پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ | Thursday, 15 April 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ | Thursday, 15 April 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / دوچرخه سواری دختران در موصل برای نخستین بار

ویدیو / دوچرخه سواری دختران در موصل برای نخستین بار

ویدیو / رکوردی عجیب؛ پیروزی ۲۷ ثانیه ای حسین اسدی، کشتی‌گیر ایرانی مقابل حریف هندی

ویدیو / رکوردی عجیب؛ پیروزی ۲۷ ثانیه ای حسین اسدی، کشتی‌گیر ایرانی مقابل حریف هندی

تماشا کنید: یار غار بابک / همه آنچه تاکنون درمورد پرونده حسن رعیت برملا شده

تماشا کنید: یار غار بابک / همه آنچه تاکنون درمورد پرونده حسن رعیت برملا شده

ویدیو / ویدیویی پربازدید؛ افطار بازیکنان فوتبال در جریان مسابقه در اولین روز ماه رمضان

ویدیو / ویدیویی پربازدید؛ افطار بازیکنان فوتبال در جریان مسابقه در اولین روز ماه رمضان

ویدیو / بوش vs ترامپ + زیرنویس فارسی

ویدیو / بوش vs ترامپ + زیرنویس فارسی

ویدیو / روحانی: از مذاکره وین نترسید / اینقدر نگران نباشید که مذاکرات زود به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود و شما در انتخابات به مشکل بخورید / هیچ کس حق ندارد بخاطر انتخابات معیشت مردم را گروگان بگیرد

ویدیو / روحانی: از مذاکره وین نترسید / اینقدر نگران نباشید که مذاکرات زود به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود و شما در انتخابات به مشکل بخورید / هیچ کس حق ندارد بخاطر انتخابات معیشت مردم را گروگان بگیرد

کد خبر: ۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۸۹
صفحه نخست >> اجتماع
پ

تا سال 1360 "هما" امن ترین ایرلاین جهان بود

سال‌ها تدریس او در دانشکده‌های مختلف هم گواه دیگری است بر نگاه علمی و البته دقیق او به تجارتی که ایران روزگاری در فهرست سردمدارانش بوده و اکنون تنها حکم یک تماشاچی ضعیف را در این تجارت دارد. نشریه همشهری با او از روزهای خوب ایران‌ایر و البته معجزه ایرلاین‌ها در جذب گردشگر حرف زد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از سال 1351 وارد هواپیمایی ملی ایران شده و در سال 1372 استعفا داده است. کارشناس ارشد اقتصاد است و در سال‌های فعالیتش در هما، عناوین مختلفی داشته است. مدیر فروش و بازرگانی هما، رئیس دفتر فروش مرکزی هما، ناظر ارشد فروش هما، رئیس پی‌تی (حواله‌های جهانی) هما و سرپرست دفاتر مختلف هما در نقاط مختلف دنیا، دلیل قاطعی است بر جمله‌ای که در طول مصاحبه چند بار تکرار می‌کند: «ما در ایران ایر بزرگ شدیم.» ساره خیان، یکی از ممتازترین مدیران کشور در عرصه تیکتینگ و بازرگانی هواپیما است. تقدیرنامه‌های ایرلاین‌های مشهور دنیا در آژانس هواپیمایی‌اش مهر تاییدی بر این تجربه و مدیریت است.

سال‌ها تدریس او در دانشکده‌های مختلف هم گواه دیگری است بر نگاه علمی و البته دقیق او به تجارتی که ایران روزگاری در فهرست سردمدارانش بوده و اکنون تنها حکم یک تماشاچی ضعیف را در این تجارت دارد. نشریه همشهری با او از روزهای خوب ایران‌ایر و البته معجزه ایرلاین‌ها در جذب گردشگر حرف زد.

ارتباط توریسم و تیکتینگ شاید اولین گره این گفت‌وگو باشد.

موضوع کاملا شفاف است. حمل و نقل هوایی یکی از مهم‌ترین ارکان توریسم را به نام خود ثبت کرده است. از سوی دیگر یک شرکت هواپیمایی با همه سرمایه‌اش می‌خواهد صندلی‌اش را بفروشد. نام این صندلی در واقع «بلیت» است. تمام ایرلاین‌ها با این هدف تاسیس می‌شوند و ایران‌ایر هم از این جهارچوب جدا نبوده است. در سال 1348 و هنگامی که هما یا همان هواپیمایی ملی ایران فاز اصلی فعالیتش را آغاز کرد، قرار بر این بود که تا سال 1990 هما در 90 کشور دنیا شعبه و دفتر فروش داشته باشد. یعنی صندلی‌های هما به فروش برود و توریست خارجی با پرواز هما به ایران بیاید و البته توریست‌های ما هم با پروازهای درجه یک هما از ایران سفر کنند.
 
اما پرواز درجه یکی که شما از آن حرف می‌زنید، دیگر در هما وجود ندارد.

می‌دانم نه در هما و نه در هیچ ایرلاین دیگر ایرانی پرواز درجه یک واقعی وجود ندارد. برای اینکه ما در شرایط سخت تصمیم درست نگرفتیم. ما در شرایطی حاضر شدیم توپولوف به ایران وارد کنیم که این شرکت از سال شروع به تولیدش یعنی 1985 تا سال 2005 فقط 105 مورد سقوط هواپیماهایش را در کارنامه دارد. این آمار را بگذارید کنار آمار پرافتخار بوئینگ که تا سال 2007 سیزده میلیارد مسافر جابه‌جا کرده است.
 
ما تحریم بوده‌ایم و خرید بوئینگ و ایرباس امکان‌پذیر نبوده است.

اشتباه شما همین جاست. مشکل از جایی شروع شد که عده‌ای خواهان خرید این پرنده‌های روسی بودند. اصلا برخی از مدیران در جریان نزاع دائمی گروه توپولوفی‌ها و بوئینگی‌ها و ایرباسی‌ها در صنعت هواپیمایی کشور هستند که بالاخره بعد از سال‌ها و با سقوط توپولوف هواپیمایی کاسپین که اخیرا رخ داد، گروه توپولوفی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

درباره تحریم‌ها هم یک مثال نقض وجود دارد و آن هم اینکه از خودمان بپرسیم مگر هواپیمایی ماهان در ایام تحریم بوئینگ نخرید؟ پس باید پذیرفت که چاره داشته‌ایم اما ترجیح دادیم اشتباه عمل کنیم و البته منافع بعضی‌ها را در نظر بگیریم. ما اصلا می‌توانستیم به راحتی بوئینگ و ایرباس اجاره کنیم. تحریم در خرید است؛ نه اجاره. خود شوروی بعد از فروپاشی، ایرباس و بوئینگ خرید. چینی‌ها دیگر تمام هواپیماهای روسی را بیرون ریخته‌اند اما ما چنین نکردیم.
 
هما به عنوان یک ایرلاین محبوب هنوز در خاطر خیلی‌هاست. هما اما در چه مسیری قدم گذاشت که اکنون برخی از مسافران ایرانی هم آن را به دیگر ایرلاین‌ها ترجیح نمی‌دهند؟

هما  ایران ایرمن خودم هنوز روی ایران‌ایر تعصب دارم. ایران‌ایر پرچم ایران است در دیپلماسی ایرلاینی که این روزها از آن حرف زده می‌شود. اما هما که روزگاری هر روز پیشرفت داشت و با جوان‌ترین نیروهای متخصص و خلبان در دنیا نامی دست و پا کرده بود، حالا دیگر چیزی فراتر از یک نام با سابقه با خود ندارد. ایران‌ایر در سال‌های آغاز به کارش 29 هواپیمای بوئینگ و ایرباس نو داشت که با آن فرهنگ سفر و توریسم را به ایران آورد.
در سال‌های اولیه فعالیت ایران‌ایر ما فقط هفته‌ای 28 پرواز به لندن داشتیم. توکیو و نیویورک هم در رده‌بندی‌های بعدی بودند. ما در لندن دو دفتر فروش داشتیم و این دفاتر به شدت سودآور بودند. این‌گونه بود که بر اساس اعلام «ایکائو» هما تا سال 1360 به عنوان امن‌ترین خط هوایی دنیا شناخته می‌شد.
اکنون معدود دفاتر هما در دنیا واقعا با هزینه‌های دولت سرپا هستند و تعطیل نشده‌اند. دفتر هما در نیویورک از سال 1356 که افتتاح شد تا تعطیلی‌اش در سال 1362 واقعا برای ایران سودآور بود. به نظر من بعضی مدیران بی‌کارنامه، ایران‌ایر را از پا درآوردند. حالا ایران‌ایر شده مهدکودک. ما در ایران‌ایر مسافرانی که تاکنون هواپیما سوار نشده‌اند را آموزش می‌دهیم تا دیگر از پرواز نترسند و آداب سوار شدن به هواپیما را بیاموزند اما همان مسافر ایرانی هم برای سفرهای خارجی‌اش هما را انتخاب نمی‌کند، چه رسد به مسافران دیگر کشورهای دنیا که روزگاری پرواز با هما برایشان یکی از بهترین بخش‌های سفرشان بود.
 
اشکال مدیریت هما چه بوده؟

این اشکال هنوز نه در هما که در بسیاری از بخش‌های کشور وجود دارد. تا زمانی که آدم‌های بی‌کارنامه مدیر شوند نتیجه همین است. تا وقتی ندانیم هر مدیری که آمده و رفته چه اثری از خود به‌جا می‌گذارد نتیجه همین است. جالب اینکه این روزها حجب و حیا هم در این صنعت از بین رفته است. در یک سانحه 160 نفر می‌میرند، اما کسی تسلیت هم نمی‌گوید. این رفتار مدیریتی را مقایسه کنید با مدیران ایرلاین‌های دیگر کشورها. من اصلا حرف سیاسی نمی‌زنم و معتقدم که مدیر فارغ از سیاست، باید روش درست مدیریتی داشته باشد. یک مثال جالب برایتان بزنم. لوفت‌هانزا تاکنون سه بار تعطیل شده است اما در بیش از 50 سال فعالیتش همواره مدیران قدیمی را به‌عنوان مشاور در کنار خود داشته است.

این در حالی است که یکی از مدیران هما گفته بود بازنشسته‌ها مثل درخت خشک شده‌اند و نباید به آنها آب داد. لوفت‌هانزا برای جشن پنجاهمین سالگرد فعالیتش، حتی اولین مسافران ایرانی‌اش را هم یافت و برای تقدیر از آنها به جشنی باشکوه در آلمان دعوتشان کرد. با این مدیریت است که اکنون لوفت هانزا 743 هواپیما دارد و تا سال 2011 این تعداد به 850 می‌رسد اما هما همان 29 هواپیمای خریداری شده در بدو شروع به کارش را هم ندارد.
 
 پس موافقید هما به گونه‌ای پیش رفته که نمی‌تواند ایرلاین توریست‌ها باشد؟

البته یک نکته مهم را فراموش نکنید. جذب توریست قبل از هر چیز یعنی اینکه دولت زمینه را آماده کند و بسترسازی را مورد توجه قرار دهد و بعد از بخش خصوصی یا ارگان‌های زیرمجموعه خودش توقع نتیجه داشته باشد. مهاتیر محمد به مردمش گفت لطفا به غریبه‌ها لبخند بزنید و سلام کنید و الان مالزی 32 میلیون توریست دارد. من درددل نمی‌کنم، اینها آمار است. آنها می‌دانند هر جهانگرد که وارد کشوری می‌شود حدودا برای 11 نفر شغل ایجاد می‌کند. سال 2015 سال جهانگردی است و ما هنوز برای جذب توریست اصول اولیه را هم نیاموخته‌ایم. آسیا در سال 2006 حدود 120 میلیون توریست داشته که سهم ایران از این تعداد با احتساب آمار تعداد تمام رانندگان ترانزیت و خلبانان و خدمه خارجی 750 هزار نفر بوده است. همان سال امارات پانزده میلیون توریست داشته است.
عدم توجه جامع به بحث توریست، مشکلات بسیاری برای ما به وجود آورده است.

 فراموش نکنیم که برای ساختن هواپیمایی جمهوری اسلامی باید حمل و نقل زمینی و دریایی ما هم بی‌مشکل باشد. مسافر ما برای پرواز 45 دقیقه‌ای به اصفهان نباید سه ساعت در ترافیک مهرآباد بماند. برای پرواز یک و نیم ساعته به امارات طی کردن مسیر دو ساعته به فرودگاه امام خمینی(ره) به قدری دشوار است. فرودگاه امام نتوانست مسافران کرج، اراک و قم را به خوبی پوشش دهد. ما می‌توانستیم پرواز مستقیم به قم و کرج داشته باشیم اما عقب‌ماندگی حمل و نقل زمینی و ریلی این امکان را از ما گرفته است. از طرف دیگر ما برای رامسر پرواز با هواپیمای 747 را برقرار می‌کنیم. در هیچ جای دنیا این مسافت کوتاه را با هواپیما نمی‌روند. این مسیر باید با بزرگراه و ریل طی شود؛ نه خط هوایی. بسیاری از این مسیرهای هوایی اصلا صرفه اقتصادی ندارند و تنها به خاطر ضعف حمل و نقل ریلی و جاده‌ای برقرار هستند.
 
اوضاع ایرلاین‌های ما نسبت به کشورهای دیگر چگونه است؟

ما تعداد زیادی شرکت‌های هواپیمایی بی‌خاصیت داریم. این همه شرکت به چه درد می‌خورند؟ روزگاری که هما یکه‌تاز آسیا بود و در اروپا و آمریکا خواهان داشت امارات و قطر هواپیماهای درجه دو هم نداشتند اما حالا هواپیمایی امارات ممتازترین ایرلاین جهان می‌شود. لوفت‌هانزا 202 مقصد دارد. بریتش ایرویز 248 هواپیما دارد و برای خرید 150 هواپیما هم درخواست خرید داده است. چرا راه دور برویم؟ ژاپن‌ایرلاین با ایران‌ایر تقریبا همسال است. ژاپن ایرلاین الان 196 هواپیما دارد و برای خرید 54 هواپیمای دیگر درخواست داده است. ما کجای این قصه‌ایم؟ این صندلی‌ها با توریست‌ها پرمی‌شوند... .
 
 پس شما هم موافقید که یکی از ارکان جذب توریست ایرلاین‌ها هستند؟

به این آمار دقت کنید؛ در سال 2007 صنعت گردشگری در دنیا 334 میلیون نفر شاغل داشته است که معادل 2/8 درصد کل شاغلان جهان است. تعداد بسیاری از این شاغلان در حوزه صنعت هوایی دسته‌بندی می‌شوند. ببینید آنتالیا در سال 2009 با جذب توریستش توانسته 80 درصد بودجه ترکیه را تامین کند. این شوخی نیست. اما ما همیشه با توریست و صنعت توریسم مشکل داشته‌ایم. یادم هست که  با بنی‌صدر به خاطر همین موضوع بی‌توجهی به توریست خارجی و مسافر ایرانی دعوایم شد. در آن زمان من مسوول تیکتینگ هما بودم و آقای بنی‌صدر دستور دادند تا فرست کلاس را برداریم. استدلالش هم این بود که ما به دنبال حکومت بی‌طبقه‌ایم. همان موقع گفتم ما باید به مردم پولدارمان احترام بگذاریم و از پولی که از آنها می‌گیریم، برای تسهیل سفرهای ارزان سایر شهروندان استفاده کنیم. این‌گونه نشد و نتیجه هم اینکه مسافر ما جذب امارات و سوئیس‌ایر شد و ایران‌ایر هم خرجش به دخلش نمی‌خورد.
حالا مسافر ما نمی‌تواند به جای ایرلاین خوب، ایران‌ایر را بپذیرد و از طرف دیگر ایران‌ایر هم رشدی نکرده و در نظر توریست‌ها و مسافران درجا زده؛ حتی پسرفت هم کرده است.
 
و حرف آخر.

ما باید یک متولی معین برای توریسم داشته باشیم تا بتواند همزمان صنعت هواپیمایی، هتلداری، آژانس‌ها و مدیریت لیدرها و امور تاریخی را تحت پوشش قرار دهد. این متولی باید فرهنگ‌سازی را هم از نو شروع کند و در رسانه‌ها و مدارس فرهنگ توریسم را اشاعه دهد.
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
برچسب ها: هما ، ایرلاین ، امن ، هواپیما
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

عکس| جنیفر لوپز بدون حلقه نامزدی یک میلیون دلاری

عکس| جنیفر لوپز بدون حلقه نامزدی یک میلیون دلاری

عجیب‌ترین آداب و رسوم ازدواج در جهان/ داماد در شب عروسی فلک می‌شود!

عجیب‌ترین آداب و رسوم ازدواج در جهان/ داماد در شب عروسی فلک می‌شود!

فرمان‌آرا: اسم گوگوش را هم نمی‌توانیم بیاوریم

فرمان‌آرا: اسم گوگوش را هم نمی‌توانیم بیاوریم

عکسی متفاوت از سیدحسن خمینی در اتاق کارش

عکسی متفاوت از سیدحسن خمینی در اتاق کارش

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: همسایگی با غول های آهنی

تصاویر: همسایگی با غول های آهنی

۲/۴
تصاویر: تعطیلی بازار بزرگ قم در پیک چهارم

تصاویر: تعطیلی بازار بزرگ قم در پیک چهارم

۳/۴
تصاویر: حاشیه جلسه هیأت وزیران ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

تصاویر: حاشیه جلسه هیأت وزیران ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

۴/۴
تصاویر: مراسم انس با قرآن با حضور مقام معظم رهبری

تصاویر: مراسم انس با قرآن با حضور مقام معظم رهبری

ببینید!

ویدیو / سخنگوی ستاد کرونا: واکسن ایرانی هم عارضه دارد / از هر ۲۵۰ هزار نفری که واکسن می‌زنند، ممکن است در یک نفر لخته خون ایجاد شود

ویدیو / مراسمی برای ترخيص حسام نواب صفوی با کف و سوت جمعی از پزشکان و پرستاران و بریدن کیک!

تماشا کنید: پالس های سرنوشت ساز / از تهران تا واشنگتن؛ اقداماتی که می تواند در احیا یا نابودی برجام موثر باشد

تماشا کنید: «من را ببینید» / درباره ی فریدون عباسی، مرد حاشیه های هزینه ساز

تماشا کنید: تله / اسرائیل از خرابکاری در نطنز چه هدفی را دنبال می کند؟

ویدیو / تکواندوکار نیجریه‌ای که ۸ ماهه باردار بود، مدال طلا گرفت

ویدیو / حضور متهم به کودتای اردن در انظار عمومی

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

قیمت دلار، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

احمدی نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد / من قبول نکردم، چون سال ۸۸ را نمی‌توانم فراموش کنم / درخواست مناظره هم داد، اما قبول نکردم

ادعای محسن رضایی: پیش از دو انفجار و ترور امسال، اسناد به کلی سری هسته ای ما را سرقت کردند؛ قبل از آن هم چند ریز پرنده مشکوک آمدند و کارهایی انجام دادند

میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

روحانی: دست ما را باز بگذارید در ١٠٠ روز آخر تحریم‌ها را بشکنیم / برخی می‌گویند دست ظالم باید قطع شود اما اردیبهشت و خرداد کراهت دارد! / اینقدر نگران نباشید که مذاکرات زود به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود و شما در انتخابات به مشکل بخورید

ادعای احمدی‌نژاد: پیشنهاد معاون اولی به فائزه هاشمی به طور کامل تکذیب می‌شود

رهبر معظم انقلاب: سیاست کشور مشخص است؛ تشخیص مسئولین ‎مذاکره است / در این زمینه ‎بحثی نداریم / فقط مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نشود / امیدواریم مسئولین با توکل به خدا جلو بروند و ملت را خوشحال کنند

متن کامل فتوای حضرت آیت الله سیستانی درباره روزه در شرایط کرونا

قیمت دلار، امروز ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

قیمت سکه پارسیان، امروز ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

قیمت دلار، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

ایران غنی سازی ۶۰ درصد را آغاز کرد

قیمت دلار، امروز ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

علم الهدی کرونا گرفت

قیمت سکه پارسیان، امروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
سونی گزینه ذخیره سازی گسترده USB را به پلی استیشن ۵ اضافه کرد

سونی گزینه ذخیره سازی گسترده USB را به پلی استیشن ۵ اضافه کرد

چرا من همیشه در رژیم گرفتن شکست می‌خورم؟

چرا من همیشه در رژیم گرفتن شکست می‌خورم؟

پیش بینی جدید تحلیلگر اپل درباره آیفون ۱۴

پیش بینی جدید تحلیلگر اپل درباره آیفون ۱۴

سیستم عامل اختصاصی هواوی تا پایان سال جاری میلادی به ۳۰۰ میلیون دستگاه می‌رسد

سیستم عامل اختصاصی هواوی تا پایان سال جاری میلادی به ۳۰۰ میلیون دستگاه می‌رسد

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

هدیه ای که گواردیولا انتظارش را نداشت

پرواز با بال های عقاب؛ کورتوا کابوس کلوپ

رسانه ها از حمله راکتی به پایگاه نظامی ترکیه در عراق گفتند

محسن قاضی مرادی درگذشت

هوشیار زیباری: حمله به فرودگاه اربیل، پهپادی بود

روایت رسانه های عراقی از وقوع چند انفجار در نزدیکی فرودگاه اربیل

واکنش وزارت دفاع آمریکا درباره حمله موشکی به فرودگاه اربیل

در رانندگی، گذشت داشته باشیم

تصاویر: همسایگی با غول های آهنی

واکنش وزارت دفاع آمریکا درباره حمله موشکی به فرودگاه اربیل

شنیده شدن صدای انفجار در اربیل / مسیر کنسولگری آمریکا بسته شد / خبرنگاران عراقی: به پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه حمله راکتی شده

بیانیه اتحادیه اروپا: نشست کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در وین برگزار می‌شود / شرکت‌کنندگان به رایزنی درباره دورنمای بازگشت محتمل آمریکا به برجام ادامه می دهند

آژانس اتمی: ایران مقدمات آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد را تکمیل کرده / آن‌ها قصد دارند بیش از هزار سانتریفیوژ IR-۱ به سایت هسته‌ای زیر زمینی خود اضافه کنند

کاخ سفید: ما هیچ گونه حدس و گمان بیشتری درباره منشأ حملات به سایت هسته ای ایران نداریم / تمرکز ما بر روی مسیر دیپلماتیک فردا در وین است

همتی در واکنش به اظهارات نوبخت: بانک مرکزی هیچگاه به دولت بدهکارنبوده و نخواهد شد / مقاومت ما در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم است

مقام روس: نشست آتی کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه برگزار می‌شود

فرمانده ستاد کرونا تهران: تست پی سی آر ۵۰ درصد مراجعان در پایتخت مثبت می‌شود / حجم مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی بی سابقه بوده / استان البرز، بعد از گیلان، بالاترین شتاب بروز بیماری را تجربه می کند

مقام آمریکایی: این هفته تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال می‌شود / این تحریم‌ها پوتین را نیز هدف قرار می دهد

چین در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران: موضوع هسته‌ای ایران در مقطع حساسی قرار دارد / همه طرف ها از اقدام‌هایی که باعث تشدید تنش‌ می شود خودداری کنند

وزیر کشور به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد

تماشا کنید: یار غار بابک / همه آنچه تاکنون درمورد پرونده حسن رعیت برملا شده

داده‌های جدید آزمایش بالینی فاز سوم مدرنا: در کنار کارایی ۹۰ درصدی، اثربخشی واکسن تا ۶ ماه ادامه دارد

رویترز: بازرسان آژانس امروز از نطنز بازدید کردند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: خسارت وارد شده به سایت نطنز بالا نیست / سانتریفیوژهای جدید تا اواسط اردیبهشت جایگزین می‌شود

مینو محرز: تعداد مبتلایان به شکل وحشتناکی زیاد است؛ وضعیت کرونا در تهران فاجعه است / برای کنترل بیماری حداقل ۵ تا ۷ روز قرنطینه نیاز است

وزیر بهداشت: مبتلایان به ویروس انگلیسی از روز هشتم به یکباره بدحال می‌شوند / مراسم شب های قدر باید با فکر انجام شود

محفل انس با قرآن کریم امروز با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود

میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰

ارزش سهام عدالت، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

سخنگوی جبهه پایداری: فعلا مشخص نیست که رئیسی در انتخابات کاندیدا خواهد شد یا خیر

کرملین: هنوز زود است درباره دیدار پوتین و بایدن صحبت کنیم

روسیه سفیر آمریکا را احضار کرد

شاخص کل بورس، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

واعظی: نشانه‌هایی از اتفاق نطنز داریم که نشان می‌دهد اسرائیل پشت آن بوده

تزریق واکسن جانسون اند جانسون در آمریکا متوقف شد / از ۷ میلیون نفری که واکسن را تزریق کرده‌اند، ۶ زن دچار لختگی خون شده‌اند

ادعای احمدی‌نژاد: پیشنهاد معاون اولی به فائزه هاشمی به طور کامل تکذیب می‌شود

آرشیو
وبگردی

فرمان‌آرا: اسم گوگوش را هم نمی‌توانیم بیاوریم

عاقبت تلخ زن جوان بعد از جدایی از همسر اولش

تصویری که پائولو کوئیلو از ایران به اشتراک گذاشت

یک اتفاق عجیب در تبریز: کف و آب از تونل مترو به خیابان بالا زد

زن جوان به ضرب گلوله در خرم‌آباد به قتل رسید

دختری که روابط جنسی پدرش با زنان غریبه را می‌دید!

راموس به کرونا مبتلا شد

حیله کثیف سارقان برای سرقت از زوج کهنسال

آخرین وضعیت حسام نواب صفوی

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۸۹
صفحه نخست >> اجتماع
پ

تا سال 1360 "هما" امن ترین ایرلاین جهان بود

سال‌ها تدریس او در دانشکده‌های مختلف هم گواه دیگری است بر نگاه علمی و البته دقیق او به تجارتی که ایران روزگاری در فهرست سردمدارانش بوده و اکنون تنها حکم یک تماشاچی ضعیف را در این تجارت دارد. نشریه همشهری با او از روزهای خوب ایران‌ایر و البته معجزه ایرلاین‌ها در جذب گردشگر حرف زد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از سال 1351 وارد هواپیمایی ملی ایران شده و در سال 1372 استعفا داده است. کارشناس ارشد اقتصاد است و در سال‌های فعالیتش در هما، عناوین مختلفی داشته است. مدیر فروش و بازرگانی هما، رئیس دفتر فروش مرکزی هما، ناظر ارشد فروش هما، رئیس پی‌تی (حواله‌های جهانی) هما و سرپرست دفاتر مختلف هما در نقاط مختلف دنیا، دلیل قاطعی است بر جمله‌ای که در طول مصاحبه چند بار تکرار می‌کند: «ما در ایران ایر بزرگ شدیم.» ساره خیان، یکی از ممتازترین مدیران کشور در عرصه تیکتینگ و بازرگانی هواپیما است. تقدیرنامه‌های ایرلاین‌های مشهور دنیا در آژانس هواپیمایی‌اش مهر تاییدی بر این تجربه و مدیریت است.

سال‌ها تدریس او در دانشکده‌های مختلف هم گواه دیگری است بر نگاه علمی و البته دقیق او به تجارتی که ایران روزگاری در فهرست سردمدارانش بوده و اکنون تنها حکم یک تماشاچی ضعیف را در این تجارت دارد. نشریه همشهری با او از روزهای خوب ایران‌ایر و البته معجزه ایرلاین‌ها در جذب گردشگر حرف زد.

ارتباط توریسم و تیکتینگ شاید اولین گره این گفت‌وگو باشد.

موضوع کاملا شفاف است. حمل و نقل هوایی یکی از مهم‌ترین ارکان توریسم را به نام خود ثبت کرده است. از سوی دیگر یک شرکت هواپیمایی با همه سرمایه‌اش می‌خواهد صندلی‌اش را بفروشد. نام این صندلی در واقع «بلیت» است. تمام ایرلاین‌ها با این هدف تاسیس می‌شوند و ایران‌ایر هم از این جهارچوب جدا نبوده است. در سال 1348 و هنگامی که هما یا همان هواپیمایی ملی ایران فاز اصلی فعالیتش را آغاز کرد، قرار بر این بود که تا سال 1990 هما در 90 کشور دنیا شعبه و دفتر فروش داشته باشد. یعنی صندلی‌های هما به فروش برود و توریست خارجی با پرواز هما به ایران بیاید و البته توریست‌های ما هم با پروازهای درجه یک هما از ایران سفر کنند.
 
اما پرواز درجه یکی که شما از آن حرف می‌زنید، دیگر در هما وجود ندارد.

می‌دانم نه در هما و نه در هیچ ایرلاین دیگر ایرانی پرواز درجه یک واقعی وجود ندارد. برای اینکه ما در شرایط سخت تصمیم درست نگرفتیم. ما در شرایطی حاضر شدیم توپولوف به ایران وارد کنیم که این شرکت از سال شروع به تولیدش یعنی 1985 تا سال 2005 فقط 105 مورد سقوط هواپیماهایش را در کارنامه دارد. این آمار را بگذارید کنار آمار پرافتخار بوئینگ که تا سال 2007 سیزده میلیارد مسافر جابه‌جا کرده است.
 
ما تحریم بوده‌ایم و خرید بوئینگ و ایرباس امکان‌پذیر نبوده است.

اشتباه شما همین جاست. مشکل از جایی شروع شد که عده‌ای خواهان خرید این پرنده‌های روسی بودند. اصلا برخی از مدیران در جریان نزاع دائمی گروه توپولوفی‌ها و بوئینگی‌ها و ایرباسی‌ها در صنعت هواپیمایی کشور هستند که بالاخره بعد از سال‌ها و با سقوط توپولوف هواپیمایی کاسپین که اخیرا رخ داد، گروه توپولوفی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

درباره تحریم‌ها هم یک مثال نقض وجود دارد و آن هم اینکه از خودمان بپرسیم مگر هواپیمایی ماهان در ایام تحریم بوئینگ نخرید؟ پس باید پذیرفت که چاره داشته‌ایم اما ترجیح دادیم اشتباه عمل کنیم و البته منافع بعضی‌ها را در نظر بگیریم. ما اصلا می‌توانستیم به راحتی بوئینگ و ایرباس اجاره کنیم. تحریم در خرید است؛ نه اجاره. خود شوروی بعد از فروپاشی، ایرباس و بوئینگ خرید. چینی‌ها دیگر تمام هواپیماهای روسی را بیرون ریخته‌اند اما ما چنین نکردیم.
 
هما به عنوان یک ایرلاین محبوب هنوز در خاطر خیلی‌هاست. هما اما در چه مسیری قدم گذاشت که اکنون برخی از مسافران ایرانی هم آن را به دیگر ایرلاین‌ها ترجیح نمی‌دهند؟

هما  ایران ایرمن خودم هنوز روی ایران‌ایر تعصب دارم. ایران‌ایر پرچم ایران است در دیپلماسی ایرلاینی که این روزها از آن حرف زده می‌شود. اما هما که روزگاری هر روز پیشرفت داشت و با جوان‌ترین نیروهای متخصص و خلبان در دنیا نامی دست و پا کرده بود، حالا دیگر چیزی فراتر از یک نام با سابقه با خود ندارد. ایران‌ایر در سال‌های آغاز به کارش 29 هواپیمای بوئینگ و ایرباس نو داشت که با آن فرهنگ سفر و توریسم را به ایران آورد.
در سال‌های اولیه فعالیت ایران‌ایر ما فقط هفته‌ای 28 پرواز به لندن داشتیم. توکیو و نیویورک هم در رده‌بندی‌های بعدی بودند. ما در لندن دو دفتر فروش داشتیم و این دفاتر به شدت سودآور بودند. این‌گونه بود که بر اساس اعلام «ایکائو» هما تا سال 1360 به عنوان امن‌ترین خط هوایی دنیا شناخته می‌شد.
اکنون معدود دفاتر هما در دنیا واقعا با هزینه‌های دولت سرپا هستند و تعطیل نشده‌اند. دفتر هما در نیویورک از سال 1356 که افتتاح شد تا تعطیلی‌اش در سال 1362 واقعا برای ایران سودآور بود. به نظر من بعضی مدیران بی‌کارنامه، ایران‌ایر را از پا درآوردند. حالا ایران‌ایر شده مهدکودک. ما در ایران‌ایر مسافرانی که تاکنون هواپیما سوار نشده‌اند را آموزش می‌دهیم تا دیگر از پرواز نترسند و آداب سوار شدن به هواپیما را بیاموزند اما همان مسافر ایرانی هم برای سفرهای خارجی‌اش هما را انتخاب نمی‌کند، چه رسد به مسافران دیگر کشورهای دنیا که روزگاری پرواز با هما برایشان یکی از بهترین بخش‌های سفرشان بود.
 
اشکال مدیریت هما چه بوده؟

این اشکال هنوز نه در هما که در بسیاری از بخش‌های کشور وجود دارد. تا زمانی که آدم‌های بی‌کارنامه مدیر شوند نتیجه همین است. تا وقتی ندانیم هر مدیری که آمده و رفته چه اثری از خود به‌جا می‌گذارد نتیجه همین است. جالب اینکه این روزها حجب و حیا هم در این صنعت از بین رفته است. در یک سانحه 160 نفر می‌میرند، اما کسی تسلیت هم نمی‌گوید. این رفتار مدیریتی را مقایسه کنید با مدیران ایرلاین‌های دیگر کشورها. من اصلا حرف سیاسی نمی‌زنم و معتقدم که مدیر فارغ از سیاست، باید روش درست مدیریتی داشته باشد. یک مثال جالب برایتان بزنم. لوفت‌هانزا تاکنون سه بار تعطیل شده است اما در بیش از 50 سال فعالیتش همواره مدیران قدیمی را به‌عنوان مشاور در کنار خود داشته است.

این در حالی است که یکی از مدیران هما گفته بود بازنشسته‌ها مثل درخت خشک شده‌اند و نباید به آنها آب داد. لوفت‌هانزا برای جشن پنجاهمین سالگرد فعالیتش، حتی اولین مسافران ایرانی‌اش را هم یافت و برای تقدیر از آنها به جشنی باشکوه در آلمان دعوتشان کرد. با این مدیریت است که اکنون لوفت هانزا 743 هواپیما دارد و تا سال 2011 این تعداد به 850 می‌رسد اما هما همان 29 هواپیمای خریداری شده در بدو شروع به کارش را هم ندارد.
 
 پس موافقید هما به گونه‌ای پیش رفته که نمی‌تواند ایرلاین توریست‌ها باشد؟

البته یک نکته مهم را فراموش نکنید. جذب توریست قبل از هر چیز یعنی اینکه دولت زمینه را آماده کند و بسترسازی را مورد توجه قرار دهد و بعد از بخش خصوصی یا ارگان‌های زیرمجموعه خودش توقع نتیجه داشته باشد. مهاتیر محمد به مردمش گفت لطفا به غریبه‌ها لبخند بزنید و سلام کنید و الان مالزی 32 میلیون توریست دارد. من درددل نمی‌کنم، اینها آمار است. آنها می‌دانند هر جهانگرد که وارد کشوری می‌شود حدودا برای 11 نفر شغل ایجاد می‌کند. سال 2015 سال جهانگردی است و ما هنوز برای جذب توریست اصول اولیه را هم نیاموخته‌ایم. آسیا در سال 2006 حدود 120 میلیون توریست داشته که سهم ایران از این تعداد با احتساب آمار تعداد تمام رانندگان ترانزیت و خلبانان و خدمه خارجی 750 هزار نفر بوده است. همان سال امارات پانزده میلیون توریست داشته است.
عدم توجه جامع به بحث توریست، مشکلات بسیاری برای ما به وجود آورده است.

 فراموش نکنیم که برای ساختن هواپیمایی جمهوری اسلامی باید حمل و نقل زمینی و دریایی ما هم بی‌مشکل باشد. مسافر ما برای پرواز 45 دقیقه‌ای به اصفهان نباید سه ساعت در ترافیک مهرآباد بماند. برای پرواز یک و نیم ساعته به امارات طی کردن مسیر دو ساعته به فرودگاه امام خمینی(ره) به قدری دشوار است. فرودگاه امام نتوانست مسافران کرج، اراک و قم را به خوبی پوشش دهد. ما می‌توانستیم پرواز مستقیم به قم و کرج داشته باشیم اما عقب‌ماندگی حمل و نقل زمینی و ریلی این امکان را از ما گرفته است. از طرف دیگر ما برای رامسر پرواز با هواپیمای 747 را برقرار می‌کنیم. در هیچ جای دنیا این مسافت کوتاه را با هواپیما نمی‌روند. این مسیر باید با بزرگراه و ریل طی شود؛ نه خط هوایی. بسیاری از این مسیرهای هوایی اصلا صرفه اقتصادی ندارند و تنها به خاطر ضعف حمل و نقل ریلی و جاده‌ای برقرار هستند.
 
اوضاع ایرلاین‌های ما نسبت به کشورهای دیگر چگونه است؟

ما تعداد زیادی شرکت‌های هواپیمایی بی‌خاصیت داریم. این همه شرکت به چه درد می‌خورند؟ روزگاری که هما یکه‌تاز آسیا بود و در اروپا و آمریکا خواهان داشت امارات و قطر هواپیماهای درجه دو هم نداشتند اما حالا هواپیمایی امارات ممتازترین ایرلاین جهان می‌شود. لوفت‌هانزا 202 مقصد دارد. بریتش ایرویز 248 هواپیما دارد و برای خرید 150 هواپیما هم درخواست خرید داده است. چرا راه دور برویم؟ ژاپن‌ایرلاین با ایران‌ایر تقریبا همسال است. ژاپن ایرلاین الان 196 هواپیما دارد و برای خرید 54 هواپیمای دیگر درخواست داده است. ما کجای این قصه‌ایم؟ این صندلی‌ها با توریست‌ها پرمی‌شوند... .
 
 پس شما هم موافقید که یکی از ارکان جذب توریست ایرلاین‌ها هستند؟

به این آمار دقت کنید؛ در سال 2007 صنعت گردشگری در دنیا 334 میلیون نفر شاغل داشته است که معادل 2/8 درصد کل شاغلان جهان است. تعداد بسیاری از این شاغلان در حوزه صنعت هوایی دسته‌بندی می‌شوند. ببینید آنتالیا در سال 2009 با جذب توریستش توانسته 80 درصد بودجه ترکیه را تامین کند. این شوخی نیست. اما ما همیشه با توریست و صنعت توریسم مشکل داشته‌ایم. یادم هست که  با بنی‌صدر به خاطر همین موضوع بی‌توجهی به توریست خارجی و مسافر ایرانی دعوایم شد. در آن زمان من مسوول تیکتینگ هما بودم و آقای بنی‌صدر دستور دادند تا فرست کلاس را برداریم. استدلالش هم این بود که ما به دنبال حکومت بی‌طبقه‌ایم. همان موقع گفتم ما باید به مردم پولدارمان احترام بگذاریم و از پولی که از آنها می‌گیریم، برای تسهیل سفرهای ارزان سایر شهروندان استفاده کنیم. این‌گونه نشد و نتیجه هم اینکه مسافر ما جذب امارات و سوئیس‌ایر شد و ایران‌ایر هم خرجش به دخلش نمی‌خورد.
حالا مسافر ما نمی‌تواند به جای ایرلاین خوب، ایران‌ایر را بپذیرد و از طرف دیگر ایران‌ایر هم رشدی نکرده و در نظر توریست‌ها و مسافران درجا زده؛ حتی پسرفت هم کرده است.
 
و حرف آخر.

ما باید یک متولی معین برای توریسم داشته باشیم تا بتواند همزمان صنعت هواپیمایی، هتلداری، آژانس‌ها و مدیریت لیدرها و امور تاریخی را تحت پوشش قرار دهد. این متولی باید فرهنگ‌سازی را هم از نو شروع کند و در رسانه‌ها و مدارس فرهنگ توریسم را اشاعه دهد.
قران
ارسال به تلگرام
برچسب ها: هما ، ایرلاین ، امن ، هواپیما
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"