایع دفاعی بر وابستگی و مونتاژ تجهیزات مورد نیاز استوار بود. به گفته سردار وحیدی، با ظهور انقلاب اسلامی و قطع روابط نظامی ایران با آمریكا، پشتیبانی این تجهیزات نیز عملا قطع شد و كشور ما در شرایط تحریم كامل قرار گرفت. سردار احمدی افزود: با قطع ارتباط ما و غرب، صنایع دفاعی خلاق و مستقل كشور با الهام از پیام نورانی حضرت امام رحمه‌‌الله‌علیه مبنی بر حركت به سمت خوداتكایی، خودكفایی در عرصه نظامی و دفاعی متولد شد و توسعه خود را آغاز كرد. اعجاز این تفكر نیز در طول 8 سال دفاع مقدس ظهور و بروز یافت.

وی تصریح کرد: صنعت دفاعی كشور بر اساس این تفكر، از همان ابتدا زمینه‌های افزایش خوداتكایی خود را مورد توجه قرار داد و فرآیندی را طی كرد كه نتیجه‌اش این صنایع دفاعی كارآمد، مستقل و خلاق است. امروزه ما بیش از 139 صنعت دفاعی فعال داریم كه بیش از 700 صنعت بخش خصوصی نیز با آنها همكاری دارد.

نتیجه این فعالیت نیز تولید بیش از 1100 محصول نظامی و غیر نظامی، تولید بیش از 4 هزار قطعه در عرصه هوایی، فعالیت حدود 15 هزار نفر محقق و پرسنل در صنایع دفاعی و از همه مهم‌تر دستیابی به بیش از 270 فناوری بومی است.به گفته وزیر دفاع، امروزه صنایع دفاعی با جذب همكاری حدود 5 هزار نفر محقق و حدود 10 هزار نفر همكار در دیگر ارگان‌ها و شركت‌های خصوصی، 900 پروژه را تعریف و عملیاتی كند و به حدود 200 فناوری دست یابد.

همچنین 33 فناوری بدیع به دست آورده كه عمدتا مربوط به فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های موشكی، سلاح و مهمات، خودروهای زرهی و تاكتیكی و نیز حوزه‌های فیزیك، الكترونیك، صنایع هوایی، مخابرات و ناوبری و نرم‌افزار است. با این روند ایران در جایگاه شایسته‌‌ای از صنعت دفاعی قرار گرفته و امروزه از برترین‌های دفاعی منطقه و جهان به شمار می‌آید.

مصادیق پیشرفت‌هاي صنایع دفاعی

وی گفت: مصداق این پیشرفت را می‌توان در حوزه‌های هوا، فضا و الكترونیك مشاهده كرد. امروزه ایران جزو 10 كشور دارنده‌ فناوری كامل فضایی است. تبلور این حركت نیز در پرتاب ماهواره‌های امید و طلوع و ساخت ماهواره‌برهای سفیر و سیمرغ به ظهور رسیده است. در حوزه موشكی نیز ایران در منطقه برترین است و نیز جزو بهترین‌های جهان است.

تولید موفق موشك‌های شهاب و سجیل، ثاقب و صیاد، فاتح و زلزال، میثاق و رعد و طوفان و سفر مصداق این موفقیت است.وی افزود: در حوزه‌ زیرسطحی جزو معدود كشورهای جهان است كه قابلیت طراحی و ساخت زیردریایی‌ها را به‌خصوص در كلاس متوسط دارد. در حوزه‌ سطحی جزو كشورهای صاحب‌نام در جهان است. شناورهای سطحی عاشورا، ذوالفقار و ذوالجناح، السابحات و یونس نیز اثباتی بر این مدعا است. در حوزه‌ شناورهای تندرو جزو كشورهای برتر در طراحی و ساخت شناورهای تندرو و موشك‌انداز، اژدرافكن و راكت‌انداز است.

به گفته وزیر دفاع، در حوزه‌ تجهیزات پیشرفته‌ الكترونیك و مخابرات نیز صنایع دفاعی ایران با تولید بصیر و صافّات و مطلع‌الفجر، هدهد و سداد، عقاب و شاهین، بینا و مشكات، مرآت و سلیم، تلاش و هادی، فدك و فاتح، توانمندی بالای خود را در این عرصه به اثبات رسانده است.

وی افزود: به بركت همین حركت عظیم است كه امروز نیروهای مسلح متناسب با تغییر ساختار و راهبرد، آمادگی كامل برای مقابله با هر نوع تهدید و در هر سطحی را باقوت و قدرت دارند.

پروژه‌هایی برای مقابله با تهدیدات

سردار وحیدی درباره اقدامات وزارت متبوع خود در زمینه‌ ساخت تجهیزات نوین پدافند نیز گفت: از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت صنایع دفاعی، همین حوزه‌ پدافند هوایی بوده است. ما در این بخش پروژه‌های موثری را متناسب با تهدیدات طراحی و اجرا كرده‌ایم. وی از سامانه پدافند ارتفاع متوسط مرصاد، سامانه‌ زمینی مشابه هاك، آزمایش نهایی موشك 2000 كیلومتر سوخت جامد سجیل2، خط تولید توپ ضدهوایی 35 میلی‌متری، مهمات ضد هوایی توپ 100 میلی‌متری، خط تولید میثاق1 و میثاق2، خط تولید موشك ضدبالگرد لیزری قائم، خط تولید سامانه‌ پدافندی كم‌ارتفاع، آزمایش موشك قیام و نسل سوم موشك فاتح 110 به عنوان اقدامات وزارت دفاع در زمینه‌ ساخت تجهیزات نوین پدافند در سال گذشته نام برد.

گستره دیپلماسی دفاعی از آسیا تا آمریکای لاتین

وی همچنین درباره رویكرد وزارت دفاع به دیپلماسی دفاعی گفت: فعال‌سازی دیپلماسی دفاعی گامی موثر در تولید و زایش بیش از پیش قدرت ملی است. گستره این برنامه در وزارت دفاع از كشورهای همسایه تا شرق دور و از جنوب تا شمال آفریقا و آن سوی اقیانوس اطلس یعنی آمریكای لاتین را شامل می‌شود؛ البته با اولویت‌بندی و افزایش حداكثری مناسبات دفاعی با كشورهای همسایه، كشورهای مسلمان و كشورهای مستقل و آزاد دارای فناوری پیشرفته.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم كه دیپلماسی نقش مهمی در فرصت‌سازی برای روابط خارجی ایفا می‌كند. پیوند فعالیت‌های دفاعی و نظامی با فعالیت‌های دیپلماتیك می‌تواند یك ابزار به‌هم‌پیوسته و عظیم قدرت ملی را به نمایش بگذارد. بر همین اساس یكی از محورها و رویكردهای اصلی وزارت دفاع مبتنی بر تقویت و توسعه شكلی و ماهوی دیپلماسی دفاعی است. بنابراين اجرای بهنگام این برنامه گامی موثر در تولید و افزایش اقتدار ملی به شمار می‌رود.

وی افزود: ما معتقدیم كه توسعه تعاملات و همكاری دفاعی به عنوان یك ابزار مهم قدرت ملی، منجر به تحقق صلح، امنیت و شكوفایی اقتصادی نه‌تنها برای ایران كه برای كل منطقه و جهان است. ضمن اینكه اطمینان داریم این همكاری در سطح منطقه باید برای ایجاد امنیت، ثبات پایدار و اعتماد متقابل شكل بگیرد. بنابراين چون ایجاد امنیت و ثبات پایدار همه‌جانبه تنها از طریق مشاركت كشورهای منطقه امكان‌پذیر است، پس تحقق آن قطعا در كاهش نیروهای بیگانه و تسریع خروج آنها از منطقه موثر است.

هوشمندی دفاعی

وزیر دفاع درباره افق صنایع دفاعی نیز اظهار کرد: چشم‌انداز آینده فعالیت وزارت دفاع بر اساس تحولات محیط‌‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شكل می‌گیرد. در این جهت تمركز وزارت دفاع بر «هوشمندی دفاعی» است. بر این اساس و در افق 10ساله، صنعت دفاعی بر مبنای راهبردهای ولایی، خلاق، دانش‌بنیان و شبكه‌محور استوار است.

وی افزود: البته علاوه‌ بر ظرفیت‌های درونی بخش دفاعی، از توانمندی حداكثری علمی و فنی و دانش شبكه همكاران صنعتی، تحقیقاتی و پژوهشی داخل و خارج كشور نیز حداكثر بهره‌برداری را در این مورد خواهیم داشت.

برنامه‌هاي وزارت دفاع براي تقويت تعاملات بین‌المللی

سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: تقويت تعاملات، ارتباطات و مشترک‌سازي ديدگاه‌ها حول مسائل کلان امنيتي برنامه‌هاي ما در حوزه توسعه روابط دفاعي با کشورهاي مختلف است.

به گزارش فارس، سردار وحيدي درخصوص برنامه‌هاي دولت براي توسعه روابط دفاعي با ساير کشورها گفت: ما همواره براي توسعه روابط با کشورهايي که دوست و همسايه قلمداد مي‌شوند و همين‌طور ساير کشورها اعلام آمادگي کرده‌ايم.

وي افزود: برنامه‌هاي ما تقويت تعاملات، ارتباطات و مشترک‌سازي ديدگاه‌ها حول مسائل کلان امنيتي با کشورهاي مختلف است و اين را همچنان دنبال خواهيم کرد و سعي مي‌کنيم در اين چارچوب به تفاهمات بهتر و بيشتري برسيم. وی تصريح کرد: در تمام سفرهايي که به کشورهاي مختلف داشته‌ايم، يک مساله اساسي را دنبال مي‌کنيم و آن هم توسعه روابط و ايجاد ديدگاه‌هاي مشترک حول موضوعات مشترک است.

سردار وحيدي ادامه داد: تفاهم‌نامه‌هايي هم در چند سفر اخير به کشورهاي مختلف امضا شده است. از جمله تفاهم‌نامه‌هايي که به امضا رسيده، موضوع عدم استفاده از خاک يکديگر عليه همديگر، توسعه تعاملات تسليحاتي و در حوزه مسائل آموزشي است.
نظرات بینندگان