arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۰

حجم ذخائر طلاي كشور به320 تن رسيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجم ذخائر قطعي طلاي كشور به 320 تن رسيده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا ، بهروز برنا ـ معاون اكتشاف سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور ـ در نشستي خبري با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر بيش از 14 زون متالوژني براي طلا شناسايي و1000 محدوده‌ اميد‌بخش نيز ثبت شده است.

وي با بيان اين‌كه تاكنون در زمينه‌ 100 محدوده اميد‌بخش طلا، اكتشاف تفضيلي صورت گرفته است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر با توجه به فعاليت‌هاي انجام شده حجم ذخائر قطعي طلاي كشور به 320 تن رسيده است. ارزش هر تن طلا در حال حاضر 60 ميليارد تومان است.

به گفته‌ وي، با توجه به پتانسيل‌هاي كشور پيش‌بيني مي‌شود حدود 1000 تن ذخاير طلا در كشور وجود داشته باشد.

برنا با بيان اين‌كه در زمينه‌ سرب و روي نيز تاكنون 1.5 ميليون تن به ذخائر كشور اضافه شده است، خاطرنشان كرد: در حوزه ذخائر نادر خاكي نيز براي اولين‌بار سازمان زمين‌شناسي ذخائري از اين مواد را كشف كرده است.

وي ادامه داد: يك معدن مس پرفيل در مسجد داغي با 300 ميليون تن ذخيره و هم‌چنين يك معدن ديگر در كرمان كشف و براي ادامه‌ كار به شركت ملي صنايع مس ايران تحويل شده است. در سال‌هاي گذشته نيز يك ميليارد تن ذخائر مس در كشور كشف شده است.

برنا با بيان اين‌كه تاكنون بيش از 95 مصوبه‌ اكتشافي در دور اول، دوم و سوم سفرهاي استاني هيات دولت توسط سازمان زمين‌شناسي اجرايي شده است، تصريح كرد: سازمان زمين شناسي 480 هزار كيلومتر مربع از مساحت كشور را مورد فعاليت‌هاي اكتشافي قرار مي‌دهد.

وي افزود: تاكنون 21 هزار صنايع معدني در كشور شكل گرفته و30 درصد واحد‌هاي توليدي كشور وابسته به مواد اوليه معدني هستند. ايران از نظر مواد معدني رتبه‌ اول را در خاورميانه، رتبه‌ سوم را در آسيا و رتبه‌ 12 تا 15 دنيا را در اختيار دارد. 33 درصد نفت جهان به علاوه 50 درصد گاز و هم‌چنين 14 درصد زغال‌سنگ جهان در ايران واقع شده است.

به گفته‌ وي؛ سالانه حدود 12 هزار و600 ميليارد تومان در جهان صرف فعاليت‌هاي اكتشافي مي‌شود اين درحالي است كه در سال 87 به عنوان يكي از بهترين سال‌ها در اين زمينه، كل بودجه اكتشافي ايميدرو و سازمان‌هاي زيرمجموعه مانند سازمان زمين‌شناسي و بخش خصوصي 102 ميليارد تومان بوده است.
نظرات بینندگان