arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۱ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

هاآرتص: مداخله مصر درجنگ سوریه، زمینه مشروعیت بخشیدن به نظام اسد را فراهم کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک تحلیل گر صهیونیستی در تحلیلی در روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نوشت: روسیه و عربستان با نشان دادن چراغ سبز به مصر برای مداخله در جنگ سوریه در حمایت از نظام سوریه، در حال فراهم کردن زمینه برای باقی ماندن بشار اسد در قدرت و دادن مشروعیت عربی به نظام وی هستند.

به گزارش انتخاب، 'تسفی برئیل' تحلیل گر امور نظامی روزنامه صهیونیستی 'هاآرتص' در ادامه تحلیل خود افزود: میدان متشنج سوریه، شاهد پیوستن بازیگر جدید آن به طور غافل گرایانه است که در تثبیت آتش بس های داخلی در سوریه نقش بسزایی داشت.
 
«مصر پس از موافقت روسیه و عربستان، مذاکراتی میان مخالفان سوری و نظام این کشور در منطقه غوطه شرقی دمشق و شمال حمص برگزار کرد. این کشور در هر مذاکره، اولی در 22 (تیر/مرداد) و دومی در اگوست (مرداد/شهریور) موفق به امضای آتش بس میان دو طرف شد.»
برئیل ادامه داد: دو منطقه یاد شده جزو مناطق امنی بودند که پیشتر روسیه، ترکیه و ایران با هماهنگی واشنگتن بر سر کاهش تنش در آن توافق کرده بودند. اسرائیل مداخله مصر در سوریه را مهم می داند، زیرا این تلاش ها برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه در حال انجام است.
 
این تحلیل گر اسرائیلی نوشت: سفر هیات امنیتی اسرائیل به واشنگتن به ریاست رئیس سازمان اطلاعاتی موساد و نیز دیداری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر فردا (سه شنبه) با رئیس جمهوری روسیه خواهد داشت، در ترغیب قدرت های بزرگ برای حمایت از مداخله مصر در سوریه نقش داشته است.
 
برئیل در ادامه به سفر هیات تجاری بزرگ مصری در هفته جاری به دمشق برای شرکت در نمایشگاه بین المللی سوریه نیز اشاره کرد و نوشت که ولید معلم وزیر خارجه سوریه ضمن قدرانی از مشارکت مصری ها در این نمایشگاه، گفت: سطح شرکت کنندگان و تعداد اعضای هیات مصری نشان دهنده تمایل قاهره برای تقویت مناسباتش با سوریه است.
 
این مقاله درباره تحریم سوریه از سوی کشورهای عربی و به تعلیق درآوردن عضویت دمشق در اتحادیه عرب نیز افزود: مشارکت این هیات بزرگ مصری در سوریه، حاوی یک پیام سیاسی روشن است و نشان می دهد که سیاست عبد الفتاح السیاسی بر باقی ماندن اسد در قدرت تاکید دارد؛ به طوری که مصر چندی پیش درخواست عربستان را برای تغییر مواضعش در قبال دمشق و سرنگونی اسد به عنوان پیش شرطی برای هرگونه راه حل سیاسی در سوریه، نپذیرفت.
 
در پی حمایت مصر از طرح روسیه درباره سوریه در سازمان ملل، عربستان برای مجازات قاهره صادرات نفت به این کشور را متوقف کرد و این مسئله باعث شد قاهره با تقویت مناسباتش با مسکو، در پی یافتن منابع جدیدی برای خرید نفت و گاز شود. این در حالی است که پس از رئیس جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا نیز بار دیگر حمایتش را از قاهره و السیسی اعلام کرده بود.
 
«با وجود این واقعیت، روسیه و آمریکا نتوانستند جایگزینی برای روابط سیاسی و اقتصادی مصر و عربستان و منافعی که این دو کشور را به هم گره زده، شوند. روابط قاهره و ریاض پس از آن رو به بهبودی گذاشت که مصر به صف عربستان و امارات در محاصره قطر پیوست و سعودی ها این اقدام را مهمتر از مسئله سوریه توصیف کردند.»
 
«عربستان اعتراف کرد که نمی تواند نه به لحاظ نظامی و نه سیاسی، جنگ سوریه را یکسره کند. همچنین به خوبی می دانست که سیاست حمایت از گروه های مخالف اسد نیز به یک نتیجه واقعی و موفقیت آمیز منجر نخواهد شد. همانطور که سیاستش در توقف حضور ایران در سوریه بی نتیجه ماند.»
 
این تحلیل گر اسرائیلی ادامه داد: زمانی که ترکیه وارد جنگ سوریه شد و در کنار ایران و روسیه قرار گرفت، ریاض نیز تصمیم گرفت با تغییر سیاست های راهبردی خود، مصر را وارد میدان کند و در مقابل مداخله ترکیه و ایران در جنگ سوریه قرار دهد.
 
برئیل معتقد است: مداخله مصر در جنگ سوریه تحول مهمی به شمار می رود چرا که زمینه عادی سازی روابطش با سوریه را فراهم می کند و همین امر یعنی مشروعیت بخشیدن رسمی و عربی به نظام سوریه. به این ترتیب مصر می تواند تلاش های رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سوریه را با مشکل روبه رو کند.
 
این تحلیل گر اسرائیلی در پایان نوشت: وجود اهمیت مداخله مصر برای نظام سوریه باید گفت که بقای نظام سوریه مدیون ایران و روسیه است. از این رو در چارچوب هر گونه راه حل سیاسی این دو کشور یعنی تهران و مسکو به عنوان عمق استراتژی سوریه باقی خواهند ماند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان