arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶

گاردین: ایران برخلاف ادعای ترامپ به برجام پایبند بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی ایران برخلاف ادعای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به توافق هسته‌ای سال 2015 پایبند بوده است.

به گزارش انتخاب، گاردین افزود: دونالد ترامپ تهدید کرده که سند پایبندی ایران به برجام را در گزارش ماه اکتبر کاخ سفید به کنگره تائید نخواهد کرد. وی گفته انتظار دارد که تا آن زمان عدم پایبندی ایران به برجام را گزارش کند.
 
این روزنامه انگلیسی افزود: مقام های پیشین آمریکا می‌گویند کاخ سفید بر مأموران امنیتی و دیگر مقام های خود فشار آورده تا موارد تخلف ایران در رابطه با برجام را گزارش کنند تا بر اساس آن خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، که دیگر امضاکنندگانش به آن پایبند هستند را توجیه کند.
 
گاردین بابیان اینکه سایر طرف‌های ذینفع در برجام به این توافق پایبند هستند، افزود: نیکلاس هاپتون سفیر انگلیس در تهران در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد «نمی‌توانم از سوی دولت آمریکا سخن بگویم اما دولت بریتانیا به برجام و اجرای موفق آن پایبند است.»
 
این روزنامه انگلیسی نوشت: نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هفته گذشته به مقر سازمان انرژی اتمی سفر کرد تا بر این سازمان فشار آورد که بازرسی‌های خود از ایران و مراکز نظامی این کشور را با سختگیری بیشتری دنبال کند. بااین‌حال گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که او مدرک جدیدی را مبنی بر تخلف ایران به دست نیاورده است.
 
گاردین بابیان اینکه 'تهران اجازه بازرسی از مراکز نظامی‌اش را نمی‌دهد' افزود: محمدباقر نیکبخت سخنگوی دولت ایران هفته گذشته اظهار داشت که بازرسی از مراکز نظامی ایران 'یک آرزو' خواهد بود. در همین حال نیکی هیلی در واکنش به این اظهارات گفت: اگر بازرسی از مراکز نظامی ایران یک آرزو است ... پایبندی ایران [به برجام] هم‌آرزو خواهد بود.
 
این روزنامه انگلیسی افزود: سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید که تنها در صورتی از مراکز نظامی ایران بازرسی خواهد کرد که اطلاعات معتبری را در رابطه با عملیات مشکوک در این مناطق به دست آورد.
 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در هشتمین گزارش فصلی خود بار دیگر تائید کرد که ایران به تمامی تعهدات ‏خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است‎.
 
این سومین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکاست که پایبندی ایران به توافق را ‏مورد تائید قرار می‌دهد‎
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان