پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مخالفت مجلس شوراي اسلامي با طرح تعطيلي در روزهاي پنجشنبه مدارس ابتدايي
با تسري اين طرح به مقاطع راهنمايي و دبيرستان وارد فاز جديدي شده است.
به گزارش انتخاب، علي
عباسپور تهراني از دعوت از وزير آموزش و پرورش براي پاسخگويي به سوالات
نمايندگان مجلس براي تعطيلي مدارس راهنمايي و دبيرستان به مجلس خبر مي دهد.
او معتقد است: تعطيلي روزهاي پنجشنبه همه مدارس شهر تهران «فاجعه فرهنگي
آموزشي» است كه با ندانم كاري و سطحي نگري مسوولان آموزش و پرورش يك اتفاق
ناگوار در حال وقوع است.
وزارت آموزش و پرورش در هفته اي كه گذشت
طرح تعطيلي مدارس راهنمايي، دبيرستان و هنرستان ها را هم به شوراي داخلي
خود يعني شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رساند.
بر اين اساس
مدارس راهنمايي و دبيرستان با كاهش ساعات تدريس خود در طول هفته مي توانند
روزهاي پنجشنبه را براي دانش آموزان تعطيل اعلام كنند.
مديركل آموزش و
پرورش شهر تهران با اعلام اين خبر گفت: طرح مطلب در جلسه شوراي دبيران هر
واحد آموزشي و تصميم گيري توسط مديران قابليت اجرايي دارد. با توجه به
اصلاح ساعات درسي دوره راهنمايي و الزام مديران مدارس به اينكه 33 ساعت
برنامه آموزشي ـ هفتگي خود را ارايه كنند، به مديران مناطق 19 گانه شهر
تهران اجازه داده شد در صورتي كه مدرسه به صورت يك نوبته اداره شود، برنامه
مدرسه راهنمايي را در پنج روز هفته ساماندهي كنند.
در اين بين
مدارس دوره دبيرستان نيز بي نصيب نماندند چرا كه يزدي خواه در رابطه با
تعطيلي دبيرستان هاي و هنرستان ها گفت: براساس آخرين تصميم سازمان آموزش و
پرورش شهر تهران، صددرصد مدارس فني حرفه اي و كارودانش از سال تحصيلي جديد
در روزهاي پنجشنبه تعطيل خواهند بود چرا كه ساعات آموزش در اين مراكز به
حدود 40 ساعت كاهش يافته و مي توان برنامه هفتگي اين مراكز را در طي پنج
روز برنامه ريزي و ساماندهي كرد و تعطيلي مدارس مقطع دبيرستان نيز منوط به
درخواست شوراي دبيران است و چنانچه در اين شورا تعطيلات مورد توافق قرار
بگيرد مدارس مي توانند در روزهاي پنجشنبه تعطيلي را براي اين مقطع نيز لحاظ
كنند.
او در تشريح دلايل خود از بار منفي و تخريب كننده تعطيلي
اين روزها مي گويد: مسوولان آموزش و پرورش براي توجيه تعطيلي روزهاي
پنجشنبه به تعطيلي دو روز در هفته مدارس ساير كشورها استناد مي كنند؛ اظهار
اين موضوع بخشي از واقعيت است، اما چرا آنها نمي گويند كه در آن كشورها
مدارس در ساير روزهاي هفته از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر داير است و
برنامه هاي شاد و متنوعي مانند اردوها، كلاس هاي فوق برنامه، تغذيه رايگان و
فرصت مناسب براي استراحت دانش آموزان درنظر گرفته مي شود.
رييس
كميسيون آموزش در ادامه با بيان اينكه متاسفانه مسوولان آموزش و پرورش به
جاي كار هاي عمقي در آموزش و پرورش به دنبال كارهاي سطحي و شعاري هستند
معتقد است: كمتر كسي مي داند كه هدف وزير آموزش و پرورش در اين وزارتخانه
چيست؟ اما با اين وجود، ما با تعطيلي سطحي و يك دفعه اي مدارس در روزهاي
پنجشنبه مخالفيم و مجلس قطعا با اين مساله برخورد مي كند، اين گام بسيار
خطرناكي است كه آموزش و پرورش برداشته است، زيرا صاحب نظران و كارشناسان
طرح تعطيلي دبستان ها را مردود اعلام كردند و هنگامي كه بحث تعطيلي مدارس
راهنمايي و دبيرستان ها مطرح شد آن را مطلقا رد كردند او مي افزايد: بر
اساس گزارش هايي كه به دست ما رسيده كيفيت آموزشي مدارس در كشور متاسفانه
در سطح پاييني قرار دارد و ساعات تدريس در مدارس ما نسبت به مدارس در برخي
از كشور ها خيلي كم تر است. با اين حال مي توان به اين نتيجه رسيد كه اين
طرح مي تواند باعث بروز مشكلاتي در سيستم تعليم و تربيت كشور شود.
عباسپور
با اشاره به گزارش هاي تهيه شده از سوي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي
در رابطه با تعطيلي پنجشنبه هاي مدارس عنوان مي كند: مركز پژوهش هاي مجلس
شوراي اسلامي با تهيه گزارشي علمي به نتيجه رسيده كه اين طرح براي مدارس ما
داراي تبعات منفي اي است كه ما نيز اين گزارش ها را به آموزش و پرورش
انعكاس داده ايم اما متاسفانه هنوز اثري نداشته است.
به گزارش انتخاب به نقل از شرق، رييس كميسيون
آموزش مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار شرق مبني بر اينكه «اگر وزارت آموزش و
پرورش بر رويكرد خود نسبت به اين طرح پافشار كند، مجلس از راهكار ها و
ابزار هاي قانوني خود در قبال مسوولان آموزش و پرورش استفاده مي كند؟» مي
گويد: ما اميدواريم كه با مسوولان آموزش و پرورش وارد چالش جديدي نشويم، ما
در اين مدت سعي كرده ايم كه با آموزش و پرورش تعامل داشته باشيم تا مسايل
حل شود، چرا كه مساله اي كه ما قبلانيز در زمان وزراي سابق مطرح مي كرديم
اين بود كه بحث ما با آموزش و پرورش سليقه نيست بلكه علمي است و اميدواريم
اين بحث با تعامل با مسوولان آموزش و پرورش حل شود.
حالا که دست ما معلمان را خالی کرده اند و هر وزیری که می آید چون موش آزمایشگاهیی هر بلایی که می خواهد بر سر فرهنگ این مملکت می آورد تا وزیر بعدی و توجیهات بعدی
تو را به خدا برای یک بار هم شده خودمان را با کشورهای هم سطح خود مقایسه کرده و روش های سالم و امتحان شده آنها را به کار ببریم.
یک معلم دلسوخته