arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

یک مقام کردستان عراق: اگر بغداد امتیاز بدهد ممکن است همه‌پرسی را به تعویق بیندازیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام بلندپایه منطقه کردستان عراق گفت، کردهای این منطقه ممکن است در ازای دریافت امتیازهای سیاسی و مالی از جانب دولت مرکزی بغداد، احتمال به تعویق انداختن همه‌پرسی استقلال را که برای 25 سپتامبر در نظر گرفته شده، بررسی کنند.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، ملا بختیار، دبیر اجرایی دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان گفت: یک هیات از کردستان عراق در حال حاضر به بغداد سفر کرده تا به بررسی پیشنهادهای رهبران عراق بپردازد و ممکن است این پیشنهادها ما را برای به تعویق انداختن همه پرسی قانع کند.

تصمیم کردها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در حالی است که آمریکا و کشورهای غربی و همچنین چندین کشور منطقه مخالف برگزاری یک چنین همه‌پرسی بوده و نگران بروز درگیری جدید میان کردها و بغداد هستند.

ملا بختیار درباره مذاکرات با ائتلاف حاکم بر بغداد گفت: بغداد چه چیزی برای پیشنهاد منطقه کردستان در ازای به تعویق انداختن همه پرسی آماده کرده است؟ بغداد در حوزه اقتصادی نیز باید آماده کمک به کردها برای غلبه بر بحران مالی و تسویه بدهی‌های دولتشان باشد.

او این بدهی را معادل 10 تا 12 میلیارد دلار که با بودجه سالانه کردستان عراق برابری می‌کند، دانست و عمده این بدهی را متعلق به پیمانکاران، کارمندان دولت و شبه‌نظامیان پیشمرگ کرد که چند ماه است حقوق نگرفته‌اند، دانست.

به گفته بختیار، هیات کردستان عراق بعد از بازگشت از بغداد پیشنهادهای دولت مرکزی را به احزاب سیاسی کرد منتقل خواهد کرد تا آنها تصمیم بگیرند این پیشنهادها به حد کافی برای به تعویق انداختن همه‌پرسی خوب بوده‌اند یا خیر.

او تاکید کرد که کردها این حق را دارند که این همه‌پرسی را در تاریخی دیرتر برگزار کنند.

وی گفت: ما قبول نمی‌کنیم همه‌پرسی را در ازای هیچ چیز و بدون تعیین کردن زمانی برای برگزاری آن، به تعویق بیندازیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان