arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

محمود صادقی: «صالحی» از اقتدار لازم برای اداره وزارت ارشاد برخوردار نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد گفت: صالحی از اقتدار لازم برای اداره حوزه پرچالش فرهنگ و هنر نیست.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس، گفت: من هم مانند سایر موافقان، آقای صالحی را از جهات اخلاقی و سوابق مثبت کاری و مدیریتی تایید می‌کنم، ولی ایشان از اقتدار کافی برای مدیریت حوزه پرچالش فرهنگ برخوردار نیستند.

وی افزود: آقای صالحی در خط اول برنامه پیشنهادی خود تنوع و تکثر دستگاه‌های اجرایی در حوزه فرهنگ را باعث ایجاد ابهام در نقش وزارت فرهنگ دانسته‌، ولی در ادامه برنامه خود راه‌حلی برای رفع این نقیصه ارائه نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در مطبوعات ما مسئولیت ایجاد محدودیت تصویری برای یکی از شخصیت‌های محبوب کشور بر عهده چه کسی است؟ ما نمایندگان این سوال را پرسیده‌ایم و هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ابهام‌زدایی در هزینه‌کرد بودجه عمومی وزارت فرهنگ یکی دیگر از معضلات این حوزه است. بسیاری از اشخاص تحت عناوین فرهنگی از بیت‌المال استفاده می‌کنند و هیچ نظارتی هم بر هزینه‌کرد آنها وجود ندارد و در مقابل مجلس و دیوان محاسبات هم پاسخگو نیستند. آقای صالحی چه برنامه‌ای برای رفع سوءاستفاده‌ها تحت عنوان جدول 17 که در بالا اشاره شد دارید؟

صادقی با اشاره به اینکه ما در حوزه فرهنگ دچار مشکلات ساختاری هستیم خاطرنشان کرد: این مشکلات هم در حوزه‌های حمایتی و هم در حوزه‌های نظارتی وجود دارد و امروز حمایت از هنرمندان به شکل سنتی آن و از افراد مشخص صورت می‌گیرد که در این زمینه باید تحولاتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: مهمترین وجه ناعادلانه بودن مسائل فرهنگی این است که مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است، چرا رویدادهای فرهنگی را در سطح کشور گسترش نمی‌دهید و امروز تنوع فرهنگی و قومیتی که یک فرصت است را به تهدید تبدیل کرده‌اید.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه در حوزه نظارت روش‌ها غیرشفاف است اظهار داشت: آقای صالحی آیا شما می‌توانید تداخل بین هیئت نظارت بر مطبوعات و قوه قضائیه را حل کنید؟ قوه قضائیه رسانه‌ها را برای انتشار نطق نمایندگان از جمله اینجانب تحت فشار قرار می‌دهد. فقدان فرآیند نظارتی شفافل پدر هنرمندان را درآورده آیا برای این حوزه برنامه‌ای دارید؟

وی گفت: طبق اصل 3 قانون اساسی دولت وظیفه دارد در جهت بالا بردن آگاهی‌های عمومی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها اقدام کند و برای تضمین آن در اصل 24 قانون اساسی تصریح می‌کند رسانه‌ها در انتشار پیام آزاد هستند مگر آنکه مخالف اسلام و یا قانون اساسی باشد. مشاهده می‌کنیم که طبق قانون اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت در موارد استثنا وجود دارد ولی امروز محدودیت تبدیل به اصل و ازادی استثنا شده است.

صادقی با بیان اینکه سابقه کاری وزیر پیشنهادی ارشاد در حوزه کتاب است گفت: آقای صالحی از تجربیات لازم در سایر حوزه‌ها برخوردار نیست به عنوان مثال اکنون حوزه موسیقی ما دچار سیاست یک بام و دو هواست و صاحبان آن از این وضع رنج می‌برند. در جشنواره موسیقی فجر آشفتگی‌های فراوانی وجود دارد و خانه موسیقی به این نکته اذعان دارد. آقای صالحی روش موسوم به مدیریت بند نافی تا کی قرار است در این حوزه ادامه پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در خصوص اقتصاد هنر برنامه خاصی از سوی آقای صالحی ارائه نشده است اقتصاد هنر بدین معنا است که هنرمند بتواند بدون اتکا به دولت زندگی خود را تامین کند امروز اقتصاد هنر از تمرکزگرایی رنج می‌برد و دولت در این زمینه تبدیل به یک کارفرمای بزرگ شده است. در این زمینه باید راهبردی درست برای به کار بستن سرمایه‌ها جهت بالابرد خلاقیتها و نوآوری‌ها به کار گرفته شود و روشهای گلخانه‌ای دیگر راه به جایی نمی‌برد.

وی عنوان کرد: حوزه فرهنگ و هنر ما نیاز به یک نظام منسجم مالکیت فکری دارد و آقای صالحی باید بگویند چه برنامه‌ای برای طراحی این نظام چه در مرحله آفرینش و همچنین تجاری‌سازی محصولات فرهنگی دارند.

صادقی خاطرنشان کرد: قوانین موجود در حوزه مالکیت فکری در کشور ما به سالهای 1310 و 1348 بازمی‌گردد که البته درست هم اجرا نمی‌شود و ما در این زمینه نیاز به روزسازی قوانین داریم.

وی در پایان عنوان کرد: در دولت گذشته با اینکه یک دولت انزواگرا بود زمینه پیوستن به دو کنوانسیون برن و روم فراهم شد اما در دولت یازدهم با اینکه دولتی توسعه‌گرا بود پیوستن به این دو کنوانسیون محاق رفت. در بسیاری از کشورها برای تضمین حقوق مولفان نهادهای غیردولتی را ایجاد می‌کنند که آنها پیگیر حقوق هنرمندان و مولفان هستند که در این زمینه هم آقای صالحی چیزی در برنامه‌هایشان ارائه نداد.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان