arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

نگاهي به سريال «سقوط يک فرشته» ساخته برادران بهراميان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باران باستاني: سريال «سقوط يک فرشته» را که از شبکه يک سيما در حال پخش است، رامين عباسي زاده تهيه کرده است،تهيه کننده اي که چند سال پيش با توليد سريال «او يک فرشته بود» پاي شيطان را به سريال هاي ماه رمضاني باز کرد.

اين سريال با داستان تازه و بازي هاي خوب بازيگرانش توانست به يکي از آثار خوب تلويزيوني تبديل شود که در زير مجموعه آثار ماورايي قرار مي گيرند.وقتي سريال او يک فرشته بود پخش مي شد کمتر کسي گُمان مي کرد که منظور سازندگان از «فرشته»، شيطان بوده است.اما در پايان سريال مشخص شد که همه فراز و فرود داستان سريال را فرشته رانده شده درگاه الهي به ثمر رسانده است.حالا بعد از گذشت سال ها،رامين عباسي زاده دوباره سراغ «فرشته » رفته است.

همان فرشته رانده شده که قسم ياده کرده تا قيام قيامت بندگان خدا را گمراه کند،مگر مؤمنان حقيقي را.انتخاب نام سقوط يک فرشته با سابقه اي که عباسي زاده در ساخت سريال هاي ماورايي دارد، انتخاب با معنايي است.تا اينجاي قصه همه ما فکر مي کنيم که شيطان با اغواگري ها و وسوسه هايش تصميم دارد باعث سقوط يکي از بندگان خوب خدا شود.

اما به سقوط يک فرشته مي توان از منظر ديگري هم نگاه کرد! شايد اين سريال مي خواهد چگونگي سقوط ابليس را نشان دهد و در انتهاي داستان به مخاطبان خود نشان دهد که شيطان چگونه بعد از پيروزي هاي زيادي که به دست مي آورد به يکباره و به وسيله آگاهي انسان از اوج بلندي و پيروزي سقوط مي کند و در برابر انسان هاي مؤمن شکست را مي پذيرد.شايد بازهم عباسي زاده در سريال جديد خود نخواهد به انسان ها لقب فرشته بدهد! هر چند تا اين جاي داستان بيشتر بينندگان اين سريال فکر مي کنند که سارا فرشته اي است که با فريب شيطان سقوط را مي پذيرد.





شايد هم فاطمه قرار است سقوط کند، چون سارا از ابتداي داستان و از همان جايي که يواشکي از روي ميز پدرش پول برداشت نشان داد که دختر پاک و معصوم و يا خداترسي نيست.اما فاطمه که خيلي خود را مقيد به ايمان نشان مي دهد، طعمه بهتري براي ابليس است چون شخصيت هايي مانند فاطمه هستند که ابليس مي تواند با آن ها بازي دشواري را آغاز کند و فاطمه ها هستند که مي توانند به خداوند و ديگر فرشته ها ثابت کنند که انسان احسن مخلوقات است و هم اوست که با انتخاب هاي خود نشان مي دهد چرا عزيز خداست!
اگر با ديدن سريال سقوط يک فرشته مي توان اين همه درباره ذات انسان و اختيارات او و مقامش دربرابر خداوند و خط و نشان هاي ابليس براي آدميان نوشت پس مي توان گفت که سريال سقوط يک فرشته سريال موفقي است، چون اثري موفق است که مخاطب خود را به فکر وادارد و او را در برابر ايمان قرار دهد و از او بپرسد که با ايمان چه ها مي شود کرد و بدون ايمان به کجا خواهي رسيد؟

اثري با مشارکت مخاطب

سقوط يک فرشته شخصيت هاي مختلفي را به تصوير مي کشد و زندگي و طرز تفکر هر کدام از آن ها را جداگانه بازگو مي کند.چگونگي مرگ ريحانه از نکات بسيار ظريف سريال سقوط يک فرشته بود.او به دست اوهام و ترس خود کشته شد.حضرت علي (ع) مي فرمايد: بزرگترين دشمن تو، ترس توست.او از شيطان ترسيد و آنقدر اين ترس بزرگ بود که او را کشت! اما آيا مومنان بايد از ابليس بترسند؟

آيا ريحانه که سال ها در جوار امام زاده زندگي کرده و همسرش با قرآن انيس بوده نبايد بداند که با ورود شيطان به ذهن مي توان او را با ذکر« الا به ذکر ا... تطمئن القلوب» از ذهن بيرون کرد و به آرامش رسيد؟همين نکات ريز است که سقوط يک فرشته را در رديف آثاري قرار مي دهد که براي به سرانجام رساندن داستان خود به مشارکت مخاطب نياز دارند.شايد خيلي ها با مرگ ريحانه شيطان را لعنت کنند اما مگر نه اين است که همه ما بايد بازي هاي شيطان را بشناسيم تا بتوانيم در لحظه مناسب برگ برنده انسان بودن خودمان را رو کنيم ونشان دهيم که چه کسي برنده است و چه کسي بازنده؟حاج حبيب هم يکي از همين بازنده هاست.

او پير قصه است اما تصميماتش هيجاني است و شيطان سوار بر انديشه و انتخاب کسي مي شود که از روي احساس و هيجان تصميم مي گيرد نه از روي صبر و تفکر.عجب بازي هايي دارد اين شيطان! آنقدر اين بازي ها جذاب وگاهي وحشت آفرين است که پدري از قشر عموم مخاطبان سريال سقوط يک فرشته بعد از تماشاي قسمتي که سارا نيمه شب از خانه مي گريزد و به نيما پناه مي برد،مي گويد من اگر جاي پدر سارا بودم سر او را لبه باغچه مي گذاشتم و گِرد تا گِرد مي بريدم !

سقوط يک فرشته اما مي خواهد به همين جور پدرها هشدار بدهد که اگر چنين هيجاني عمل کنيد بايد منتظر باشيد تا صداي خنده شيطان را بشنويد که با صداي بلند به ريشت مي خندد و برگ برنده خود را مقابل خداوند رو مي کند.
داستان سقوط يک فرشته از زماني اوج و فرودهاي خود را آغاز مي کند که قرآن قديمي امام زاده به سرقت مي رود.قرآن که گم مي شود، بدبختي ها هم يکي پس از ديگري از راه مي رسند.در جايي که کلام خدا نباشد، کلام شيطان راه و رسم زندگي را نشان مي دهد.جايي که نور نباشد،تاريکي است!
فيلمنامه سقوط يک فرشته فيلمنامه خوبي است.خوب بودن از اين منظر که در هر قسمت از اين سريال شاهد اتفاقات زيادي هستيم.داستان يک خطي نيست و ماجراهايش زياد است.اين ماجراجويي قصه را صداي شيطان بيشتر کرده است.او پيشاپيش درباره شخصيت ها قضاوت مي کند و مي گويد که چه کسي خوب است و چه کسي بد....مي گويد که او بيشتر با چه کساني کار دارد.

جذابيت تعليق

اما گاهي هم اين قضاوت هاي او درست از کار در نمي آيد و مخاطب نمي تواند سرنوشت نهايي شخصيت ها را حدس بزند و همين تعليق هاست که داستان را جذاب کرده است.بيننده نمي تواند به هيچ کدام از شخصيت ها اطمينان کند.اين تعليق به گونه اي است که مخاطب را گول مي زند و او را مشتري سريال نگه مي دارد.البته در کنار شخصيت پردازي فعال و پر افت و خيز فيلمنامه، ضعف هايي نيز وجود دارد.يکي از شخصيت هاي گُنگ و نامفهوم داستان شخصيت «ياور» است که انگار همه چيز را مي داند، اما نمي تواند آن ها را به زبان بياورد.چنين شخصيت هايي در فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني کشور ما سابقه زيادي دارند. زماني باب شده بود که نويسندگان و کارگردانان بهترين و درست ترين سخنان را در دهان شخصيت هاي شيرين عقل مي گذاشتند.مثلاً زنده ياد علي حاتمي بهترين ديالوگ هاي فيلم مادر را براي اکبر عبدي نوشت که در اين فيلم نقش پسري عقب افتاده را بازي مي کرد.حالا هم ياور که معلوم نيست عاقل است يا ديوانه معلوم نيست چرا دارد حرف هاي عارفانه مي گويد!

سؤالات بي پاسخ

در سريال سقوط يک فرشته به پيشينه شخصيت ها زياد پرداخته نشده است، اما معلوم نيست چرا ريحانه و مادر مرحوم سارا(ليلا) اصالتاً جنوبي انتخاب شده اند و اگر تهراني الاصل بودند چه اشکالي به قصه وارد مي شد؟ در سريال سقوط يک فرشته شخصيتي به نام «سيد» هم وجود دارد که معلوم نيست اصلاً چرا وجود دارد و چه کمکي به پيشرفت قصه مي کند؛ شخصيتي خنثي که بودن يا نبودنش نه دردي از قصه دوا مي کند و نه از شخصيت هايي که هر روز دچار مشکل بزرگتري مي شوند.

بازيگران سقوط يک فرشته همگي تلاش مي کنند به بهترين شکل ممکن نقش هاي خود را بازي کنند؛ در اين ميان مهرداد صديقيان، بازيگر نقش نيما و شبنم مقدمي، بازيگر نقش پريچهر خيلي خوب ظاهر شده اند.همان گونه که مسعود رايگان از همه تجربيات خود براي بازي در نقش حاج حبيب استفاده کرده است، هر چند گاهي در حساس ترين پلان هاي فيلم او به گونه اي ديالوگ مي گويد که مخاطب متوجه گفته او نمي شود! سينما و شبکه هاي تلويزيون هاي حرفه اي و معروف جهان سال هاست که با حضور شيطان آثار متنوعي را مقابل دوربين مي برند.شيطان که عامل شَر در دنياست مي تواند،داستان هاي جذابي را در رودررويي با «خير» طراحي کند.بهر حال نبايد او را در دنيا و اطراف خود ناديده بگيريم.

چون به قول راوي سريال سقوط يک فرشته او معمولاً روي يکي از صندلي هاي خالي خانه ما نشسته و منتظر فرصت است تا کار خود را شروع کند! پس هر چه آگاهي ما از او و نحوه عملکردش بيشتر باشد، بهتر مي توانيم او را براي مدتي هم که شده ساکت روي صندلي بنشانيم!
نظرات بینندگان