arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۱۹۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۰

نام يكي از مبارزان تاريخي ليبي در سرود ملي اين كشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انقلابيون ليبي در مرحله پس از سرنگوني قذافي،در راستاي تلاش براي بازگشت به هويت ملي خود، در انديشه وارد كردن اسم يكي از مبارزان تاريخي ليبي در سرود ملي اين كشور هستند.

به گزارش انتخاب، فارس به نقل از پايگاه خبري "ليبيا المستقبل" نوشت: انقلابيون ليبي در پي سرنگوني رژيم سرهنگ قذافي تلاش دارند تا هويت ملي و اصيل ليبيايي را به شهرهاي آزاد شده بازگردانند.
 
بر اساس اين گزارش، انقلابيون در تمام شهرهاي آزاد شده پرچم استقلال برافراشته اند اما درباره اين پرچم مناقشات متعددي مطرح است. بسياري از معارضان در خارج از كشور ليبي معتقدند كه اين پرچم مربوط به پرچم ليبي متحد و مربوط به دوره پادشاهي "ادريس السنوسي" در ليبي است و به همين دليل نيز درباره اين موضوع با محافظه كاري برخورد مي كنند زيرا تاييد اين پرچم به معناي حمايت از بازگشت به دوره پادشاهي در كشور ليبي است.
 
اما پيش از انقلاب 17 فوريه و حتي سالها پيش اين پرچم يك نماد ملي بود كه معارضان در خارج از ليبي از آن استفاده مي كردند و نمادي از دولت مستقل ليبي بوده است.
 
درباره سرود ملي ليبي نيز مناقشات متعددي مطرح است. در اين سرود بخشي است كه بر ملك "ادريس السنوسي" درود فرستاده مي شود و از وي بعنوان رمز و نماد مبارزه و آزادسازي كشور تقدير مي شود. برخي معتقدند كه اين بخش بايد حذف شود و برخي تاكيد دارند كه اين بخش حفظ شود و به جاي او نام "عمر مختار" در سرود ملي ليبي ذكر شود زيرا اين اصلاح بسيار ضروري به نظر مي رسد. زيرا عمر مختار نيز رمز مبارزه و تحرك ملي ليبي است.
 
شبكه خبري "العربيه" نيز اعلام كرد كه ؛ انقلابیون لیبی ضمن تغییر شعار ملی این کشور، کلمه 'ادریس السنوسی' که نماد پادشاهی است را از سرود ملی حذف و کلمه «شیخ شهدا عمر مختار» را جایگزین آن کردند.

عُمر مختار (۱۸۶۲-۱۹۳۱) بیش از بیست‌سال رهبر جنبش مقاومت مردم لیبی بر علیه اشغالگری نظامی ایتالیا بود.
 
ملک ادریس نيز از زمان استقلال لیبی از استعمار ایتالیا در سال 1951 تا زمان کودتای قذافی در 1969 قدرت را در دست داشت.

وی در سال 1969 و در هنگام سفر رسمی به ترکیه ، با کودتای قذافی مواجه شد. ملک ادریس پس از آن به یونان رفت و پس از مدتی زندگی در این کشور به مصر سفر کرد تا در سن 93 سالگی در قاهره درگذشت.

هم اکنون از خانواده پادشاه سابق لیبی، تنها پسرجوان ولیعهد باقی مانده است.
نظرات بینندگان