arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۰

بالاخره واردات بنزین داریم یا خودكفاشده ایم؟

همه چیز ظرف 10 روز اتفاق افتاد. از انتشار خبر شروع واردات بنزین كه توسط خبرآنلاین و البته با تاكید برتقاضای مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی از مدیرامور بین الملل شركت ملی نفت برای بازاریابی واردات 14 میلیون لیتر بنزین در هر روز صورت گرفت تا تكذیب آن توسط مسوولان نفتی و تایید آن توسط بهارستانی ها و بعد از آن رد خبر شروع واردات توسط نائب ریئس كمیسیون انرژی پس از گذشت 24 ساعت از انتشار خبری به نقل از وی مبنی برشروع واردات بنزین به دلیل آغاز بازگشایی مدارس و افزایش مصرف!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همه چیز ظرف 10 روز اتفاق افتاد. از انتشار خبر شروع واردات بنزین  كه توسط خبرآنلاین و البته با تاكید برتقاضای  مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی از مدیرامور بین الملل شركت ملی نفت برای بازاریابی واردات 14 میلیون لیتر بنزین در هر روز صورت گرفت تا تكذیب آن توسط مسوولان نفتی و تایید آن توسط بهارستانی ها و بعد از آن رد خبر شروع واردات توسط نائب ریئس كمیسیون انرژی پس از گذشت 24 ساعت از انتشار خبری به نقل از وی مبنی برشروع واردات بنزین به دلیل آغاز بازگشایی مدارس و افزایش مصرف!

به گزارش خبرآنلاین؛ به هرحال هنوز مشخص نیست چرا نائب رئیس كمیسیون مجلس پس از گذشت 24 ساعت از انتشار خبری به نقل از وی مبنی بر تایید واردات 14 میلیون لیتر بنزین به كشور این خبر را در گفت وگو با شبكه اطلاع رسانی نفت (شانا) تكذیب كرد و متذكر شد:كه این اخبار منتشر شده به نقل از وی اظهارات او نبوده است.سوادنی در گفت وگو با شبكه اطلاع رسانی نفت تاكید كرده است كه بنزین وارد نمی شود و ایران همچنان در تامین بنزین خودكفاست.

این درحالی است كه رئیس كمیسیون انرژی مجلس نیز چندروز قبل از ناصرسودانی بر تامین نیاز بنزین كشور از طریق واردات تاكید كرده بود اما تا كنون حمیدرضا كاتوزیان این خبر را تكذیب نكرده است.

با این حال در شرایطی كه پس از انتشار خبر شروع واردات بنزین توسط خبرآنلاین،سالاری مدیرعامل شركت ملی پخش فراورده های نفتی خبر مارا در خبرگزاری های دیگر تكذیب كرده بود روز گذشته نیز رستم قاسمی وزیر نفت در گفت وگو با شبكه اطلاع رسانی نفت وابسته به روابط عمومی وزارت نفت تاكید كرده بود ایران در تامین بنزین خود خودكفاست و از این جهت نیازی به واردات نیست.

انتشار اخبار ضدونقیض در این باره باعث شده تا این ذهنیت ایجاد شود كه مسوولان نفتی سعی دارند ضعف مدیریتی خود را با مانورهای تبلیغاتی پنهان كنند.برخی از كارشناسان معتقدند وزارت نفت طی دوسال گذشته به شدت به سمت ترویج اخبار نادرست گرایش پیداكرده است.

اخباری كه نمونه آن در ارائه آمار كاهش تولید نفت از سوی قلعه بانی دیده شد.درحالیكه مجلس با تایید مدیرعامل شركت ملی نفت كاهش 72 هزار بشكه ای تولید نفت در سال گذشته را اعلام كرد این مدیرنفتی این خبر را تكذیب و 25 هزار بشكه را عددی درست دانست.درهمین زمینه رئیس كمیسیون انرژی مجلس بارها در گفت وگو با رسانه ها بالاخص خبرآنلاین تاكید كرد كه هنوز علت این تكذیب قلعه بانی از آماری كه خود در جمع اعضای كمیسیون انرژی تایید كرده بود برای هیچ كس روشن نیست.

بعدها قلعه بانی در جواب به این گلایه كاتوزیان از سوء تفاهم میان خود و رئیس كمیسیون انرژی مجلس سخن به میان آورد و تاكید كرد این حرف ها تنها سوء تفاهم است چرا كه امارها برای زمان های متفاوت بوده است.به هرحال نمونه این تناقض های آماری در نفت بسیار است.در شرایط فعلی نیز تناقض های زیادی در خصوص واردات بنزین به ایران وجود دارد كه ظاهرا مسوولا نفتی با پافشاری بر خودكفایی سعی بر دامن زدن به این مساله دارند.

دراین بین این سوال ایجاد می شود در شرایطی كه تمام شواهد نشان از آغاز واردات بنزین به كشور دارد چرا مدیران نفتی آن را تكذیب می كنند؟

این امر در شرایطی است كه اگر بحث منافع ملی در میان باشد قطعا تكذیب این خبر نمی تواند راهی برای حفظ منافع ملی باشد. چون در شرایطی كه خبرگزاری های خارجی ارسال كوچكترین محموله كالا و فراورده به ایران را تحت نظر دارند و قبل از ارسال محموله به كشور، آنها با تیتر درشت در مورد آن اطلاع رسانی می كنند. بنابراین واردات 300 تا 350 هزار تن در ماه حجم كمی محسوب نمی شود كه بتوان آنرا از نظر خارجی ها دور نگه داشت.

دراین بین كارشناسان معتقدند یكی از دلایل اصلی شروع وارادت به كشور ضعف مدیریتی در سیستم نفتی است. چرا كه مسوولان مربوطه بدون توجه به كاهش حجم ذخایر استراتژیك كشور و عدم افزایش تولید بنزین به میزان مورد نیاز، اقدام به توقف صادرات كرده اند و شاید دلیل این كه در نامه ضیغمی مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی به امور بین الملل شركت ملی نفت بر اقدام فوری برای واردات تاكید شده، همین امر است. درحالی كه در صورت اعمال مدیریت مناسب و واردات بنزین در ماه های مختلف البته با حجم كم هم ذخایر استراتژیك كشور با كاهش جدی مواجه نمی شد و هم واردات بنزین با قیمت مناسب تری صورت می گرفت.

روزهای نخستی كه واردات بنزین به قول مسوولان نفتی متوقف شد، وزیر نفت وقت از تلاش خارجی ها برای صادرات بنزین به ایران با قیمتی بسیار پایین خبرداد. به گفته میركاظمی در شرایطی كه خارجی ها از توقف واردات بنزین ایران مطلع شده اند و با توجه به ضرر ناشی از این قطع صادرات، تقاضای فروش بنزین با قیمت های بسیار نازل را دارند. بنابراین در صورتی كه ایران در چنین شرایطی واردات بنزین را البته با حجم كمتری ادامه می داد قطعا در شرایط فعلی نیاز به واردات اضطراری به كشور نبود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
0
0
در واردات بنزین خودکفا شدیم !!!!!!
نظرات بینندگان